Facebook, közösségi média témakörben nagyon kevés szakmailag is megalapozott elemzést lehet olvasni arról, hogy a nagy márkák esetében ezeknek valójában mekkora a szerepe. Annál több a hype, a féligazság, a csúsztatás és a tudatos hazugság. Tegyünk most kivételt! Íme, egy józanabb hang a tömegből, akire inkább érdemes hallgatni, mint a terület úgynevezett szakértőire: Nigel Hollis, a Millward Brown vezető analitikusa próbálja helyre tenni a dolgokat blogbejegyzésében. Az 500 millió – ahogy egy profi piackutató látja. (Továbbgondolásra ajánljuk: ha 500 millió ennyit ér, akkor mennyit ér a mi nyamvadt 1,8 milliónk – ami ráadásul biztosan nem több néhány százezernél a duplikált, a kamu és az egyszer használt regisztrációk miatt.)
Az 500 millió nagy szám? Buta kérdésnek tűnik, nem igaz? Persze, hogy nagy szám. De ugyanakkor az USA költségvetési hiánya 1,471 trillió dollár. Tehát az aztán egy HATALMAS szám – legfőképp, ha amerikai adófizető vagy. És akkor mi van azzal a majdnem 2 milliárd emberrel, akinek hozzáférése van az Internethez? Az amolyan közepesen hatalmas? E számok fényében hogyan is viszonyulunk ahhoz az 500 millióhoz?
Az önök között lévő közösségi média bölcselők már biztosan rájöttek, hova akarok ezzel kilyukadni. A Facebook több mint 500 millió aktív felhasználóval rendelkezik, és némely cég ezt a számot arra igyekszik felhasználni, hogy felrázza az üzletet. Vegyük például ezt az idézetet egy új, bimbózóban lévő média cég közelmúltbeli kiadványból:
“Abból a közel 500 millió fogyasztóból, aki havonta bejelentkezik a Facebook-ra, csak 25 százalék él az USA-ban, ezzel a Facebook a világ legnagyobb és leggyorsabban növekvő, kétirányú kommunikációt biztosító fóruma. Ez azt jelenti, hogy azok a márkák, melyek nem ajánlanak globális megoldásokat, nem veszik figyelembe fogyasztóik akár 75 százalékát.”
Gondolom, a szerző azokra a márkákra utal, melyek CSAK a Facebook-on keresztül lépnek kapcsolatba fogyasztóikkal. Itt a számok egy másik megközelítése, az én éppúgy egyszerű, de talán pontosabb elemzésemre alapozva. Vegyük ezt az 500 millió aktív Facebook felhasználót, és osszuk el a közel 2 milliárd globális online populációval. Ezt a számítás használva szintén 25 százalékot kapunk. Tehát azt is mondhatnánk: a márkák, melyek nem használják a Facebook-ot, nem veszik figyelembe fogyasztóik 25 százalékát.
De ne feledjük, ez a matek csak akkor használható, ha minden fogyasztó online. Tehát helyesebben úgy hangzik “Azok a márkák, melyek nem használják a Facebook-ot, legrosszabb esetben fogyasztóik 25 százalékát nem veszik figyelembe.”
De a 25 százalék még mindig elég nagy arány, ugye? Nem, ha azok az emberek, akiket tényleg el akarunk érni, azok, akik kedvelik márkánkat a Facebook-on. Ebben az esetben felejtsük el az 500 milliót meg a 25 százalékot, mert a Facebook-on magán csak 15 millió “kedvelő” van. Ez kevesebb, mint az online felhasználók 1 százaléka.
A “kézzelfogható” márkák közül a Starbucks áll jelenleg az élen, 11,8 millió rajongóval. Második a Coca-Cola 9,5 millióval, utána az Oreo 7,8 millióval. Tehát még a hatalmas Coca-Cola is csak kevesebb, mint a felét éri el az online populáció egy százalékának a Facebookon keresztül. Természetesen az, hogy a rajongók mekkora hányada aktív az oldalon – akik hajlandók többre is, mint felvenni a márkát a listájukra – már egy másik kérdés.
Igen, tudom – a Syncapse szerint az átlagos rajongó 136 dollárt ért. A rajongók állítólag plusz 72 dollárt költenek azokra a termékekre, melyeknek rajongóinak mondják magukat, mint ugyanezekre a nem rajongók költenek.
De nézzük meg ezeket a számokat egy másik szemszögből. Talán a Facebook-é minden érdem a többlet értékért? Csak abban az esetben, ha a termék látványa a Facebook-on arra sarkalja az embereket, hogy megvásárolják a kérdéses terméket. De mi van akkor, ha egy termék kedvelése a Facebook-on egy eredmény és nem egy ok? Lehetséges, hogy a legtöbb ember csak olyan márkát kedvelne, amit ténylegesen vásárol is, és hogy ezt a viselkedést valójában több év pozitív márkatapasztalata és marketingje okozná? Ez sokkal valószínűbbnek tűnik számomra.
Ha ön marketinges és aggodalommal tölti el, hogyan használja fel a közösségi oldalakat márkája építésére, talán nem ártana hátrább lépnie és távolabbról szemlélni a dolgokat. Az ötszáz millió egy nagy szám, de minden bizonnyal nem tükrözi a Facebook jelentőségét a márkájára nézve. A Facebook remek módja annak, hogyan tartsuk érdeklődéssel az aktív rajongókat. De ha nincsen túl sok rajongója offline, akkor talán nem árt kitalálni, mit is kellene tenni, mielőtt elkezdene a Facebook jelenléte miatt aggódni.