Szakad a PMSZ!
2008.02.05. 17:10 Forecast Research - www.forecast.hu
A távozó cégek a Szonda Ipsos, a Gfk Hungária, a Research International Hoffmann, az AGB Nielsen, a Medián és a TNS, az új szakmai szövetség pedig a Professzionális Piackutatók Társasága (PPT). A szakadás a PMSZ közel fél éve tartó válságát követően történt, okai pedig a kisebb és a nagy vállalatok közötti érdekellentétek, a minőségellenőrzési rendszer bevezetésének elmaradása, a kérdezői és megkérdezetti nyilvántartó rendszer bevezetésének hiánya (mely a mai napig visszaélésekre ad lehetőségeket), valamint a PMSZ általánosan elismert tehetetlensége voltak.
Ezzel a lépéssel két részre szakad a magyar piackutató szakma. Tavaly áprilisban, a PMSZ tizedik évfordulóját ünneplő rendezvényen még 22 tag vehetett részt, jelenleg már mindössze 15 tagja van a szervezetnek. Elsőként a Marketing Centrumot zárták ki tagdíj nem-fizetése miatt, a többi hat, immár a PPT-ben tömörülő cég november és december folyamán lépett ki a PMSZ-ből. A megmaradt tagság sem aktív, összesen hat cég függesztette fel tagságát, azaz bár továbbra is tagok, de nem gyakorolják jogaikat: a Gallup, a Cognative, a Millward Brown, valamint a tagságukat az utóbbi hetekben felfüggesztett Fact, Ad Hoc Plus és Tárki.
A kettészakadás egyik oka volt, hogy szeptembertől december közepéig nem volt elnöke a szövetségnek, mivel a korábbi elnök, Hann Endre lemondása után Mészáros József vállalta volna a szövetség vezetését, azonban a szavazáson nem kapott bizalmat. A minőségbiztosítási probléma lényege az, hogy a szükséges minőségbiztosítás hiányában jelenleg nincs garancia a kutatás-módszertani szabályok teljes körű betartására és betartatására. Ilyen szakmai kérdés például a valószínűségi kiválasztást szolgáló, úgynevezett „véletlenséta”, vagy annak ellenőrzése, hogy valóban lekérdezett-e egy kérdező az adott helyen egy megkérdezettet. ,,Az érintett cégeknek nem érdekük tisztességesnek lenni, mert ha azok, akkor hátrányba kerülnek a piacon” – fogalmazott Mészáros. Ugyanakkor az is blokkolta a minőségbiztosítási rendszer bevezetését, hogy bár a nagy cégek szerint ebben a kisebb piackutatók ellenérdekeltek, a javaslatokat és előterjesztéseket azonban maguk a nagy cégek is leszavazták...
2 komment
Címkék: piackutatás pmsz ppt
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Axencrow 2008.02.08. 10:19:58
Jómagam viszont sokszor nem látok különbséget kérdezésminőségben kicsik és nagyok között. Sőt van olyan kicsi akiben jobban megbízok...
elprotector 2008.03.24. 12:08:41
A hatalomvágy igen erősen átüt ezen a történeten, még nekem is, aki már nem az iparágban dolgozik (de érdekel).