Mindannyian tanúi lehetünk a UGC (Users Generated Content) oldalak egyre növekvő sikerének. Azonban amíg a legsikeresebb oldalak folyamatos erőfeszítéseket tesznek, hogy valamilyen módon teret engedjenek a hírdetőknek, a felhasználók állandóan visszautasítják ezeket az erőfeszítéseket és erősen szervezkednek, hogy ne engedjék meg az öncélú marketingkampányokat.
Nézzük meg egy világmárka aktivitását azokon a webhelyeken, ahol a globális felhasználók a legtöbb időt töltik!
Esettanulmány: Coca-Cola (no. 4 márka a BrandZ szerint, no. 1 márka az Interbrand szerint).
Coca-Cola a Youtube-on:
A főszerepet játszó YouTube-on, mely a legközelebb áll ahhoz, hogy (online) hasonlítson a tévére, a Coca-Cola legnagyobb sikere a Mentos-Diet Coke kísérlet videói miatt volt (nosztalgia: nem túl régen, a hirdetők nagy gondossággal úgy válogattak össze egy hirdetésben szereplő márkákat, hogy azok értékei illeszkedjenek, kiegészítsék egymást – ehhez képest érdekes, hogy a Coke és Mentos milyen jól összeillenek). Ebből a szériából a legnézettebbet 9 millióan tekintették meg (14,512 komment, kedvencnek jelölve: 10,762-szer), amíg a további videókat (ugyanezzel a koncepcióval) összességében néhány millióval többen. A Coca-Cola eredeti videót (GTA Coke , Coca-Cola videójáték), amikor a Coca-Cola egy autótolvaj sztoriját mutatta be egy virtuális karakter segítségével, körülbelül 5 millióan nézték meg (összesített eredmény: kommentek: 5,140, kedvenc: 18,575).
Coca-Cola a MySpace-en:
Sok MySpace csoportot alapítottak a Coca-Colával kapcsolatban, de mindegyik nagyon kicsi taglétszámmal működik.
A legnagyobb csoport, amit megtalálhatunk, a Coca-Cola's rajongóklub – 7,004 baráttal.
Coca-Cola a Facebook-on:
A Coca-Cola rajongók a Facebookon nem többen, mint 625-en vannak.
A Coca Cola események, amelyek Facebook alkalmazást használnak, (Coca-Cola my summer application), nem több, mint napi 17 aktív felhasználót érdekelnek.
A legnagyobb Facebookos Coca-Cola csoport - 13,000 tagot számlál.
Coca-Cola a Second Life-ban:
Kevés innovatív kísérlet után a Coca-Cola otthagyta a Second Life-ot, hogy kipróbáljon egy másik ’második világbeli’ platformot.
Coca-Cola a blogokon, a fórumokon, a Coca-Cola honlapon:
Amíg Coca-Cola a közvetlen versenytársánál (Pepsi) a blogokban és fórumokban nagyobb aktivitást generál, addig a márka-listák csúcsbrandjeivel (melyeknek vele szemben technológiai vagy online előnye van) ebből a szempontból alig veheti fel a versenyt.
Amerikai forgalmi adatok szerint (lásd: Compete) az utolsó év folyamán a Coca-Cola weboldala elvesztette a látogatói több mint 40 százalékát. Az Alexa ezzel kapcsolatban a világháló növekvő forgalmával szembenálló trendről számolt be (lehet, hogy Coca-Cola elveszti a hatalmát az USA-ban?).
Eredmények:
A legbefolyásosabb kapcsolatépítő oldalakon gyakorlatilag megbukott a Coca-Cola azon törekvése, hogy rajongókat, csoporttagokat és barátokat szerezzen.
A YouTube-on történtek viszont a Coca-Cola legjobb modelljeként tudnak szolgálni, bár a legsikeresebb - Coca-Colával összefüggésbe hozható - videó, melyet sokan megnéztek, ugyanakkor azoknak a felhasználóknak volt köszönhető, akik azzal kísérleteztek, hogy összefröcsköljék Diet Coke-kal a földet…
Konklúziók:
1. A Coca-Colának félre kell állnia, egyúttal pedig a felhasználóknak innovatív koncepciókat adnia, hogy ők maguk hozzák létre a saját tapasztalatukat a termékkel kapcsolatban. A Coca-Colának meg kell értenie: a termékkel kapcsolatos viccek, humoros történetek válhatnak a legjobb márkaélménnyé a fogyasztók számára.
2. Ha a játék neve online jelenlét, akkor a Coca-Colának globális vezető márkaként újra kell gondolnia működésének alapjait. Éveken keresztül a Coca-Cola tömegmédia segítségével találkozott közönségével. Ma, amikor az online média a tömegmédia, a Coca-Colának fejlesztenie kell a kommunikációs csatornákat, ahhoz hogy optimális módon elérje fogyasztóit. Ha a Coca-Cola továbbra is a márka-listák élén kíván maradni – technológiai „szörnycégekkel” az oldalán – akkor létre kellene hoznia a saját „technológiai” megoldását.
/Forrás:Trendspotting/