Volt valaha olyan ötleted, amiről azt hitted, hogy zseniális, de mindenki más azt hitte, megőrültél? Itt a lehetőség, hogy megoszd a kutatás világával. Ebben a hónapban Goodhand a BrainJuicer-től azt javasolja, hogy állítsunk fel egy válaszadó-robot hadsereget.
Mi a nagy ötlet?
Egyszerű. Nincsenek kérdések, nem kellenek válaszadók, csak szeretetettel létrehozott kutató robotok, melyek folyamatosan kutatják a világhálót olyan emberek után, akik olyanok mint ők, összegyűjtve gondolataikat, blogjaikat, képeiket, zenéjüket és videóikat, és alkalmazzák azokat mint a robot sajátjait, hogy élő, lélegző, egyszemélyes szintézisét hozzák létre a több ezer embernek, akikre illeszkedik a profil.
Egy válaszadó-robot?
Igen. Ez egy módja annak, hogy felhasználjuk a világ egyetlen, gazdag, természetes kutatási erőforrását – a világhálót – és megszűrjük az nyüzsgő embertömeget, insightokat, ötleteket és megértést eredményezve.
Úgy hangzik, mint egy sci-fi. Hogyan működik?
Ezek a kutató robotok, ahogyan mi nevezzük őket ‘DigiViduals’(Digitális Személyiségek), olyan Twitter karakterek, melyek kulcsszavakból és érzelmekből jönnek létre, melyek egy bizonyos embertípust képviselnek. Mondjuk minden órában felmérjük a célközönség vérmérsékletét, hogy megállapíthassuk, e kulcsszavak közül mit kellene éppen ’éreznie’ karakterünknek. Aztán kiküldjük őket, hogy olyan twittelő embereket keressenek, akik ezeket a szavakat használják. Ha a karakter talál egy tweet-et, ami illeszkedik profiljához, azt alkalmazza, mint sajátját, és újra tweeteli azt. Még kapcsolódó médiaanyagokat is talál az interneten – képeket, videókat, hivatkozásokat – hogy életre keltse a célközönséget.
Ez nem eredményez egy csomó értelmetlen szemetet, zajt?
A DigiVidual-okat úgy tervezték, hogy kiszűrjék a jeleket a zajok közül, és egy hihető, könnyen megérthető személyt hozzanak létre a világháló emberiségének tengeréből. Azokat a szociális elemeket hozzák vissza, melyek a legfontosabbak a karakterük számára, de a kutatók képességei még mindig alapvetőek ennek az anyagnak az értelmezésében.
Nem csak a szegény ember etnográfusát hozzák létre?
A DigiVidual zsenialitása az, hogy nem csak egy embert figyelnek meg, hanem minden embert az interneten. A tömegből vonják le saját személyiségüket. Végeredményben az egész egy ember-alapú tartalom, és a klasszikus kutatással ellenben, sokszor kapunk olyan dolgokat, amelyeket az emberek maguktól sosem fednének fel nyíltan: szexhez való hozzáállásukat, járulékos asszociációkat, stb.
Értem. Arra akarja használni robot rabszolgáit, hogy kémkedjenek az emberek után.
Egyáltalán nem. Miért tesznek közzé, bloggolnak, tweetelnek az emberek? Mert az internet lehetővé tette számukra, hogy teljesebben fejezzék ki magukat. Azt akarják, hogy odafigyeljenek rájuk. És legalább valaki figyel, jobban megértve őket, valamint a termékeket, szolgáltatásokat, amiket eredményként kívánhatnak. Ez pont az, amit a piackutatás mindig is csinált, csak most sokkal gyorsabban, hatékonyabban meg lehet csinálni, egy olyan szinten, ami korábban elképzelhetetlen volt – és mindezt anélkül, hogy a halálba untatnánk a válaszadókat egy újabb kérdőívvel.
De nincsenek már eszközök arra, hogy láthassuk, amit az interneten beszélnek?
A jelenlegi megoldások kulcsszavakat keresnek és szűrnek ki (mint például márkaneveket), de a DigiVidual rendelkezik azzal a képességgel, hogy speciális demográfiai csoportokat célozzon meg, és kontextusokat határoljon be – ami azt jelenti, hogy mélyebbre hatol, az insightokat a célcsoport attitűdjeiből és emocionális területeiből nyeri. Anélkül, hogy valaha akárcsak egyetlen kérdést is feltenne, a DigiVidual összegyűjti és értelmezi a hatalmas mennyiségű, online folytatott, spontán beszélgetést és dialógust. Használható egyenkénti projektek esetében is, illetve hagyhatjuk, hogy folyamatosan gyűjtse az adatokat, egy virtuális adatbankot hozva létre. A kutatók, termékmenedzserek pedig követhetik ezeket, mindegyik a maga szegmensét egyenként.
De mi van akkor, ha a robotok fellázadnak, és rabszolgasorba taszítják az emberiséget?
Ennek megvan az esélye. De addig is képzelj egy olyan marketing osztályt, ahol minden egyes DigiVidual a legfrissebb Twitter infókat szolgáltatja az okostelefonokra, melyek olyan robotokhoz csatlakoznak, amik szöveg-beszéd átalakító szoftverrel vannak felszerelve. Lehetetlen nem meghallani a fogyasztókat, miközben a hátad mögül kukucskálnak, és a füledbe suttognak.