Piackutatók közt jól ismert az un. Coca-Cola-hatás, melynek lényege az, hogy ha egy klasszikus vakteszt keretében – jelöletlen pohárban – Coca-Colát és Pepsi-Colát kóstoltatunk, akkor a megkérdezettek többségének a Pepsi jobban fog ízleni. Viszont: ha a tesztben résztvevők tudomására hozzuk azt, hogy az adott pohárban Coca-Cola van, akkor az fog nekik jobban ízleni (itt jön a csavar) még akkor is, ha éppen Pepsit isznak!
A magyarázatot a neuromarketing szolgáltatja, miszerint az agyban dől el minden (nem pedig az ízlelőbimbókon), az érzelmi reakciók a kedvenc márka láttára-hallottára indulnak be. Ez megmagyarázza, hogy egyrészt miért nem mindig a legjobb ízű termék a legsikeresebb a piacon, illetve miért tartják mégis a fogyasztók a kedvenc márkákat (termékeket) egyúttal a legjobb ízűnek is (még ha a valóságban nem is azok és ez igazolható pl. egy vakteszttel). A kérdés már csak az, hogy ha egy adott termék (élelmiszer) nem a legjobb ízű, akkor mégis hogyan válhat kedvenccé a fogyasztók közt, a válasz pedig kiábrándító: a kedvenccé válás folyamatában az ízhatás nem feltétlenül játszik döntő szerepet (kivételek azért lehetnek), a márkaépítés során egyéb tényezők általában fontosabbak! Példa: a Red Bull bevezetése első időszakában csúfosan megbukott a teszteken, a fogyasztók kimondottan rossznak, kellemetlennek találták az ízét. Később aztán, ahogy a márka berobbant a piacra, a fogyasztók szép lassan megszerették az addig szokatlan ízhatást, mely ma már etalonnak számít az energiaitalok piacán, a fogyasztók az adott kategóriában ezt tartják a legjobbnak a versenytársak pedig ezt próbálják utánozni (ahelyett, hogy inkább valami egyedit találnának ki).
Viszont az eddigiek alapján az a kérdés fogalmazódik meg az emberben, hogy akkor mi értelme van az érzékszervi teszteknek? Annyi, hogy a durva hibákat (ízben, illatban, állagban, stb.) ki lehet (ki is kell) szűrni, javítani, illetve a marketingesek megnyugodhatnak, hogy mindent megtettek a termék sikeréért.
zollendroller · http://sajatutad.hu 2008.07.25. 21:54:15
Nem szoktam kólát inni, elvből, de bevallom, néha jól esik, néha hiányzik is. De kibírom nélküle. Öcsém régen nagy Coke-rajongó volt, mindent gyűjtött, ami Coca Cola. Ma már ő is leszokott a legintenzívebb rozsdaoldószer fogyasztásáról, azonban Kókán vett házat, ahol a Kerék nevű kocsmában sör helyett mindenki Coke-ot iszik.
eszti · http://buvarharang.freeblog.hu 2008.07.26. 12:55:59
nem vagyok egy nagy fogyaszto, tisztitoszer&szepitöszer csak allatkiserletmentes legyen es tetsszen a csomagolasa, design, illat stb... es ne reklamozzak mert akkor az mar ugyis kommersz termek es nem erdekel...
borderlány 2008.07.26. 16:06:52