Nemrég olvastam egy érdekes eszmefuttatást Ray Poynter tollából, aki arról elmélkedett, hogy az access panelek ideje lassan lejárhat, jelentőségük csökkenhet, más megoldások vehetik át a helyüket a piackutatásban. Nem biztos, hogy így lesz, de érdekes szcenárió mindenesetre.
A legtöbb fejlett kutatópiacon, mint például az USA-ban, Ausztráliában, Kanadában, Hollandiában a kutatások uszkve 50 százaléka a világhálón keresztül történik, és általános megegyezés van abban a tekintetben, hogy a legtöbb online kutatás alapja valamilyen access panel.
Tíz évvel ezelőtt az online access panelek 1% piaci részesedéssel bírtak mindössze, mondhatjuk úgy is, hogy a semmiből jöttek és Ray Poynter szerint inkább egyéb alternatív megoldások fognak fejlődni, előretörni, melyek lehetnek például mobil-alapúak, ún. „river-sampling” mintavételen alapulóak (random, nem reprezentatív mintavétel), házon belüli panelek, közösségi-hálózati panelek, hibrid panelek, vagy egészen másfajta panelek. Ray Poynter szerint az online access panelek népszerűsége tetőzni fog és körülbelül két év múlva jelentőségük csökken, öt év múlva pedig észrevehetően kevesebb kvantitatív kutatást fognak ilyen paneleken végezni, a jelenlegi állapothoz képest.
Ray egy másik jóslata szerint a kvantitatív kutatások részaránya – melyet az Esomar jelenleg 80%-ra becsül (míg 14% kvalitatív, 6% egyéb kutatás) – el fog kezdeni csökkenni körülbelül 2 százalékkal évente, a következő öt év folyamán. Ezzel egyidőben nőni fog a kvalitatív és az egyéb kutatások aránya, növekedésük üteme pedig attól függhet, hogy az újabb megközelítések, mint például az MROC-k (piackutatási célú online közösségek) vagy a netnográfia módszere hogy muzsikálnak.
Online access panelek: túl a csúcson?
2010.02.18. 06:54 Forecast Research - www.forecast.hu
2 komment
Címkék: panel piackutatás kvalitatív kvantitatív online panel access panel mroc
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pinter.robesz · http://cawi.blog.hu 2010.02.18. 13:56:59
A hibrid panelek és a közösségi panelek is lehetnek egyébként access panelek, ha azok nem dedikáltan és zártan egy megrendelőnek vagy kifejezetten egy (tracking) kutatáshoz készülnek.
Az én véleményem, hogy az online térben, ha kvantitatív kutatásra van szükség, akkor nem sok alternatívája van a paneles kutatásoknak.
Különösen igaz ez nálunk. Egy river sampling rendszer felépítéséhez (ahol nagy forgalmú oldalakon folyamatosan kutatásokra toboroznának embereket és nem panelbe) érzésem szerint kicsi az ország: elég erre alkalmas weboldal sincs és elég kereslet sincs (bár inkább az utóbbi a szűk keresztmetszet). Nagyobb országokban is nehézkes ilyen rendszereket jól üzemeltetni méretgazdaságossági okokból.
Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2010.02.18. 15:58:08