A Reader's Digest újságírója kollégámat - Vizi Ferencet - kérdezte a próbavásárlásról. A teljes cikk az augusztusi számban jelent meg.
"Van, akinek az a munkája, hogy vásárolnia kell. Több piackutató alkalmazza a mystery shopping, vagyis a próbavásárlás módszerét: munkatársaik inkognitóban tesztelnek kiszolgálást, ügyintézést, illetve szolgáltatást.
- Megbízóink főként arra kíváncsiak, miként kezelik munkatársaik a vevőket, illetve ügyfeleket, ajánlják-e az új termékeket - mondja Vizi Ferenc, a Forecast Research kutatásvezetője.
Az 53 éves budapesti Weinberger Márta, aki egy kis élelmiszerboltot vezet, másodállásban próbavásárlónak szegődött. Állítása szerint a Forecast Research számára végzett munkája eléggé összetett. - Minden feladat előtt részletes leírást kapok, hogy milyen szerepet kell eljátszanom, és mire kell figyelnem - mondja. - Ennél a munkánál fontos a jó memória is, hiszen a helyszínen nem lehet jegyzetelni, később viszont pontosan le kell írnom, amit tapasztaltam.
Az sem árt, ha a próbavásárlónak jók az idegei, mivel az árut, illetve szolgáltatást végül nem veszi meg: az üzlet nyélbe ütése előtt el kell tűnnie. Mártának erre bevált trükkjei vannak a mosdóba távozástól az "a férjemnél maradt a pénztárcám, mindjárt visszajövök" kezdetű kifogásig.
- Egy próbavásárlás átlagos honoráriuma 1000 forint - árulja el Vizi Ferenc -, amiben benne van a felkészülés, illetve a jegyzőkönyv megírása is."
(Annyit fűznék hozzá, hogy természetesen van olyan próbavásárlás is, ahol a vásárló megvásárolja a terméket/szolgáltatást - hiszen maga a vásárlási folyamat is sok információt hordoz, illetve hitelesebbé teszi a folyamatot - de erre nincs minden esetben szükség. Az említett honorárium a vásárló díjazása, melyet a piackutató cégtől kap, de ennek összege is igen változó lehet, az említett összeg csak nagyon egyszerű, alapszintű próbavásárlásra vonatkozik, bonyolultabb feladat, összetettebb szempontok, szituációk, szétszórt helyszínek, stb. esetében jóval magasabb is lehet a díj - több ezer forint próbavásárlásonként. A kutató cégeknek még ezen kívül is számos költsége merül fel, ezért ebből természetesen semmilyen következtetést nem lehet levonni egy ilyen jellegű munka összköltségére - és a kutató cégek vállalási áraira nézve.)