Régi mániánk (nekem és kollegáimnak), hogy a jó fókuszcsoport kulcsa - a moderátor mellett - a korrekt szervezés. Ami persze nem mindig korrekt, mint azt alant olvashatjuk egy blogger történetében. A piackutatást végző cég kilétére nem derült fény, sajnos. 
"Tegnap voltam megint fókuszcsoporton. Mivel szociológiát végeztem, elvileg nem vehetnék részt ilyenen, kérdés persze hogy miért, talán hogy ne áruljam be a céget a konkurenciának, de lehet, hogy azért mert egy szociológus már nem képes normálisan válaszolni, ha kérdezik. Persze ez így ebben a formában nem igaz, egy több órás fókuszon óriási figyelem kell ahhoz, hogy egy mesterségesen kreált személyiséghez tartsa az ember magát, de óhatatlan, hogy a valódi tulajdonságai is kijöjjenek. Nagyon nehéz helyzetben voltam akkor mikor Angyaföldi jobbos szavazót kellett alakítanom, de a gyomorbajos eset se volt semmi. A fókuszokon az egy dolog, hogy az ál-végzettségemhez ragaszkodok, ennél nem kell annyira figyelni, de az attitűdök tekintetében már nagyon ott kell lenni, amikor csak tehetem nem kamuzok, eléggé perverz játék, bár meg kell vallani, nagyon is van gyakorlati haszna, mert ha egyszer szakmámban helyezkednék el, nem fog rosszul jönni, hogy a szociológiai módszereket ismerem a másik oldalról is. Egyébként nem csak én vagyok a szemét, azok akik beszervezik az embert egy ilyen beszélgetésre, elmondják, hogy „lehetőleg” milyen leválogatós kérdésre mit mondjon az ember. A beszélgetés végén meg az ember több ezer forint értékű ajándékot kap, nekem ez így hát kettős öröm. De igaz, az is hogy nagyon lefárad az ember egy több órás hazudozás után, így hát ma egész nap csak ülök a gép előtt." /Forrás: http://mangorlo.blogter.hu/?post_id=48147/
A fenti idézet is megerősíti azt a véleményemet, hogy nem is vagyunk annyira lemaradva a világtól a piackutatás területén. Alig néhány év késéssel nálunk is megjelent a "hivatásosok" rétege, akik az ajándékokért járnak fókusz-csoportokba, hetente akár többször is. A szervezők kitanítják őket: foglalkozást, személyiséget, termékhasználati szokásokat kreálnak maguknak és jó eséllyel nem is fognak lebukni. Úgy gondolom, hogy ez a folyamat két dolog egyenes következménye: az interneten, fórumokban folytatott kontroll nélküli csoportszervezésé, másrészt pedig egyes cégeknél a futószalagon zajló fókusz-csoportok és a szűk keresztmetszetet jelentő szervezési kapacitások egyensúlytalanságáé.
mángorló · http://mangorlo.blogter.hu 2007.03.29. 21:07:42
nos: sok ilyen cég van, felül még csak csak jó a dolog de ahogy lefele haladunk, egyre jobban elvész a kutató által kívánatosnak tartott eszme (ami köszönő viszonyban sincs a valósággal), és a szervezőknél már csak a darabszám a fontos. na jó hazudok, voltam olyan kérdőíves megbeszéléseken ahol a vezetők elmondták hogy mit hozzunk ki legnagyobb említésnek. tehát minden szinten szinte minden
(tehát megéri blogot írni, csak kár hogy nem oda válaszoltál, mesélhettem volna még)
Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2007.03.29. 21:43:28
Szívesen olvasnék még a piackutatókkal, piackutatással szerzett élményeidről! Írhatnál erről a saját blogodban is - persze ha van hozzá kedved:-)