Piackutatás, consumer insight, etnográfia, szemiotika (II.) - A részlegek átalakulása
2007.02.19. 21:03 Forecast Research - www.forecast.hu
»A nagyobb cégeknél leginkább a belső piackutató részlegek átnevezésében és átszervezésében tükröződik a piackutatási iparág változása. A Unilever Bestfoodsnál consumer insight, a Bootsnál customer and marketing insight, a Guinness UDV esetében pedig kutató- és tervező- (research and planning) osztályt hoztak létre az utóbbi időben. E változások az egyes munkakörök átértékelését is jelentik. A belső piackutató részlegek munkatársaitól újabban elvárják, hogy aktívan együttműködjenek a marketingszakemberekkel a stratégia kialakításában. Egyre gyakrabban kell kidolgozniuk olyan megoldásokat, amelyek segítségével a szakembereket magukkal a fogyasztókkal szembesíthetik.
A marketingszakemberek sok esetben nem tartoznak az általuk reklámozott termékek tipikus fogyasztói közé, gyakran sokkal jobban keresnek és más problémákkal küzdenek, mint a célközönségük tagjai. Ez pedig könnyen arrogánssá teheti őket.
A Van Den Berghnél (amely nemrégiben lett a Unilever Best-food tagja) úgy oldják meg ezt a problémát, hogy a cég munkatársai időnként személyesen is találkoznak a fogyasztókkal. „Akik nem a marketingügyekkel foglalkoznak, azoknak elég évente egyszer vagy kétszer, a marketingszakembereknek, különösen az új termékek fejlesztésével foglalkozó munkatársaknak azonban hetente találkozniuk kell a vásárlókkal. Szerda délutánonként tartjuk az úgynevezett kíváncsi délutánokat, amikor a marketingeseink szembesülnek a fogyasztóinkkal – meséli Stephen Donaldson, a konyhai termékek group insight managere. – Kezdetben a program célja csupán a személyes beleélés fokozása volt, később azonban rájöttünk, hogy e módszerrel igen értékes információk szerezhetők. A piackutatási költségvetés egészen kis százalékát emészti fel ez a vizsgálat, és bátran állíthatom, hogy ez az egyik leg-költséghatékonyabb módszerünk.”
Ezek a hangsúlyeltolódások azt eredményezik, hogy az ügyfelek hosszú távú kapcsolatot keresnek a bevált piackutató cégekkel, amelyektől elvárják, hogy átfogó és alapos ismeretekkel rendelkezzenek a márkáról, és vegyenek részt a stratégia kialakításában. Az ügyfelek ezenkívül hajlamosak arra, hogy a kívánt információk pontosításához különféle módszereket is kipróbáljanak. Ez nem minden esetben jelent radikális megoldásokat. Az újabbnál újabb módszerek megjelenése mellett a jól ismert kvalitatív kutatási technikák is fejlődnek, és néha a kevésbé használt régi módszerek is előkerülnek.«
/Forrás: Kreatív/
2 komment
Címkék: piackutatás fókuszcsoport consumer insight etnográfia szemiotika marketing insight
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ande 2007.04.25. 11:07:43
Előre is köszönöm.
Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2007.04.25. 12:03:15
Mivel ezeket a nem is teljesen pontos körülírásokat körülményes lenne használni, maradnak az angol szakkifejezések, melyek tartalma a postokból azért jól érthető.