A Modern Üzleti Tudományok Főiskolája (MÜTF) az egyetlen olyan intézmény Magyarországon, ahol valóban komoly iskolarendszerű képzés keretében oktatják a jövő piackutatóit. A képzés abban is egyedülálló, hogy az előadók kivétel nélkül a piackutató szakma elismert képviselői, akik nemcsak oktatják, hanem gyakorolják is a szakmát neves piackutató intézeteknél, ügynökségeknél. A speciális képzés hangsúlyozottan gyakorlatorientált és kizárólag a piackutatásra és annak részterületeire koncentrál.
A képzést a Piackutatók Magyarországi Szövetsége és az SPSS támogatja, filozófiája pedig arra épül, hogy a felsőoktatási intézetekből kikerülő szociológusok, közgazdászok, pszichológusok – akik a piackutatás területén szeretnének dolgozni – nagyon kevés olyan gyakorlati ismerettel rendelkeznek, melyet pedig akár az ügyféloldali cégek, akár a kutatóintézetek elvárnának egy piackutatótól. Ennek oka, hogy az alapképzés elsősorban elméleti jellegű, illetve a piackutatás tantárgy legfeljebb néhány félévig szerepel az oktatott tárgyak között. Továbbá az alapképzésnek nem is feltétlenül feladata ilyen mélységű speciális gyakorlati képzést nyújtani a hallgatóknak.
Az alapdiplomával rendelkezők számára nyitott képzés a fentiek szellemében a MÜTF-en gyakorlatorientált (70% gyakorlat, 30% elmélet) és valóban használható szakmai tudás átadását tűzte ki céljául. Az oktatók és az iskola képviselői szerint a képzésben résztvevők a kurzus végére „magabiztosan és gyakorlottan tudják majd használni a különféle elemzési módszereket, a piackutatásban napi szinten használt statisztikai programokat, prezentációs technikákat – vagyis elsajátíthatják a szakma trükkjeit és fortélyait. Két szemesztert követően tapasztalattal rendelkező szakemberként jelennek meg a munkaerőpiacon és képesek lesznek teljes kutatási projektek önálló elvégzésére.” Az ígéretek szerint egyébként a legjobban teljesítő pályakezdők gyakorlati helyet, illetve állásajánlatot kapnak a kurzus elvégzése után. A képzést a pályakezdők mellett – akik később piackutatóként szeretnének elhelyezkedni – a piackutató cégeknél kezdő pozícióban (pl. kutatási asszisztensként) dolgozók számára is ajánlják, de vállalati vezetőket is szívesen látnak, akik mélyebb ismereteket szeretnének szerezni a piackutatási folyamatokról.
A Piackutatás blog kérdéseire válaszolva, Dr. Szaniszló Gábor tagozatvezető elmondta, hogy a képzésre a 2008-ban indított első szemeszter hallgatói többnyire szociológus, közgazdász, tanár, kommunikációs szakember, pszichológus alapdiplomával jelentkeztek. Pályakezdő nem volt köztük, túlnyomó többségük vállalatnál dolgozik (ügyféloldalon) jelenleg is (kutató, főmunkatárs, tanár, logisztikai tervező státuszban), kisebb részük pedig vállalatvezető (ügyvezető), aki nélkülözhetetlennek tartja az ilyen ismeretek megszerzését. A hallgatók jellemzően 25-46 évesek, a nemek szerinti arány is meglepően kiegyensúlyozott, 50-50 százalékos. A kvalitások tekintetében is igen jó a helyzet, a hallgatók precízek, önállóak, határozottak, kreatívak, elemző készségük pedig magas fokú – egyszóval ideális résztvevői egy ilyen képzésnek. Lassan végeznek az első 2 szemeszter hallgatói, egész pontosan 11 fő. A képzés tapasztalatai egyértelműen kedvezőek. Jó a képzés fogadtatása a hallgatók körében, akik kiemelik ennek gyakorlati jellegét, illetve a tanultak azonnali alkalmazhatóságát. Mivel a hallgatók többsége már eleve rendelkezik munkahellyel, így a felkínált állásajánlatokra várhatóan nem lesz szükség, de ez a jövőben is változatlanul adott a jól teljesítő hallgatóknak. A tapasztalatok alapján apróbb belsőbb tartalmi változások mindenképpen lesznek a képzésben, illetve ezeknek megfelelően tervezik új oktatók felkérését is. Az intézmény röviddel az elmúlt évi őszi kezdést megelőzően kapta meg a képzés indításához szükséges akkreditációs engedélyeket, így kevés idő marad a program népszerűsítésére. Azóta viszont folyamatos az érdeklődés a képzés iránt, így szeptemberben a képzés 2. évfolyamán 25-30 fő részvételére számítanak. A következő tanévben a tantermi foglalkozáson kívül szakmai workshop-okat is szerveznek, amelyek megtartására piackutató cégektől hívnak meg gyakorlott, elismert szakembereket.
Az jelenleg még kérdés, hogy a piackutató intézetek, ügynökségek hogyan értékelik ezt a posztgraduális végzettséget, erre vonatkozóan nincs tapasztalat – hiszen az első évfolyam még csak most fog végezni, illetve a végzősök közt állásban lévő ügyféloldaliak vannak jelenleg. A jövőben viszont várhatóan nagyobb arányban megjelennek majd a pályakezdők is a képzés résztvevői közt, akik egy része a szolgáltatói oldalon, kutatóintézeteknél szeretne majd elhelyezkedni a diploma birtokában. A képzésben való részvétel az ő esetükben valószínűleg azon végzetteknél jelenthet majd jelentős előnyt a munkaerőpiacon, akik a piackutató szakmában hagyományosan preferált alapképzettséggel is rendelkeznek emellett, tehát szociológusként, pszichológusként, közgazdászként vettek részt az oktatásban. Az említett alapképzésben megszerezhető ismereteket ugyanis nem pótolja, inkább kiegészítheti olyan hasznos elméleti és főleg gyakorlati ismeretekkel, mely a cégeknek könnyebbséget jelenthet ilyen végzettségű álláskereső alkalmazása esetén a rövidebb betanulási idő miatt. A szakma nagy részét azért még így is a kutatóintézeteknél kell majd elsajátítani azoknak, akik profi piackutatók akarnak lenni.
A 2 féléves képzés főbb témakörei:
* Gazdasági ismeretek / a piackutatás hatása a vállalati környezetre
* Bevezetés a marketingkutatásba / adatfelvételi eszközök használata
* Kvalitatív kutatások módszerei
* Piackutatási kiadások csökkentésének módszerei: fókuszban az online kutatás
* Piackutatás tervezés, menedzselés
* Kérdőívszerkesztés ABC-je
* Az SPSS statisztikai programcsomag használata
* Vásárlókutatás, a lakossági-, és vállalati ügyfelek szegmentációja
* Média-, és reklámkutatási módszerek
* Márkaérték, tracking-, és benchmarkkutatások gyakorlata
* Többváltozós elemzési technikák gyakorlata
* Az adatfeldolgozás: az adatok értelmezése, elemzése és a tanulmányírás technikája
* Az eredmények prezentálása az ügyfeleknek, döntéshozóknak
A képzés oktatói a piackutatás vezető gyakorlati szakemberei:
• Atkári Csaba – Conness (stratégiai és kutatási tanácsadó)
• Babocsay Ádám – BMB Focus Kft. (cégvezető)
• Ferenczhalmy Bálint – Magyar Telekom (stratégiai piacelemző menedzser)
• Jakab Áron – BellResearch (kommunikációs szakértő)
• Klenovszki János – NRC (online kutatási szakértő)
• Kurucz Imre – NRC (kutatási igazgató)
• Máth András – Ringier (kutatási igazgató)
• Megyer Örs – Megyer Consulting (marketingszakértő)
• Mészáros József – Cognative (cégvezető, pszichológus-közgazdász)
• Pintér Róbert phd. – Szonda Ipsos (szociológus-politológus)
• Dr. Lengyel Emőke – piackutatási szakértőt
• Dr. Síklaki István – Meroving – Egyetemi docens
• Vágyi Erik – ACNielsen (Ad-hoc kutatásvezető)
• Vajnai Eszter –NRC (kutatási szakértő)
A képzés költsége 180.000,-Ft szemeszterenként, a következő kurzus pedig 2009. szeptemberében indul, melyre szeptember 10-ig lehet jelentkezni a MÜTF honlapján.