Milyen érdekes párhuzamokat fedezhetünk fel, ha összehasonlítjuk tőzsdekutatás és a piackutatás látszólag teljesen eltérő világát? A kérdést Ray Poynter piackutató blogger vetette fel egy Economist cikk kapcsán.
Egy Economist cikk a tőzsdekutatást tekintette át és ebből néhány érdekes hasonlóságot vélhetünk felfedezni a piackutatással. (A tőzsdekutatást olyan pénzügyi szervezetek végzik, mint a bankok, befektetési alapok, brókerházak, stb., akik abban reménykedtek, hogy helyes tanácsokkal rávehetik a befektetőket még több pénz invesztálására, ami a részvényforgalom növekedéséhez vezet.)
Az első fő összehasonlítási tényező a piac mérete. A piackutatás növekedési grafikonja bizony eléggé lapos volt az utóbbi években, ugyanakkor a tőzsdekutatási iparág részesedése a 2009-es 14 milliárd dollárról 2013-ra 9 milliárdra esett vissza az USA-ban. Európában ugyanez a visszaesés 4 milliárd euróról 3 milliárd euróra történt. Az Economist a hanyatlást a passzív befektetésekkel és az algoritmusos kereskedés elterjedésével magyarázza – mindezek nagyon hasonlatosak a piackutatásban tapasztalt kutatási automatizáláshoz és a DIY módszerek térnyeréséhez!
Az Economist felhívja a figyelmet a hanyatló tőzsdekutatás néhány sajátosságára. Az elemző módszerek például eltolódtak a költséges felől a takarékos irányába. A vagyonkezelők úgy nyilatkoznak, hogy egyre kevésbé olvassák a nekik szánt jelentéseket, ez a mentalitás nagyon is hasonlatos a piackutatásokat megrendelők viselkedéséhez.
A tőzsdekutatás világában jelentős növekedés tapasztalható a testre szabott kutatások terén, mindez a piackutatás világának boutique-ügynökségeihez hasonlítható tendencia. A tőzsdekutatás továbbá a nem hagyományos kutatási megoldások terén is fejlődik, mint például műholdas képek bevetése az új adatelemzések során, amely segít a vállalati jelentések pontosságának felmérésében. Ez egy olyan hasonlóság a piackutatás világával, amely szintén szembetűnő. Ami a piackutatást illeti, bár itt jelentős a nem hagyományos módszerek fejlődése, a tőzsdekutatás világában ezek még nem számottevőek. Az egyik vitatott kérdés, ami piackutatói körökben kering mostanság: annak sebessége, ahogy a piackutatási iparág meg fog változni. A szakértők többsége abban ugyanis nagyjából egyetért, miként néz majd ki a szakma néhány év múlva. Ami a változás sebességét illeti, megoszlanak a vélemények, egyesek gyors átalakulásra számítanak, mások pedig úgy vélik, a változás lassú és időigényes lesz.
A tőzsdekutatás világa jó példája annak, hogy az új választási lehetőségek viszonylag szűk köre hogyan párosulhat a már meglévő módszerek (és egyúttal egy teljes iparág) gyors hanyatlásával – valójában olyan negatív példa ez, amit csak remélhetünk, hogy nem következik be a piackutatásban. Ha ez mégis megtörténne, az a helyzet arra hasonlítana, mintha a cégek figyelmen kívül hagynák a tradicionális módszerek (pl. fogyasztói elégedettség vizsgálatok vagy a reklámkutatások) eredményeit anélkül, hogy új, izgalmas kutatási alternatívákat használnának helyettük.
(Piackutatás blog)