Piackutatás: tizennégy milliárdos üzlet
2007.04.23. 08:00 Forecast Research - www.forecast.hu
Szemléletváltás
Az ezredfordulóra ráadásul a vállalatok marketinginformációs rendszerébe is beépült a piackutatások alkalmazásának szükségessége, és nemcsak a nagyvállalatok ismerték fel ennek előnyeit, hanem a közepes méretű társaságok is fontosnak tartották, hogy üzletvitelükben kiemelt figyelmet fordítsanak a piackutatásoknak - jelezte érdeklődésünkre Kozák Ákos, a GfK ügyvezető igazgatója. Az idén 10. születésnapját ünneplő Piackutatók Magyarországi Szövetsége (PMSZ) áprilisi konferenciáján értékeli az elmúlt másfél évtized tapasztalatait és az ágazat előtt álló fejlődési lehetőségeket.
Ütemes bővülés
A hazai lehetőségekkel kapcsolatban Kozák Ákos megjegyezte: bőven van még potenciál a piacban, a szomszédos Ausztriához képest például 30 százalékos a hazai ágazat lemaradása. Ugyanakkor hangsúlyozta: a piackutató ágazat rendkívül érzékeny a gazdasági változásokra, esetükben az emelkedés és a csökkenés azonnal lemérhető.
Konkrét adatok 2006-ra vonatkozóan egyelőre nincsenek. Azt azonban tudni lehet, hogy 2005-ben 13,8 milliárd forintos forgalomra tettek szert az érintett hazai társaságok. Ebből a PMSZ 23 tagszervezete mintegy 12,5 milliárdot realizált, amely a teljes forgalom 90 százalékát tette ki.
A bővülési ütem az utóbbi években nagyjából a GDP növekedési üteméhez igazodott. A magyarországi reklámpiachoz viszonyítva nyolc százalékot tesz ki a piackutatásokra fordított összeg, amennyiben a 2005-ös hazai nettó hirdetési piacot 167 milliárd forint körülire becsülik.
FMCG-dömping
A piac- és közvélemény-kutatások első számú megrendelői a napi fogyasztási cikkek gyártói, azaz az ún. FMCG-cégek - mondta Kozák Ákos. A magyarországi termelővállalatok 2005-ben 44, míg a média 16 százalékban végeztetett piackutatásokat. Őket a stratégiai szolgáltatók követik 13 százalékkal, míg a közszféra öt százalékban adott megbízásokat. Mellettük fontos szerepet játszottak a pénzügyi szektorhoz tartozó cégek, a bankok és a biztosítók, valamint a kis- és nagykereskedelmi társaságok.
A kutatások aktuális kivitelezését tekintve megállapítható, hogy a személyes megkeresések aránya a legmagasabb, mintegy 54 százalék. Ezt követően a leggyakrabban használt megoldás a telefonos felmérés, amelyet 18 százalékban alkalmaznak, miközben az online tudakozódás aránya egyre népszerűbb. Olyannyira, hogy az internet 2005-ben megduplázta részesedését a korábbi évhez képest, ennek köszönhetően az online felmérésből befolyt bevétel tavaly háromszorosára, 229,6 millió forintra emelkedett a korábbi 72,5 millióról.
Jövőkutatók
A megrendelések túlnyomó többsége továbbra is a hazai cégektől és szervezetektől érkezik. A 2005-ös felmérések több mint 80 százaléka a helyi érdekeltségektől származott. Jelenleg a legnagyobb arányban még mindig úgynevezett ad hoc, azaz egyszeri kutatásokat végeznek. Ez teszi ki az érintett kutatócégek munkájának több mint a felét. Az ismétlődő felmérések aránya még mindig csak 20, míg a panelprojekteké 18 százalék.
Kozák Ákos szerint a piac- és közvélemény-kutatások a jövőbe irányuló beruházásokként is értelmezhetők. Már csak azért is, mert a szakértő szerint ezek alapján fontos társadalmi folyamatok ismerhetők meg. A hazai ágazat az elmúlt 17 évben a piacgazdaság kiépülésével együtt fejlődött, eközben pedig módszertana belesimult a nemzetközibe.
Dollármilliárdok
A piackutatás világszerte prosperáló üzletág. A 25 legnagyobb kutatócég 2005-ben összesen 14,4 milliárd dolláros bevételt könyvelt el. Ez az összeg 5,4 százalékkal haladja meg a 2004. évit. Mindez azért is említésre méltó, mert 2003-ban és 2002-ben jóval szerényebb mértékű volt a bővülés, főleg ha figyelembe vesszük, hogy a 90-es évek második felétől egészen 2001-ig évi 4,5-6,9 százalékos emelkedést értek el az említett cégek.
Világszinten számtalan változásra is sor került az elmúlt években: a korábban a kilencedik legnagyobb piackutató cégként nyilvántartott NOP csoportot a rangsor elején található GfK AG felvásárolta, míg a lista 19. helyét elfoglaló Morit az Ipsos csoport vette meg. Ezeken kívül több kisebb akvizícióra is sor került: a már említett GfK további négy tranzakcióban is érdekelt volt, a brit Synovate kilenc felvásárlást hajtott végre, az amerikai IMS Health pedig riválisainál is több, összesen 11 ügyletben vett részt.
A kutatócégek világranglistáját a holland VNU NV vezeti. A közel 38 ezer alkalmazottat foglalkoztató cég 2005-ben 3,5 milliárd dolláros bevételt könyvelt el, ezzel messze megelőzi az angol Taylor Nelson Sofres Plc.-t, amely 1,8 milliárdos bevételével követi őt, a harmadik helyen pedig az IMS következik. Érdekesség, hogy bevételeik alapján a 25 legnagyobb cég között túlnyomó többségben vannak az amerikai kutatócégek, megelőzve az angol, holland és német társaságokat.
A hazai piac legnagyobb szereplője a Figyelő Top 200 szakági listája szerint az AC Nielsen, a cég 2005-ben 1,86 milliárd forint árbevételt ért el. Őt követi a rangsorban a Szonda Ipsos, a GfK Hungária, majd a TNS következik. Az első öt cég árbevétele a vizsgált időszakban megközelítette a hétmilliárd forintot, ez hasonló, mint egy évvel korábban. A PMSZ bevételi statisztikájából ugyanakkor az derül ki, hogy a TNS nincs benne az öt legnagyobb cégben, a számítások szerint a hatodik. Az első három között pedig az AC Nielsen mögött a GfK megelőzi a Szonda Ipsost. A PMSZ jelezte azt is, hogy mivel néhány nagy piacvezető cég nem ad meg forgalmi adatot, a listák nem mindig pontosak.
A teljes cikk
Szólj hozzá!
Címkék: közvéleménykutatás piackutatás fmcg pmsz
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
