Senkit nem ér majd sokként, hogy a piackutatási szektor, éppúgy, mint a legtöbb más ipari szektor, nem recesszió biztos, és valamilyen mértékben érintette is a jelenlegi válság. Vajon mi a helyzet ebből a szempontból az Egyesült Királyságban, ahol európa legfejlettebb kutatási piaca található?
A legfontosabb következtetések a közelmúltbeli, RSM által készített ‘A kutatási iparág állapota’ riportból:
• Tízből hat kutató tapasztalta költségvetésük csökkenését, és 20-ból csak egy tapasztalt növekedést
• A legtöbb szektorban a kutatási tevékenység nettóban véve csökkenésre számíthat, legfőképpen az autó és a média szektor
• A legtöbb kutatási módszer meg fogja érezni a recesszió hatását, leginkább a face-to-face (személyes) módszerek (48% várhatóan kevesebbet költhet majd személyes kutatásokra, és csak 6% költhet majd többet)
• A web-alapú adatgyűjtés továbbra is növekedni fog, bár a korábbi évekhez viszonyítva lassabb ütemben
• A jelenlegi elv, miszerint a kiadásokat óvatosan kell rangsorolni, és biztosítani kell a leginkább valószínű ROI-t, némelyek számára elfogadott gyakorlattá fog válni
Néhány irányelv a kutatással foglalkozó cégek számára, az Egyesült Királyság piackutató cégeinek tapasztalatai alapján:
1. Kevesebb piackutatási specialista van a cégeknél, mint korábban valaha
Elmúltak azok az idők, amikor minden cégnek volt egy piackutatási menedzsere. Egyre több megbízást érkezik nem piackutatási specialistáktól — marketing menedzserektől, termék menedzserektől, marketing igazgatóktól és hasonlóktól. Ez azt jelenti, hogy az előzetes információk, melyeket adnak, néha nagyon képlékenyek, és teljesítésük lehetetlen (kiváltképp az időbeosztások és költségek). Mindazonáltal a recesszió eredményeképpen a cégek sokkal inkább szeretnék megérteni azokat a hatásokat, nyomásokat, melyekkel fogyasztóiknak szembe kell nézniük – mélyebben felismerve saját és fogyasztóik sikerének egymástól való függését.
2. Minden munkát hosszú tender lista alapján ítélnek oda
Elmúltak azok az idők, amikor meglátogattuk az ügyfeleket egy megbeszélés erejéig, és az árajánlatokat mindössze három cég nyújtotta be. Manapság a cégek tájékoztatóikat (olykor) több tucat ügynökségnek is kiküldik. A verseny soha nem volt ilyen kemény, és ennek eredményeként az árakat lenyomják, az ügyfelek sokszor túlságosan a költségekre koncentrálnak a minőség helyett.
3. Sokkal ötletesebbnek kell lenni a kutatási módszerekkel kapcsolatban
Elmúltak azok az idők, amikor egyszerű kutatási módszerekre alapozva készítettünk felméréseket. Egyre inkább összetett problémákat kapunk, melyeket egy egész sor különböző kutatási eszközzel kell megválaszolnunk. Nem szokatlan manapság keverni az online felméréseket a telefonos felmérésekkel, a kvalitatívat a kvantitatívval.
4. Elvárják tőlünk, hogy egyszerre legyünk stratégiai tanácsadók és adatgyűjtők
Elmúltak azok az idők, amikor a piackutatók egyszerűen csak a piacot kutatták. Manapság, mikor egyik üzletről a másikra működik a piac, elvárják tőlünk, hogy tisztában legyünk minden olyan üzleti és marketing alapelvvel, ami hagyományosan a McKinsey és Bain területe volt.
5. Egyre inkább elvárják tőlünk a multidiszciplináris csapatok használatát
Elmúltak azok az idők, amikor egyetlen kutató, egyedül képes volt kivitelezni egy piackutatási projektet az elejétől a végéig. Sokszínű, speciális képességekkel rendelkező csapatot kell összehozni, tisztán kutatási háttértől kezdve, statisztikusokon, számítógép programozókon át konzultánsokig, akik egy projekt kivitelezésének tanácsadói szerepében is közreműködhetnek.
Mint általában, bármilyen recesszió során, az olyan kutatások beszállítói, akik minőséget és értéket biztosítanak, a nehezebb időkön túljutva erősebbek és fittebbek lesznek. Bár, ha a szervezetek folyamatosan a ROI-t keresik minden elköltött font kapcsán, akkor vajon véglegesen megváltozott-e az üzletről üzletre működő kutatás versenyvilága? (b2binternational)