Ray Poynter (The Future Place) nemrég az alábbi gondolatait osztotta meg blogjában a piackutatásról (elsősorban természetesen az amerikai piacra vonatkozóan):
1. Általános megegyezés van abban, hogy az online access panelek alkalmatlanok (a reprezentativitást biztosító) valószínűségi mintavételre és a kutatóknak meg kell bizonyosodniuk arról, hogy a megrendelők ugyanolyan pontosan tisztában vannak az online kutatás korlátaival, mint annak előnyeivel (gyorsaság, alacsony költségek). Ez természetesen nem ok arra, hogy ne használjunk online paneleket, de ok arra, hogy jobban megértsük, mikor előnyös a használatuk és mikor nem.
2. Csaknem teljes körű egyetértés van a szakmában arról, hogy a telefonos kutatások ugyancsak alkalmatlanok valószínűségi mintavételre. De fel kell ismerni, hogy bizonyos célokra a telefon jobb, mint az online.
3. A túl hosszú kérdőívek használhatatlan eredményekhez és dühös válaszadókhoz vezetnek. Bár van egy kis nézetkülönbség arról, hogy a ‘túl hosszú’ mit is jelent. Néhány embernek bármi, ami több mint 15 perc, az már túl hosszú, másoknál ez 20 vagy 25 percen túl következik be.
4. A felméréseknek megnyerőbbeknek kell lenniük, de ha túl hosszú és unalmas kutatásokból próbálunk valami vonzóbbat csinálni, az nem több, mintha rúzst tennénk egy disznóra. Ugyanakkor az is igaz, hogy nem minden kísérlet, ami arra irányul, hogy mókásabbá tegye a felmérést, javítja az eredményeket.
5. A figyeléses technikák és az etnográfia előretörése a piackutatási módszereken belül egyértelmű, de rövid távon az online felmérések lesznek azok, ahova a piackutatási-költések zöme megy.
6. Hajlamosak lehetünk azt gondolni, hogy az online kutatási-panelek mindig itt lesznek. Amikor az idők annyira gyorsan változnak, mint most (tíz évvel ezelőtt az access paneleken keresztüli online kutatás aránya 0 százalék volt pl. Ausztráliában, ez jelenleg 50 százalék!) furcsa azt bizonygatni, hogy a dolgok nem fognak sokat változni a közeljövőben.
7. A kutatóipar még csak jelenleg szembesül azzal a kihívással, amit egyrészt az új technikák, másrészt egy új mentalitás adaptálása jelent.
Rúzs a disznón
2010.03.02. 06:45 Forecast Research - www.forecast.hu
1 komment
Címkék: trend piackutatás online kutatás online panel access panel
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ervin d · http://www.marketingszoveg.com 2010.03.03. 10:38:07
A kérdések zöme unalmas volt, ismétlődő (kis változtatással), az utca embere nem hinném, hogy kompetens lett volna a témában. De ami a legfontosabb: a kérdések mennyisége: rengeteg oldal, oldalanként vagy 20 Likert-skála, ki sem jelezve, hogy mennyi van még hátra.
Az eredmény: még a rendes idő lejárta előtt feldühödtem, ki is fejtettem a kérdezőbiztosnak, hogy ez nem piackutatás, hanem az ember idegeinek tépése. Látszik, hogy sokat foglalkoztak vele, de még egy birkatürelmű ember sem fog rá jó válaszokat adni, mivel maguk a kérdések is borzasztóak voltak (pl. felsorolva 20 pénzintézet: melyiknek mennyire elégedett a szolgáltatásával - és persze körbejárva az egész portfoliót. Miközben az emberek többsége általában 1-2 bankkal van kapcsolatban).