A QR kódok már jó ideje ismertek, de napi alkalmazásuk csak lassan terjed, még a fejlettebb piacokon is. Dél-Koreában, ahol időben kapcsoltak, a Tesco (ottani nevén: Home plus) rájött, hogyan lehet felhasználni a QR kódokat és az egyre inkább elterjedt okostelefonokat arra, hogy megkönnyítsék a mindennapi bevásárlás folyamatát és persze egyúttal növeljék piaci részesedésüket is az élelmiszer-kiskereskedelem piacán.
Mit is talált ki a Tesco? Rájött arra, hogy az igen pörgős életet élő koreaiak számára a napi bevásárlás rémisztő feladat, ami még tovább csökkenti az amúgy is kevés szabad idejüket. Így tehát QR kódokat tartalmazó virtuális kirakatokat helyeztek el forgalmas helyeken, pl. metrómegállókban, melyek a valódi Tesco áruházak legnagyobb forgalmú termékeit, főleg napi fogyasztási cikkeket ábrázolnak. Minden termék QR vonalkóddal van ellátva, melyet a vásárlók okostelefonjukkal leolvashatnak és ezek a leolvasott termékek egy virtuális kosárba kerülnek. (Fizetni is telefonon keresztül lehet, a megrendelt termékeket pedig a nap végén házhoz szállítják.) Kis túlzással: elintézhető így a napi bevásárlás, míg a következő metró megérkezik...
Természetesen a dél-koreai piac egészen speciális, az ott élők életritmusa jóval felfokozottabb, mint Európában vagy akár Amerikában; a fejlett technikai eszközökkel (pl. okostelefonokkal) való ellátottság, illetve ennek köszönhetően az új technikai/technológiai megoldásokra való nyitottság is alkalmassá teszi a piacot egy ilyen újdonság bevezetésére. A Tesco-nak mindenesetre bevált, az online értékesítés területén az első helyre ugrott (130 százalékos növekedéssel!), a hagyományos bolti értékesítést tekintve pedig nagyon megközelítette a piacvezető E-mart-ot. Az irányt kijelölték, nálunk mikor lesz? (Bár elég nehezen tudom elképzelni, amint a Blaha L. téri metrómegállóban kisnyugdíjasok fotózzák mobiljukkal a zacskós tej QR kódját:-)