Az etnográfiai kutatások nagy port kavartak a piackutatás világában. Időtlen idők óta jelen vannak, antropológusok használják ezeket, hogy megfigyelhessék embercsoportjaikat, és kisilabizálják, mi is folyik valójában.
A videokamera sokkal könnyebbé tette számunkra felhasználását a piackutatásban, és a Financial Times egy korábbi cikke azt mutatja be, miként használta fel az Unilever fogászati termékek tesztelésére.
Az ember összerezzen a gondolatra, hogy egy kamera vegye fel, amint mosakszik, de egyúttal azt is megmutatja, mi minden lehetséges ezzel a módszerrel. Bár ez egy fogyasztói példa, a fő gondolat értelmezhető a b2b kutatásokra is. Egy videokamera megfigyelheti, amint az emberek egy terméket az irodában, vagy a gyárban használnak. Megfigyelheti, amint az emberek termékeket vásárolnak a gyártótól vagy a terjesztőtől. Megfigyelhet vevőket tárgyalás közben. Ezen etnográfiai szituációk egyikét sem egyszerű megrendezni, vagy éppenséggel teljesen lehetetlen. Üdvözlünk az új lehetőségek érdekes tárházában.
‘Big Brother’ úttörő családi kutatás
Egy sussexi család bekamerázott otthonukban élte az életét, annak eredményeként, hogy a piackutatók a Big Brother televíziós valóságshow által népszerűvé tett technikákat a kereskedelmi felhasználásra alkalmazták.
A családnak három hónapig voltak web kamerák a nappalijukban és a konyhájukban.
A felvételeket egy kis, a házban elhelyezett számítógépes szerver tárolta, és naponta töltötte le interneten keresztül a Brainjuicer - az Aim részvénypiacán jegyzett online kutatási csoport - csapata. A kutatók élőben nézhették a házban zajló eseményeket, és telefonon speciális utasításokat adhattak.
A pár, akinek körülbelül 500 fontot fizettek havonta a projektért, engedélyt kapott a kamerák kikapcsolására, ha így akarták, vagy ha az otthonukba betérő más személy így kívánta.
De az otthonra összpontosuló figyelem – a kutatók azt kérték, hogy had nézzék amint a pár a fogát mossa, vagy az ételeit készíti – nagyon távol állt a Channel 4 Big Brother sorozatának mesterkéltségétől.
A módszer az etnográfiai kutatás iskolájának részét képezi, mely a kis csoportok közeli, alapos megfigyeléseit az emberek viselkedésének és érintkezésének vizsgálására használja.
A felmérésekhez vagy fókuszcsoportokhoz képest az etnográfiai kutatások megszervezése drága, és nehézkes a gyakorlati elterjesztésük is. Továbbá a szkeptikusok szerint a kutató jelenléte megváltoztatja az emberek viselkedését...
A Brainjuicer, mely részben az Unilever Ventures, a fogyasztói cikkek csoportjának befektetési ágának tulajdonában van, azt állítja, hogy a módszert új termékek tesztelésére lehetne használni. A projekt során az Unilever fogászati termékeit adták a családnak. (b2binternational)