Piackutatás, consumer insight, etnográfia, szemiotika (III.)
2007.02.22. 17:37 Forecast Research - www.forecast.hu
/FR piackutatás/
»A jelenlegi varázsszavak: etnográfia (a viselkedés megfigyelése), illetve szemiotika (a kulturális trendek vizsgálata). E két módszer főleg akkor hasznos, ha a fogyasztóknak nehézséget jelent saját tetteik, illetve motivációik megfogalmazása. Gyakran alkalmazott technikák a különböző workshopok, amikor a fogyasztók és a marketingszakemberek együtt dolgoznak bizonyos problémákon, és az úgynevezett „elmélyedő napok” (immersion days), amikor a marketingesek személyesen is megismerkednek a célközönség kultúrájával.
„A jól bevált fókuszcsoportok továbbra sem mentek ki a divatból, de egyre népszerűbb a vegyes technikák használata, mivel az ügyfelek egyre jobban meg akarják ismerni a fogyasztói döntés pillanatát – állította Janet Kiddle, a The Research Business International (TRBI) igazgatója. – Manapság nem ritkák az öt órán át tartó ülések, és előfordul, hogy egy helyett három beszélgetést is rendezünk a résztvevőkkel.” Kollégáját, Mick Williamsont nemrég nevezték ki az ügynökség első kreatívigazgatójává, feladata az innováció fejlesztése. „A marketingszervezetek tudatos és átgondolt stratégiával fordulnak a fogyasztók felé, amit nekünk is követnünk kell – mondta William-son. – Azonban el kell oszlatnunk az ügyfelek félelmét, akik időnként meglehetősen tartózkodóak az új módszerekkel és gondolkodásmóddal szemben.”
Sue Robinson, a The Qualitative Consultancy igazgatója az egyre változatosabb technikák használatát két okból eredezteti. Egyrészt a marketingeseket érintő problémák egyre komplexebbé váltak, másrészt a fogyasztók is megváltoztak. „Régebben a fókuszcsoportos beszélgetések olyanok voltak, mint a teadélutánok – mesélte az igazgató –: az olyan szakkifejezéseket, mint például »imázs«, ki sem ejthettük a szánkon. Manapság azonban olyan, mintha szakértő kollégákkal beszélgetnénk.”
Természetesen vannak bizonyos fenntartások. Nem is annyira a módszerek jelentősége miatt, hanem sokkal inkább azért, mert az ügyfelek hajlamosak arra, hogy bedőljenek bizonyos népszerű nézeteknek, és túlzottan egyszerűsítő véleményeket alkossanak.
A The Fourth Room igazgatója, Wendy Gordon úgy vélekedik, hogy bár a cégeknek szükségük lenne arra, hogy bepillantsanak a fogyasztók hétköznapjaiba, ezt gyakran nem teszik meg. A fogyasztók csak időnként kötelezik el magukat egy-egy márka mellett, és különféle módszerekre van szükség ahhoz, hogy érthetővé váljon a márka és a fogyasztó viszonya. „A kreatív módszerek iránti igényt általában hasznos motivációk vezérlik, hiszen a dolgoknak változniuk kell – szögezte le Gordon. – Időnként azonban előtérbe kerül a válaszokra vágyó ügyfelek naivitása. Egyes dolgok divatossá válnak, mint manapság a fogyasztók megfigyelése. Az emberek azt várják, hogy a megfigyelés megadja a végső választ, de természetesen nem teszi. Az ügyfelek általában nem fogják fel, hogy nem létezik egyetlen kizárólagos igazság.”«
/Forrás: Kreatív/
Szólj hozzá!
Címkék: marketing workshop piackutatás fókuszcsoport consumer insight etnográfia szemiotika marketingkutatás marketing insight immersion day
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.