A Budapesti Gazdasági Főiskola Külkereskedelmi Főiskolai karán a piackutatás tantárgyat hallgatóknak – gyakorlati feladatként – kérdőívezniük kell. Kérdezőbiztosként a budapesti lakosok életmódját vizsgáló, több mint fél órás kérdőíveket kell kitöltetniük egy 20 címből álló címlista alapján, melyet mindenki megkapott. A hallgatóknak nem tetszik a feladat, lázonganak, a Külker Online Fóruma tele van elégedetlen beírásokkal.
A kérdőívezést aránytalanul nehéz gyakorlati feladatnak tartó diákoknak olyan kérdésekre kell választ kapniuk a megkérdezettektől, mint pl. Voltak-e Önök az elmúlt évben nyaralni? Kérem, mondja meg, az alábbi fogyasztási cikkek, vagyontárgyak közül mivel rendelkeznek Önök a háztartásban? Ön milyen termékek esetében tartja különösen fontosnak, hogy az márkás legyen? A kérdőív hosszát tekintve nem túl rövid, kitöltése 30 percet is igénybe vehet. Ehhez még hozzájön az időtartam, amíg a címlistán szereplő címre eljutnak a diákok. A 20 címből szereplő lista alapján 15 kitöltött kérdőívet kell prezentálniuk a diákoknak, akinek ez válaszmegtagadás vagy egyéb ok miatt nem sikerül, az újabb címlistát kap a tanártól.
A lázongás oka egyrészt az, hogy sok diák úgy gondolta, az iskola egy megbízás alapján esetleg pénzt kaphat a munkáért, melyet aztán diákokkal – ingyen – végeztet el. Sokan túlzásnak érzik, hogy egy féléves tantárgyból ilyen nehéz feladatot kapjanak, a 12 oldalas kérdőívet aránytalanul hosszúnak tartják. Az utazás is rengeteg időt vesz el, hiszen a címek nem ugyanazon területről származnak, ráadásul a címlista elavult, sokan már nem találhatóak meg ott. A diákok szomorúan szembesülnek azzal a ténnyel is, hogy a válaszmegtagadók aránya igen magas. A lányok pedig félnek egyedül idegen lakásokba becsengetni, ezt bizonyos kerületekben egyáltalán nem tartják biztonságosnak.
A tiltakozás odáig fajult, hogy az egyik hallgató az oktatási jogok biztosához fordult. A válasz a következő volt: „amennyiben kiderül, hogy az iskola egy általa pénzért elvállalt munkát részben a hallgatókkal, ingyenesen végeztet el, az súlyosan jogsértő. Még rosszabb a helyzet, ha erre kötelezi is őket. Ettől függetlenül érthetetlen és mindenképpen szokatlan a kiadott feladat, kérdés, hogy mennyiben szolgálja a tananyag elsajátítását.”
A tantárgy oktatója, Veres Zoltán tanár úr ragaszkodik a gyakorlati feladat elvégzéséhez, vagyis a kérdőívek kitöltetéséhez, mert a piackutatás tantárgyhoz ez szorosan hozzátartozik. Annyi könnyítést kapnak a diákok, hogy akinek problémája van a címekkel, az tud újat kérni.
„A Bolognai rendszer bachelor képzésében a gyakorlaton van a hangsúly. Ezzel a feladattal valós körülmények között szerezhetnek tapasztalatot a tanulók, valós helyzetben kipróbálva magukat. A korábbi években is kaptak hasonló feladatot a hallgatók. Való igaz, hogy akkor szabadabban lehetett mintát választani, viszont nekik száz kérdőívet kellett leadniuk, a mostaniaknak pedig csak tizenötöt. Ráadásul, ha az első címlistával nem járnak sikerrel, a pót címlistát már területhez köthetően is kérhetik. Vidéken is tanítok, és ott sosem fordult elő ehhez hasonló tiltakozás. Hangulatkeltésnek érzem ezt az egészet. Az az állítás pedig, hogy üzleti célú kutatásra használjuk ingyen a hallgatókat, hitelrontásnak minősül. Egy állami oktatási intézmény tisztaságát kérdőjelezi meg. Az eredményeket kizárólag oktatási célokra használjuk fel.” (Veres Zoltán)
Néhány hozzászólás a Külker Online Fórumról:
„Mellékesen a kérdőívezés jellege teljesen élethű, a nagy kutatócégek kérdezőbiztosai is így dolgoznak, eddig hibátlan a dolog...csakhogy... A profik nem ilyen kritikán aluli a szervezéssel, ilyen pocsék háttérrel dolgoznak. ELŐSZÖR alaposan kiképezik a kérdezőket, külön instruktora is van a kis csapatnak és UTÁNA mennek a címekre a kérdőívekkel vagy a laptoppal. A tanszék az előbbit "elfelejtette", az elvárások viszont megvannak. No comment.”
„Veres tanár úr, meg.....Jöjjön velem és mutassa meg,h hogyan "keltsek bizalmat",mert szerinte ezért voltam sikertelen...Külker,mert megérdemlem...”
„Háát, most nagyon úgy áll a bál, hogy bezony bezony neki kell látni valamilyen formában ennek a feladatnak. Pedig úgy kívánom én is, mint süketnéma a tbc-t, elhihetitek.”
„Mit várhatunk egy olyan embertől, aki egy 180 aláírással ellátott petíciót egy mozdulattal söpört félre? Mindenesetre ahogy beszélgetek a többiekkel, 10 ujjamon is meg tudnám számolni azokat, akik akár egyetlen percet is foglalkoztak ezzel a szutyokkal, és akik meg is tették ezt a lépést, sem tartanak 5 kikérdezett kérdőívnél előrébb. Kíváncsi leszek erre a 15-ére. Meg fognak szívatni 100 embert, mint a torkos borzot? Arra azért befizetnék biztosan.Az első sorban akarok lenni, mikor kitör a cirkusz.”
„Igen nagy naivitásra vallana, ha a t. tanszék mindezek után még azt képzelné, hogy minden hallgató a szívére tett kézzel, becsületesen meg fogja csinálni ezt a vackot. A legtöbben akkorát fognak linkelni, mint Nixon Watergate-nél, legalábbis a karakánabbja.”
„A napokban kiderül, mire jutok. A lényeg: kis porondmesterünk megkapja a kérdőíveit, erről biztosítom....lesz itt minden, plazmatévé, sarokcsiszoló, nyóckeres ingatlan, külkeres hallgató 22 foggal....”
Tom Keller · http://tomkeller.blog.hu 2009.04.29. 22:07:13
zzeb · http://batcountry.blog.hu/ 2009.04.30. 13:05:34
Közgázosként Veres tanárúrhoz volt szerencsém a szegedi közgázon - nem épp a korrektség mintapéldánya szerintem. Legalábbis nem feltétlen esélyegyenlő az a vizsgahelyzet, ahol villámkérdésekre kell az egész évfolyamnak válaszolnia jelentkezéssel (amiből a tanár választ válaszolót) 1 jó válasz = 1-es, 2=2-es, stb. Csak sajnos az összes kérdés száma limitált, aki az 5-ösre hajt az pedig sajnos mások jegyét csökkenti gyakorlatilag...