A QR (quick response) kódok népszerűsége viharos gyorsasággal nő, a végtelen számú lehetőség, melyet magában hordoz, mindenki számára nyilvánvaló. Ismerjük a QR kódokat hirdetőtáblákról, csomagolásokból, tv-reklámokból, buszmegállókból, az üzleti életből stb. csakúgy, mint a piackutatás világából. (Tudtad, hogy már a tetoválások és a sírkövek feliratai esetében is használják őket?)
Az azonban még sincs a köztudatban, hogyan használhatják ki a piackutatók ezeket a kódokat munkájuk során. A QR kódok megjelenítése fogyasztók számára csak egy dolog, de azok felhasználása fogyasztói insightokhoz jutás céljából már más tészta.
Íme, az öt legfontosabb dolog, amit minden piackutatónak tudnia kell a QR kódokról:
1. A legtöbb okostelefon nem rendelkezik a QR-kódok olvasásának képességével
A mai modern okostelefonok esetében már egyre valószínűbb, hogy a gyártók előre telepítik az ún. QR-kód olvasót, a korábbi modellek esetében ez nincs így: a felhasználóknak plusz letöltéseket kell megtenniük, hogy ezt a funkciót alkalmazhassák. Attól függően, hogy az adott célközönség milyen technikai háttérrel bír, hasznos lehet egy letöltési útmutató mellékelése a QR-kód leolvasó alkalmazásról.
2. A QR-kódok használata meglehetősen öncélú – a leggyakoribb cél egy-egy kupon, kedvezmény megszerzése
Meg kell találni azt az eszközt, amellyel az adott piacot legjobban motiválni lehet, és így egy kölcsönösen jövedelmező „üzletet” kötni a válaszadókkal. Nem szabad elfelejteni, hogy QR-kódok esetén csak egyetlen esély kínálkozik a meggyőzésre, így ha a válaszadókat hosszú távra szeretnénk elkötelezni, normális ösztönzőket kell találnunk.
3. Sokan úgy vélhetik, hogy a QR-kódok csak a fiatal, technológiában járatos felhasználók esetében érnek valamit. A QR-kód leolvasónak ennek ellenére reprezentatív használói bázisa van. A célcsoport nincs a 18-34 éves potenciális fogyasztók körére leszűkítve annak érdekében, hogy a QR-kódok technológiáját megfelelően alkalmazni lehessen.
4. Gondoskodj a megfelelő kontextusról, melyeknek segítségével a QR-kódok a kérdőívekkel összeköttetésbe kerülnek. Egy élelmiszert forgalmazó cég esetében a kód a csomagolásra kerül, a termék értékelése pedig rögtön annak elfogyasztása után következhet. Nagyszerű ötlet lenne a QR-kódok elhelyezése olyan helyeken, mint egy autószerelő-műhely vagy egy orvosi rendelő, esetleg vidámpark.
5. A QR-kódok megalkotása nem ördöngösség – Te magad is képes vagy rá! Próbáld csak ki! Találd meg a hozzá illő kérdőív-tartalmat és ösztönzőket, a siker garantált!
(forrás: Markettols/Piackutatás blog)