HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Kockázatos innováció

2008.02.06. 07:14 Forecast Research - www.forecast.hu

Egy elemzés szerint a bevezetett új termékeknek legfeljebb 30 százaléka marad a polcokon. Az új kategóriát teremtő fejlesztéseknél pedig még rosszabb az arány, ami jelentősen növeli a kutatás-fejlesztés kockázatát az FCMG- (napi fogyasztási cikk) szektorban. Nem véletlen, hogy kevesebb új találmány jelenik meg a boltokban, mint a hetvenes – nyolcvanas években.

PiackutatásGyakran éri vád az FMCG-szektor szereplőit, hogy erősen megnyirbálták az innovációs ráfordításaikat és emiatt jóval kevesebb új kategóriát nyitó termék jelenik meg a piacon, mint a hetvenes vagy a nyolcvanas években. Az elemzők szerint a cégek jószerével a 15-20 évvel ezelőtti innovációikat fejlesztik tovább, és mintha nem is állna szándékukban valódi újdonságot alkotni. Holott a marketingtankönyvek hosszú oldalakon keresztül taglalják, miért jó egy vállalatnak az innováció, még ha a kutatás-fejlesztés drága és kockázatos is. Ha egy újítás beválik, nő a cég forgalma, erősödik a piaci pozíciója, kedvezőbb lesz az árrés szerkezete és lényegesen nagyobb haszonra tehet szert. A könyvek arra is kitérnek, hogy ez miért jó a kereskedelemnek. Logikusan, ha egy újítás beválik, az új kategória magával húzhatja a többi forgalmát és több promóciós bevételre számíthatnak. Ráadásul a fogyasztó rendszerint nagyon fogékony az újításokra, szívesen kipróbálja és fizet az olyan termékekért, amelyek növelik háztartása hatékonyságát vagy a személyes kényelmét.

Süllyesztőben

Ám a cégek szerint az elmúlt tíz év nem volt alkalmas az új kategóriák megteremtésére. Az FMCG-szektorban az utóbbi időben bevezetett újítások legfeljebb 30 százaléka maradt a polcokon, a többi eltűnt a piacról. Az új kategóriát teremtő fejlesztéseknél pedig még rosszabb az arány, az elemzők szerint 10 százaléknál is alacsonyabb a „megtapadási” arány, vagyis tíz termékből rendszerint egy sem éli meg az egy-két éves kort. A napi fogyasztási cikkek piaca ugyanis elég sajátságos. Minden cég pontosan tudja, hogy a fogyasztó fogékony az újításokra és az innovációs termékek forgalma három hónap alatt felpörög, de sem a mai marketingeszközök, sem az áruházak termékkínálata nem segíti a megmaradásukat. A hetvenes és nyolcvanas években az újításokat komoly szabályok védték és a reklámtechnikák sem voltak annyira kifinomultak, mint most. Sőt a fogyasztók reklámfogékonysága sem volt túlságosan fejlett. Ám a huszonegyedik században, ha egy FMCG-cég kitalál valami újat, a konkurens szinte azonnal reagál rá, vagy marketinggel, vagy egy új termékkel, amely természetesen olcsóbb. A piac ilyen méretű nyitottsága erősen növeli az innováció kockázatát, legalábbis ami az új kategóriateremtő termékeket illeti. Egy-egy új termék bevezetése a gyártási és kutatási költségek mellett súlyos tízmilliókba kerülhet, amellyel nyilvánvalóan nem szeretnek dobálózni az FMCG-cégek sem, hiszen az üzletágakért felelős osztályok szoros költségtervvel működnek.

Bár úgy tűnik, hogy a kockázat a növekvő marketingráfordításokkal csökken, ez sem feltétlenül igaz. A piackutatók szerint a bevezetési ütemet pontosan el kell találni. (Köthető-e szezonhoz egy-egy termék, mikor hajlandóak költeni a vásárlók az újításokra és megfelelő-e az ár a célközönség számára.) Ha az ütem elcsúszik, a legjobb találmány is a feledés homályába merül, még akkor is, ha sokat költ a cég a reklámozásra. A piackutatások szerint minden a fogyasztókon, a korai és a késői elfogadókon múlik. A korai elfogadók reagálásából következtetni lehet a termék rövid és a középtávú életére, illetve arra, hogy a késői elfogadók hogyan viszonyulnak a termékhez, és milyen rendszeresen kívánják megvásárolni azt. Ám ez még nem elég a hosszú távú célok elérésére. Az innovatív terméket a bevezetésétől kezdve hosszú időn keresztül kell gondozni, marketing-támogatással ösztönözni és időnként újítani: új ízekkel, illatokkal kiegészíteni, a csomagoláson változtatni.

Az újdonság varázsa

De gyakran a termék gondos kezelése sem elég. Jó példa erre a joghurtpiac, ahol a gyártók rendszerint igyekeznek új ízeket találni, a választékot növelni. Ám a kezdeti fogyasztói igyekezet gyorsan alábbhagy és a régen bevált ízekre áll vissza, ugyanakkor mindenki elvárja, hogy ezen a területen széles legyen a választék. Az FMCG-szektor egyes területei sokban hasonlítanak egymásra, a fogyasztók szeretik, ha egy-egy kategóriában több termékből választhatnak, de rendszerint csak a rég beváltat emelik le a polcról, s felháborítónak tartják, ha a választék csökken. Gyakran ez vezet oda, hogy a szűkülő kategóriákba benyomuló kereskedelmi saját márkák sikeressé válnak.

Az innovációs érem másik oldala a fejlesztési kényszer. A kereskedelmi saját márkás termékek sikere a néhány évvel ezelőtti gyártási technológiák finomításán és az új csomagoláson alapszik. A kereskedelmi láncok minőséget adnak marketing- és innovációs költségek nélkül. A márkagyártóknak ezekkel a termékekkel kell versenyezniük, és ha tartani akarják a lépést, adott esetben a forgalmat és árrést, akkor kénytelenek folyamatosan újítani. A meglevő technológiák fejlesztésére is mind nagyobb összeget kell fordítaniuk. A csökkenő árrések és a láncok növekedésével együtt járó gyártói kapacitásfaló forgalombővülés jelentős forrásokat emészt fel, amely miatt kevesebb jut a fejlesztésekre.

(maipiac.hu)

Szólj hozzá!

Címkék: marketing innováció piackutatás fmcg

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása