Régóta gondolkodom azon, hogy közzétegyek néhány statisztikai adatot a Piackutatás bloggal kapcsolatban, valamint röviden összefoglaljam a néhány hónapja (szeptember elején) indított blog hírlevél révén szerzett tapasztalatainkat – hátha sikerül mások számára is használhatóvá, hasznossá tenni ezeket az információkat.
1. Blog statisztika
A blog eddigi legjobb napja május 22-én volt, amikor 397 egyedi látogató olvasott minket. Az október 27.-december 12. közötti időszakban az egyedi látogatók száma naponta 53-224 fő között mozgott, az említett időszakra számított napi átlag 126 fő volt (egyedi látogató!). Karácsony felé közeledve látható, hogy a hétvégi (szombat-vasárnap) látogatók egyre alacsonyabb száma rontja a statisztikát, ez valószínűleg annak köszönhető, hogy az emberek a karácsonyi bevásárlással vannak elfoglalva, blog olvasásra inkább hét közben jut idő. A vizsgált 47 nap esetében egyébként mindössze 11 olyan nap volt, mikor a blogot kevesebb, mint 100 egyedi látogató kereste fel és ebből a 11 napból 5 hétvégére esett...
A blog látogatottsággal elégedettek vagyunk, annak figyelembevételével, hogy egy viszonylag szűk kört érintő/érdeklő, erősen szakmai blogról van szó, nem lehetne reális elvárás mondjuk napi 1.000 fő egyedi látogató. A Piackutatás blog stabil, rendszeresen visszatérő olvasói közönséggel rendelkezik, akik nagyrészt szakmabeliek, marketingesek, piackutatók. A blog rendszeres olvasói kiegészülve azzal a jelenleg több, mint 100 fővel, akik a Hírlevélre feliratkoztak (természetesen vannak átfedések a két csoport között) már igen jelentős potenciált képviselnek a piackutatás-marketing területén, kiemelve azt, hogy többnyire döntéshozói pozícióban lévő specialistákról van szó, akiknek a többsége a Top 500 vállalat valamelyikénél dolgozik!
A blog látogatottságának részletes adatai az elmúlt időszakban:
A keresőkből érkező látogatók leggyakrabban az alábbi kulcsszavakra keresve jutottak el hozzánk (a 30 legnépszerűbb kulcsszó a gyakoriság csökkenő sorrendjében, az elmúlt 30 nap adatai alapján):
piackutatás
kérdezőbiztos
szondaphone
sörpiac
kólaháború
piackutató+vállalatok
piackutatás+kérdőív
kérdezőbiztosi+munka
Szabó+Erika
kvantitatív+kutatás
próbavásárlás
piackutatás+blog
kinter+oszkár
piackutató+vállalat
márkák
piac+kutatás
piacbefolyásolási+eszköz
szonda+phone
fókuszcsoport
coca-cola+esettanulmany
Gyerekek+fogyasztói+magatartása
farmernadrág+esettanulmány
piackutatás+módszertana
termék+marketing+innováció
a+minoseg
MÉM
Kozák+Ákos
schobert+norbert+blog
piackutatás+
pmsz
2. Hírlevél
Az elmúlt rövid időszakban hírlevelünkre több, mint 100 fő iratkozott már fel, a pontos szám napról napra változik (növekszik). A feliratkozások legnagyobb hányada a hírlevél indulása utáni 3 hétben történt, erre számítottunk is, a rendszeres olvasók hamar éltek a lehetőséggel. Azóta is történnek feliratkozások, amint új olvasók, kollégák, marketingesek találnak rá a blogra, de ez már jóval esetlegesebb és nem ölt olyan tömeges jelleget, mint az első hetekben. Azt gondolom mindenki sejti, hogy a hírlevél segítségével történő adatbázis-építés hosszú távú folyamat, hónapok-esetleg évek telnek el, amíg megfelelő nagyságrendű adatot be lehet gyűjteni ilyen módon – különösen akkor, ha ennyire speciális a terület, mint a mi esetünkben.
A hírlevélre való feliratkozás szabályait már a kezdetektől próbáltuk úgy alakítani, hogy erőteljesen szűrjük a feliratkozókat: nem célunk ugyanis az, hogy szakmán kívüliek tömegeit lássuk feliratkozni (kizárólag a nyereményjáték miatt), ennek semmi értelme nem volna. A Piackutatás blog ugyanis céges (szakmai) blog, ennek megfelelő üzleti célokkal. Azt hiszem sokan elkövetik azt a hibát, hogy a blogjuk indításakor alapvető dolgokat nem tisztáznak: Kinek szól a blog? Mi a blog célja? A célközönség várhatóan milyen stílusú/terjedelmű/tartalmú/formájú/stb. postokat kedvel, tolerál? Stb. A hírlevélre feliratkozók közt tehát ennek megfelelően szakmabelieket (marketing és piackutatás területen dolgozókat) látunk szívesen, ezért alkalmazzuk azt a szigorú szabályt, hogy feliratkozást általában csak céges e-mailről fogadunk el (az alól is van azért kivétel – hogy milyen elvek alapján, az nem publikus – néhány általunk indokoltnak tartott esetben így is elfogadtunk feliratkozást, ez kevesebb, mint 10 főt jelentett eddig... Céges e-mail megadásától nem kell félni, havonta-kéthavonta küldünk hírlevelet, piackutató cégként pedig tisztában vagyunk az adatvédelmi törvény rendelkezéseivel.
A hírlevél elindításakor én azzal már teljesen elégedett lettem volna, ha év végéig 50-en feliratkoznak, akiknek 90%-a szakmabeli, mégpedig olyan megoszlásban, hogy nagyobb részük ügyféloldali marketinges, kisebb részük pedig piackutató cégeknél dolgozó kolléga. Ez a cél teljesült, a feliratkozottak száma 100 felett van, megoszlásuk pedig azt mutatja, hogy közülük cca. 20% a piackutató cégeknél dolgozó kollégák aránya, cca. 75% ügyféloldali marketinges (jelentős részben, cca. 80%-ban a Top 500 cégtől!), cca. 5% pedig szakmán kívüli. Úgy tűnik a célzás megfelelő volt, a szakmán kívüliek alacsony aránya pedig nekem azt jelenti, hogy érdemes volt drasztikusan szűrni a feliratkozókat, másrészt pedig az olvasók/feliratkozók erőteljesen szakmai/tematikus blogként azonosítanak bennünket és így főleg a téma iránt érdeklődő marketingesek/piackutatók olvasnak minket – ez pedig teljes egészében megegyezik eredeti szándékainkkal. A feliratkozott ügyféloldali marketingesekről van még amit tudunk, van amit csak sejtünk. Amit tudunk: a feliratkozók többsége nő, akik a legkülönfélébb szektorokból jöttek, ami jellemzően FMCG, bank/biztosítás, telekom, gyógyszeripar. Beosztásukat tekintve a vállalati marketinges hierarchia különböző fokain állnak, van köztük marketing igazgató, marketing manager, marketing asszisztens, stb.; kisebb részük piackutató, piackutatási vezető (a többség valószínűleg azért marketinges, mert kimondottan piackutató pozíció még a multi cégeknél sem jellemző.) Amit sejtünk: demográfiai jellemzőiket tekintve dominánsan 25-35 éves, diplomás, budapesti marketingesekről (nőkről) van szó.
A piackutató cégektől feliratkozott kollégák esetében igen meglepő, hogy szinte mindannyian kiemelt vezető pozícióban vannak: ügyvezetők, kutatási igazgatók, egyéb igazgatók, kutatásvezetők, stb.. Úgy tűnik, a ranglétra csúcsára még nem feljutott egyszerű kutatóknak nincs idejük/igényük/késztetésük ilyesmire... Ez egybevág azzal a tapasztalatommal, hogy leginkább az amúgy is elfoglalt vezető beosztású kollégáknak van érkezésük arra, hogy éjfélkor (vagy éjfél után) szakmai hírek után kutakodjanak a neten, postokat írjanak blogokba, stb. Talán nem véletlen, hogy ők töltenek be vezető pozíciót és nem mások. (Nem vezető pozícióban dolgozó piackutatók, ébresztő!! Így – ilyen mentalitással – sosem lesztek ügyvezetők!)
A feliratkozók viszonylag nagy száma ellenére sem sikerült viszont különösebb aktivitásra bírni a kollégákat. Eredeti terveink szerint úgy gondoltuk, hogy a feliratkozók közül lesznek, akik élnek a blogon való publikálás lehetőségével, beszámolnak konferenciákon szerzett élményeikről, esetleg küldenek videóanyagot, ilyesmi. Szerettük volna, ha a hírlevélre való feliratkozás nem csak egy passzív dolog lenne, de ez nem jött össze. Sokan megpróbálták már ezt a modellt, de igazán még sehol nem volt működőképes. A magyarázat talán az lehet, hogy a grafomán emberek inkább saját blogot indítanak, a közösen szerkesztett blog valamiért nem népszerű. Kár, szívesen helyt adnánk blogunkon a szakmában dolgozóknak, hogy megnyilvánuljanak.
Egy területen elmaradásban vagyunk, ez pedig az egyedi tartalom biztosítása csak a hírlevélre feliratkozottak számára. Mindenképpen szeretnénk majd olyan értékes anyagokat is küldeni idővel, melyek valóban nem érhetőek el máshol. Ezzel kapcsolatban türelmet kérünk, az ilyen anyagok előállítása nagyon idő- és költségigényes és nagy a csábítás, hogy a blogon is megjelentessük... Azon is gondolkodunk, hogy szakmai partnerek bevonásával hogyan léphetnénk előre ebben a kérdésben. Biztos, hogy valamit ki fogunk találni ez ügyben – hosszabb távon.