HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Civil a pályán

2009.01.19. 14:37 Forecast Research - www.forecast.hu

Dilettáns: (latin): 1. → műkedvelő; 2. mai, pejoratív szóhasználatban a csekély tehetségű v. fogyatékos mesterségbeli tudással bíró. 

Minden szakmában probléma az olyan cégek feltűnése, melyek láthatóan csekély (vagy éppen semennyi) hozzáértéssel szeretnének boldogulni. A piackutató szakma (más területekhez képest) viszonylag jó helyzetben van, mert – bár a piacra lépés korlátai az elmúlt évtizedek gyakorlatához képest bizonyos területeken ledőlni látszanak – egy új cég számára komoly szakmai ismeretek nélkül gyakorlatilag esélytelen a sikeres megjelenés ezen a területen. A piackutatás meglehetősen összetett tevékenység, speciális ismereteket kívánó részfolyamatokból áll össze, a különféle kutatások módszertana pedig könyvből nemigen sajátítható el, csak a gyakorlatban, így amatőr versenyzők feltűnése esetén igencsak kilóg a lóláb. Bizonyos kutatási formáknál az emberi erőforrás igényesség (minőség szempontjából) egészen extrém lehet, fókusz moderátor vagy etnográfiai kutató nem terem minden bokorban, más esetben ez a tényező a mennyiség szempontjából jelenthet áttörhetetlen korlátot (pl. több száz fős, országos kérdezőbiztosi hálózat kialakítása). Bizonyos kutatási formáknál pedig a magas beruházási igény riasztja el a kisebb belépő cégeket (pl. online kutatásoknál a panel építés-karbantartás, ill. a szoftver költsége, telefonos kutatásoknál a call center beruházási költsége, stb.).  

A szerencsevadász cégek egyik kedvelt területe a Mystery shopping, újabban számos eddig ismeretlen cég (kkv, sőt egyéni vállalkozó!) jelent meg. Valami miatt ezek a cégek úgy gondolják, hogy ehhez a kutatási formához nem szükséges sem szakértelem, sem különösebb beruházás, így aztán hajrá! Ők jellemzően nem profi (erre a területre kiképzett) próbavásárló specialistákkal dolgoznak (ilyen munkavállalóik ugyanis nincsenek), hanem az „utca emberével”. Mari néni, Józsi bácsi lesz a próbavásárló, jellemzően munkanélküliek, alacsonyabb szociális státuszú emberek vállalnak ilyen munkát (ők nem tévesztendőek össze a profi kérdezőbiztosokkal, akik minimum érettségivel, sok esetben diplomával rendelkeznek). Indok is van hozzá: ők az átlagemberek szemével látják a dolgokat... Az, hogy életükben nem láttak még adatlapot, elképzelésük sincs a kitöltés (és a próbavásárlás) szabályairól, nem kaptak oktatást a terepmunka megkezdése előtt, az adott próbavásárlás valószínűleg az első – és egyben utolsó – ilyen munkájuk, az mindegy is... Az adatminőség romlása szempontjából annyira aggályosnak tartjuk ezt a terjedőben lévő módszert (melyet sajnos nemcsak újonnan feltűnő cégek használnak, hanem esetenként komolyabb vállalkozások is), hogy egy önálló postban fogjuk erről véleményünket kifejteni. Addig is bemutatnánk egy érdekes (...) példát erről a területről.
 

A Google-kereső szponzorált hirdetéseinek élén trónol (jelenleg) ez a gyöngyszem (.....hupont.hu). Túl sok szót nem érdemel, akit érdekel nézze meg. Ingyenes tárhelyen van a nem túl bonyolult honlap (egyetlen oldal). Kontaktként gmailes e-mail cím... (Számomra érthetetlen módon bizonyos körökben nagyon komolynak gondolják a gmailes email címet, pedig ha egy cég használja, akkor ugyanolyan gagyi, mint egy freemailes.) Az ingyenes tárhelyen elhelyezett oldalt számos Google-hirdetés színesíti... A cég állítása szerint 24 éve végez közvélemény-kutatást... (Az első magyar magáncég egyébként 1989-ben alakult és ha jól emlékszem a Medián volt... De még ennek is csak 19-20 éve, akárhogy számolok...) A „Shopping” szót viszont két p-betűvel írják, legalább ezt tessenek már javítani – a honlapon és a Google hirdetésben is! Köszi!

Más. Önkiszolgáló, telefonos közvélemény-kutató hirdeti magát, ugyancsak a Google-ban (Adwords hirdetés), a piackutatás szóra keresve. A cég nem csekély dolgokat ígér: 1-2 órán belül elvégez saját maga által piac/közvélemény-kutatásnak nevezett telefonos lekérdezéseket, automatikus rendszere segítségével. A telefonos címlistát az ügyfélnek kell biztosítania (!!!), a kérdéseket is maga mondja fel, melyet hanganyagként rögzítenek, majd a hívott személyeknek lejátszanak... Egy 100 fős telefonos felmérés költsége 8.000 Ft alapdíj + 8.000 Ft szolgáltatási díj... Maximum 7 kérdés tehető fel... Minden online intézhető, a fizetés is. Olyan apróságokról természetesen nem esik szó, mint például szűrés, a mintavétel módszere, reprezentativitás, ellenőrzés módja, stb. A kérdéseket sem nézik át szakmai szempontból, minek is?

A szolgáltatás kísértetiesen emlékeztet engem a Toluna cég tevékenységére, azzal a különbséggel, hogy ott online szolgáltatást kínált a cég (mindkét cég nemzetközi hátterű egyébként). Egy dologban viszont teljesen hasonlóak: egyik cég tevékenysége sem tekinthető szakmai értelemben vett piac- vagy közvélemény-kutatásnak! Ezek a szolgáltatások a szakma legelemibb szabályait sem figyelembe véve működnek, de az így gyűjtött adatokra üzleti döntéseket alapozni még egy kisvállalkozás számára sem javasolható! Az olcsóság igaz, de vajon lehet-e 20 forintért kapni 1 liter tejet? 15-ért 1 kiló kenyeret? 100.000 forintért egy új Mercedest? Nemigen. Ehhez hasonlóan komoly, szakmailag megalapozott, megfelelő adatbiztonságot garantáló kutatás sincs 16.000 forintért – tudom, hogy ezt nehéz megérteni, főleg kkv-k számára, de ez a helyzet! Ettől sokkal többet ér, ha egy kisebb cég – amelyik valóban nem engedheti meg professzionális kutató cég szolgáltatásainak igénybe vételét – saját maga, házon belül gyűjt adatokat, partnerlisták alapján, saját dolgozók megkérdezésével, stb. (Piackutatásnak ugyan az sem nevezhető, de legalább valódi információk állnak az adatok mögött.)

Volt már egyébként Magyarországon hasonló módszerrel operáló – magát piackutatónak valló – cég (Debrecenben működött), a választások előtt végzett tömeges telefonos felmérést (állítólag 400.000 interjút bonyolítottak le a parlamenti választások előtt). Emlékszik még valaki a nevére? Ahogy jött, úgy tűnt el. Ez a sorsa az ilyen vállalkozásoknak, de sajnos működésük rövid ideje alatt is rombolják a szakma amúgy is megtépázott hírnevét. Mondjuk ki: technológiai, IT cégeknek (az említett telefonos cég egyértelműen ebbe a kategóriába tartozik), akik a legalapvetőbb szakmai protokollt sem tartják be, nincs keresnivalójuk ezen a területen. Amit művelnek (és piackutatás címszó alatt hirdetnek) az nem piackutatás! Hiába rendelkeznek ugyanis az adatfelvételi infrastruktúrával, a megfelelő módszertan, szakértelem és az adott területen szakképzett, gyakorlott munkavállalók (összefoglalóan: a know-how) hiányában nem tudnak valódi piackutatási szolgáltatásokat nyújtani (bár valószínűleg nem is ez a céljuk...). A hardver csak élettelen vas, ha nem szakértők kezében van.

A témát nem zárjuk le, folytatás következik (valamikor). A Mystery Shopping bizonyos módszertani kérdéseiről, illetve a low-end piackutatás (amely valójában nem is piackutatás!) egyéb formáiról. Stay tuned.

Szólj hozzá!

Címkék: közvéleménykutatás piackutatás telemarketing mystery shopping

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása