Gareth Herschel (Gartner, kutatási igazgató) szerint ügyfelei nem látják megtérülni befektetéseiket blog- és közösségi oldalak elemzése terén. Az alábbiakban egy Herschellel készült interjút olvashatnak arról, hogy a cégek hogyan is határozhatják meg azt a megfoghatatlan dolgot, amit a befektetések megtérülése - ROI - jelent. (Research-live)
Mostanra lehetővé vált, hogy több milliónyi blog oldalt és más közösségi oldal tartalmat használjunk fel arra, hogy megtudjuk, mit is mondanak egy adott cégről, termékről vagy márkáról. De az, hogy adott a lehetőség, még nem jelenti azt, hogy ezt szükséges is megtenni. Gareth Herschel, a Gartner kutatási igazgatója elmondta, hogy ha igazán fontos, értékes dolgokat szeretnénk kinyerni a blog analízisből, akkor nem az számít amit elvégzünk, hanem ahogyan elvégezzük azt.
- Mondjon pár szót kérem azokról a jelentésekről, melyeket a blog elemzések esetében kapnak a befektetések megtérüléséről.
- Ahogy beszélgettem néhány szervezettel, akik már korábban végeztek vagy láttak ilyet, nem találtunk igazán jó példát arra, ahol elmondhatták volna: igen, elvégeztük, és itt a kőkemény bizonyítéka annak, amit nyertünk vele. Nem mondom, hogy elméletben nincsen semmilyen haszna, csak éppen mi még nem láttuk azokat.
- Nem lehet, hogy ez csak a probléma, a technikák természetéből fakad, hogy nehéz a megtérüléseket mérni?
- De, tényleg nehéz, kiváltképp az elemzésekkel kapcsolatos befektetések esetében, mert azok magukban nem eredményeznek semmilyen megtérülést. Az egyetlen, mikor valamilyen hasznot láthatunk az, ha megváltoztatunk valamit az elemzések eredményeképpen: ezt az insightot kaptuk, és ez az üzleti eredmény. A kihívást az jelenti, hogy a cégek gyakran nem kapcsolják össze az elemzést, az insightot és az általuk keresett változást.
Sokszor, amikor visszatekintenek a cégek, azt találják, hogy a (blogok elemzésből nyert) adatok már megvoltak, csak nem ismerték fel őket. Tehát a menedzsment szereti látni, a termékmenedzserek szeretik látni, de valójában előre mozdítják-e a döntéseket? Na, itt feneklik meg a folyamat.
- Tehát mi tanácsolna azoknak a cégeknek, akik közösségi oldalak elemzésébe kívánnak befektetni?
- Van pár dolog, amit érdemes észben tartani. Azért ne csinálják, mert azt hiszik, mindenki más csinálja, és nagyon jó dolgokat nyernek vele. Azzal álljanak neki, hogy reálisan felmérik, mit is nyerhetnek vele.
A másik dolog az, hogy csak akkor lesz haszna, ha képesek úgy felállítani a szcenáriókat és eljárásokat, hogy azután a gyakorlatban azonnal alkalmazzák a megtanultakat. Tehát, ha már nekikezdenek, akkor biztosítsák, hogy ez a folyamat része lesz – ne csak meglegyen a kutatás, és aztán várják, hogy majd valaki kezd vele valamit. Tervezzék meg, kinek lesz a feladata, hogy értelmezze az eredményeket.
Harmadikként pedig, vegyék figyelembe azokat a beruházásokat, melyeket nem tesznek majd meg ezen eredmények hatására. A legtöbb cégnek korlátozottak az erőforrásaik, így ha erre költenek pénzt, mi az, amire nem fognak. Biztos, hogy ebbe az irányba akarnak elmenni? Az a legjobb, ha a blog oldalakból származó visszajelzéseket veszik figyelembe, vagy lehet, hogy jobb lenne a callcenteres visszajelzésekre odafigyelni? Mindig vannak költségek, tehát legyenek biztosak abban, hogy összehasonlították más módokkal, ahogyan elkölthették volna a pénzt. Ezen három intelem észben tartásával vágjanak bele, és tegyék meg befektetéseiket.