A kulturális és területi különbségek ismerete kulcsfontosságú lehet bármilyen piackutatási projektben, különösen Ázsiában. Arra kicsi az esély, hogy bárki a blog olvasói közül erre a távoli területre merészkedjen piackutatóként, ezért inkább csak érdekességnek szánjuk az alábbi postot. Interjúkészítés napközben:
Kutatóként azzal szembesülhet az Európából vagy az USA-ból érkezett kutató, hogy a legtöbb válaszadót az ázsiai országokban (talán Kína kivételével) képtelenség nappal megkérdezni, a nagyarányú munkakötelezettségek miatt! A munkaidő sokszor napkeltétől napnyugtáig tart, a munkamorál pedig sokkal szigorúbb a számunkra megszokottnál.
Telefonos interjúk:
Az üzleti (B2B) telefon-interjúk minden esetben 20 percnél rövidebb ideig tartsanak, elkerülve a megkérdezett fáradtságát és megakadályozandó a nagyarányú interjú-félbehagyást.
Online felmérések:
Összességében, az online felmérések területén Ázsiában sokkal alacsonyabb válaszarányokra lehet számítani, mint az USA-ban és Európában (Japán és Korea kivételével). A legtöbb megkérdezett, különösen az üzleti szektorban dolgozó személyek, sokkal kevésbé fogékonyak az online felmérésekre.
Internet infrastruktúra:
Az internettel való ellátottság bizonyos országokban, mint például Indonézia, Vietnám és a Fülöp-szigetek, jóval gyengébb, mint más ázsiai országok esetében, pozitív példaként Japán, Korea, és Szingapúr említhető.
Megélhetési költségek:
Japánban, Koreában, valamint Szingapúr és Hong Kong területén végzett piackutatás meglepően költséges lehet! Különösen akkor, ha azokhoz az országokhoz viszonyítunk, ahol viszont átlag alatti költségekkel megúszható egy kutatási project, ilyen Indonézia, Vietnám, és a Fülöp-szigetek. Mindez a magasabb megélhetési költség miatt talán nem is annyira meglepő.
Utazás:
Az utazás Japánban horrorisztikus lehet költség szempontból – a kutatónak egy taxiút a repülőtérről a központba átszámítva 60-70 ezer forintba kerülhet. Azért a földalatti még mindig a legkényelmesebb és leginkább költséghatékony módja a városon belüli utazásnak.
Fókuszcsoportok:
A hosszú munkaidő és a nagy távolságok miatt utazással töltött idő következtében egyes országokban, mint például Japán és Korea, tipikusan csak egyetlen fókuszcsoportot tartanak egy este alatt a kutatók. (Ez az egy viszont drágább lehet, mint négy – bárhol Európában!)
Túlzott előzékenység:
Mivel általában meglehetősen udvariasak az emberek, az Indonéziában, Thaiföldön és a Fülöp-szigeteken élő válaszolók hajlanak arra, hogy túlzott előzékenységük folytán általában magasabb pontszámokat adjanak, mikor skálás kérdésekre kell válaszolniuk, ez pedig torzíthatja az eredményeket.
Időjárási viszonyok és forgalom:
Ezek a tényezők európai szemmel furcsa módon, de jelentősen befolyásolhatják a fókuszcsoportokon és a személyes interjúkon való részvételi hajlandóságot Vietnámban, Indonéziában, Malajziában, és a Fülöp-szigeteken. Bizonyos évszakok (a kedvezőtlen időjárási viszonyok miatt) és bizonyos napszakok (a megnövekedett forgalom következtében) gyakorlatilag alkalmatlanok piackutatási tevékenység folytatására.
Piackutatás Ázsiában – érdekességek, tippek
2009.04.06. 07:48 Forecast Research - www.forecast.hu
Szólj hozzá!
Címkék: közvéleménykutatás érdekesség piackutatás piackutatás ázsiában
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
