
Ezzel a lépéssel két részre szakad a magyar piackutató szakma. Tavaly áprilisban, a PMSZ tizedik évfordulóját ünneplő rendezvényen még 22 tag vehetett részt, jelenleg már mindössze 15 tagja van a szervezetnek. Elsőként a Marketing Centrumot zárták ki tagdíj nem-fizetése miatt, a többi hat, immár a PPT-ben tömörülő cég november és december folyamán lépett ki a PMSZ-ből. A megmaradt tagság sem aktív, összesen hat cég függesztette fel tagságát, azaz bár továbbra is tagok, de nem gyakorolják jogaikat: a Gallup, a Cognative, a Millward Brown, valamint a tagságukat az utóbbi hetekben felfüggesztett Fact, Ad Hoc Plus és Tárki.
A kettészakadás egyik oka volt, hogy szeptembertől december közepéig nem volt elnöke a szövetségnek, mivel a korábbi elnök, Hann Endre lemondása után Mészáros József vállalta volna a szövetség vezetését, azonban a szavazáson nem kapott bizalmat. A minőségbiztosítási probléma lényege az, hogy a szükséges minőségbiztosítás hiányában jelenleg nincs garancia a kutatás-módszertani szabályok teljes körű betartására és betartatására. Ilyen szakmai kérdés például a valószínűségi kiválasztást szolgáló, úgynevezett „véletlenséta”, vagy annak ellenőrzése, hogy valóban lekérdezett-e egy kérdező az adott helyen egy megkérdezettet. ,,Az érintett cégeknek nem érdekük tisztességesnek lenni, mert ha azok, akkor hátrányba kerülnek a piacon” – fogalmazott Mészáros. Ugyanakkor az is blokkolta a minőségbiztosítási rendszer bevezetését, hogy bár a nagy cégek szerint ebben a kisebb piackutatók ellenérdekeltek, a javaslatokat és előterjesztéseket azonban maguk a nagy cégek is leszavazták...
Axencrow 2008.02.08. 10:19:58
Jómagam viszont sokszor nem látok különbséget kérdezésminőségben kicsik és nagyok között. Sőt van olyan kicsi akiben jobban megbízok...
elprotector 2008.03.24. 12:08:41
A hatalomvágy igen erősen átüt ezen a történeten, még nekem is, aki már nem az iparágban dolgozik (de érdekel).