HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

A piackutatás művészet (etűdök kérdőívekre, avagy bevezetés a komolyzenébe)

2011.09.22. 05:25 Forecast Research - www.forecast.hu

A piackutatókat a közvélekedés többnyire kőkemény technokratának tartja, amiben van is némi igazság, de nem ennyire egyszerű. Tudományos alapelveken nyugvó munkát végzünk, de csak részben. A kutató tevékenységének egy része – elsősorban az adatgyűjtés, a mintavételezés, az adatok rendszerezése, adatbázisok kialakítása, matematikai-statisztikai modellek használata, stb. – egyfajta technokrata tevékenység, akár objektívnek is nevezhető egy bizonyos értelemben, de mikor a kutató szemben áll a tudományos módszerrel összegyűjtött, rendszerezett, megtisztított, stb. adatokkal, a munka végső fázisa, az elemzés, értelmezés már semmi esetre sem lehet objektív. Az elemzés valójában: művészet. Minden kutató sajátos személyiséggel, más háttérrel, más megélt tapasztalatokkal rendelkezik és ezek – meglepő ez? – jelentősen befolyásolhatják az adatok értelmezését. Más intelligencia, más habitus, így más következtetések. Szélsőséges esetben az is előfordulhat, hogy ugyanazokból az adatokból kiindulva más kutatók teljesen más következtetéseket vonnak le adott esetben és ha ez ennyire kiélezett formában nem is gyakori, enyhébb formájában mindennapos. (Emiatt senki ne idegeskedjen, ezen nem lehet segíteni.) Itt dől meg egyébként az a profi kutatók által gyakran hangoztatott igény, hogy az elemzés nem tartalmazhat semmi olyat, ami nem a kutatásból következik. Ostobaság. Ha így lenne, akkor értékelés nélkül odalöknénk az adathalmazt a megbízóknak, oszt jónapot. Hiszen szinte minden elemzés magán viseli szerzője személyiségének lenyomatát. Nem láttam még olyan elemzést, ami megfelelne ennek az ortodox igénynek, ami sok fórumon terjed. Különösen igaz ez a kvalitatív tanulmányokra, de a kvantitatív elemzéseknél is megáll. Nemhogy rossznak, hibásnak tartom, de kifejezetten elvárom egy kutatótól, hogy hozzátegyen a kutatási eredményekhez saját korábbi tapasztalataiból, tudásából, és igen – ez vitatott lesz – intuícióiból is! Ez persze már inkább a tanácsadás szintje, mint az egyszerű elemzésé, de a világ pontosan erre halad, az ügyfelek pedig egyre inkább igénylik ezt a fajta kezdeményező hozzáállást. A jövőt kell felismerni, nem a múltat elemezgetni.

Arra, hogy a dolgok mennyire egy irányba mutatnak, akkor jöttem rá, mikor nemrég a Kürt Akadémia online adásában Király Júlia MNB alelnök arról beszélt, hogy a monetáris politika valójában művészet. (A poszt ötletét nem ez adta, az már kb. 1 éves, de megerősítésként szolgált.) Ha van időd, feltétlenül nézd meg ezt a gondolatébresztő – 1 óra 23 perces – beszélgetést. Király Júlia, közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke, Kürti Sándor, üzletember és Mérő László, matematikus beszélget. Ezek a végtelenül racionális – és szimpatikus – emberek pedig ezt a mottót választották maguknak: „Táncolni kell, Uram. A zene majd csak megjön valahonnan.” Nikosz Kazantzakisz: Zorba a görög. Üdv, üdv!!

A kutatónak tehát egyrészt technokratának kell lennie, másrészt művésznek, ihletett elemzések így születhetnek. De ez nem egyfajta teljesítendő feladat, hanem a személyiség kiteljesedése, a dolgok mélyebb értelmére való rácsodálkozás, bonyolult szerkezetekben való gyönyörködés képessége, amikor az ember sivár környezetben is szinte bármiben fel tudja fedezni az élet örömét, egy Je ne sais quoi-t (zsönöszökuá-t), ahogy a francia mondja. Olyasvalamit, aminek nehéz ellenállni. Olyasvalamit, amit például a komolyzenében lehet megtalálni. Aki abban felismeri a mögöttes érzéseket, a káosz és a rend váltakozását, bizonyos struktúrák kialakulását, ismétlődését, variációit és felbomlását, az egy adathalmazban (és magában a világban) is jobban meglát majd bizonyos mintázatokat és el tudja különíteni a lényegest a kevésbé fontostól. Itt ér tehát össze a ráció és az érzelem. Nem könnyű, persze.

A komolyzene nem adja könnyen magát, még azoknak sem, akik zenei előképzettséggel rendelkeznek, hát még a többieknek. (A kutatók általában analfabéták ezen a területen. A szerző is.) Az újoncoknak célszerű megismerkedni egy más területről származó fogalommal, mielőtt belevágnak, ez pedig a „szoktatóbor”. A szoktatóbor olyan illatos-virágos-gyümölcsös (sokszor félédes), könnyű ivású, egyértelmű borféle, melyet a kólán, kóla-vörösbor kombináción, sörön, likőrborokon, benzinkutas Tokaji Aszúkon (by Tokaj Kereskedőház Zrt. és egyéb „szuper” cégek) és tömény szeszeken szocializálódott embereknek szoktak adni, akikkel meg szeretnék ismertetni az értékesebb innivalók világát. A szoktatóbor felkelti az érdeklődést és jó esetben egyenes az út az egyéb izgalmakig. Szoktatóbornak nem fanyar, száraz fehéret adnak, komolyzenével ismerkedést nem Wagnerrel kezdenek...

Íme akkor, néhány komolyzenei „szoktatóbor”. Elsőnek egy Sosztakovics mű. Minimális szépérzékkel is élvezhető, még arról is vita van, hogy komolyzene ez vagy könnyűzene? Valahol a határon. Ha meghallgatva úgy gondolod, hogy mostantól Sosztakovics lesz a kedvenc zeneszerződ, ki kell ábrándítsalak: nincs több ilyen populáris műve. Hozzáértők szerint ez nem is tipikus Sosztakovics, nem felismerhető a stílusa. Egyébként a „The First Echelon” című filmhez írta 1955-ben. Elbűvölő darab. (Ez is a cél:-) Utána pedig a többi.

Sosztakovics - 2. keringő

Carmina Burana - O Fortuna

Carmina Burana - Ardiendo interiormente (11. Estuans interius)

Beethoven - Holdfény Szonáta (Wilhelm Kempff előadásában)

Dvořak - Új-világ szimfónia

Brahms - Magyar táncok, No. 5.

Strauss - Radetzky-induló (vezényel: Karajan)

Chopin - Funeral March

Johann Strauss - Tritsch Tratsch Polka

Offenbach - Orfeusz az alvilágban (Kán-kán)



További inspirációhoz:

http://www.getintoclassical.com/composers/

http://www.kickassclassical.com/classical-music-popular-famous-best-top-100-list.html


(A Youtube videókból további hallgatáshoz kiszedheted a hangot mp3 formában itt: http://vidtomp3.info/ vagy ha Firefoxot használsz akkor ezzel a kiegészítővel még egyszerűbben: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/youtube-mp3/ )

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás piackutató

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása