Ha az üzleti életben dolgozol vagy vállalkozást vezetsz, értened kell a saját piacodat. Ha nem érted meg a vásárlóidat vagy a versenytársaid tevékenységét, máris kudarcra vagy ítélve. Egész pontosan nem tudjuk, hogy piackutatást mikor találták fel. Ésszerű volna azt feltételezni, hogy az értelmes emberek az üzleti életben mindig is kutatták a piacaikat. Megkérdezték a vevőiket, hogy mit akarnak és elégedettek-e azokkal a termékekkel és szolgáltatásokkal, amiket szállítanak. Ez alapján megállapították azt a legjobb árat, melyért értékesíthetőek a termékeik, miközben fél szemmel a versenytársakat figyelték. A vevők mindig is az üzleti élet legfontosabb részei voltak – nemcsak ma van ez így.
Ugyanakkor míg régen elboldogulhatott egy vállalkozás kevésbé tökéletes piaci tevékenységgel is, ma, ha nem a vásárlót helyezed az üzleti tevékenységed középpontjába, lejárt az időd, számodra nincs tovább üzlet. Más szóval a piackutatás vagy a piaci intelligencia elengedhetetlen a mai gazdasági környezetben.
Strukturált kutatás
Mindazonáltal, a piackutatás egy kicsit több annál az intelligenciánál, mely annak a természetes következménye, hogy valaki a szemeit és füleit nyitva tartja. A piackutatás strukturált és céltudatos. Ez az adatok rendszeres és tárgyilagos összegyűjtését jelenti, valamint a kapott adatok értelmezését, hogy így segítsen a marketingdöntések kockázatának csökkentésében. Egy piackutató értékesítésre váró terméke maga az adat, de a jó piackutatás nem áll meg az adatoknál. Az adat olyan tényeknek és véleményeknek a gyűjteménye, melyeket a kutatók halmoznak fel a kutatási folyamat alatt. Ezt utána olyan információvá kell konvertálni, mely mindenki számára érthető.
Minden üzletnek információra van szüksége ahhoz, hogy a döntéshozatalt megfelelően irányítani tudja. A menedzsereknek, akik reménytelenül próbálják megérteni a mindinkább összetetté (kaotikussá?) és globálissá váló piacokat, jóval több használható információra van szükségük, mint valaha is. Emiatt a kutatószektor ma az üzleti világban meglehetősen értékes szerepet játszik, jelentősége felértékelődött.
A kutatásnak hat fontos területe van:
• Megérteni a fogyasztói észleléseket és viselkedést
• Mérni a fogyasztói észleléseket és viselkedést
• Termékfejlesztés
• Árképzés
• Reklám és márkázás
• Piacok mérete és márkák részesedése
Az egyes piacok méretéről gyakran másodlagos adatból (szekunder statisztikákból) lehet tájékozódni. Primer kutatást akkor készítenek arra, hogy meg lehessen becsülni egy piac méretét, ha nem állnak rendelkezésre egyéb publikus adatok. A piac mérete jól megbecsülhető a fogyasztóktól gyűjtött olyan adatok alapján, melyek a vásárlások volumenére és azok gyakoriságára vonatkoznak. Azáltal, hogy ezeket az adatokat felhasználják a népességstatisztikából származó egyéb adatokkal, becslések készülhetnek a teljes piac méretéről is.
Fogyasztói észlelések
A primer kutatásokat legtöbbször azért végzik, hogy megállapítsa a fogyasztók termékhasználatát, és hozzáállását az adott termékekhez és márkákhoz. Jellemzően a kutatók vizsgálják a márkák ismertségét (spontán, támogatott), azután meghatározzák melyik termékeket milyen gyakorisággal használják. Ez jól megmutatja a fogyasztóknak a márkák iránti hűségét, és velük szemben tanúsított viselkedését.
A fogyasztók hajlamosak arra, hogy előítéleteket és hiedelmeket építsenek fel magukban azokról a termékekről és szolgáltatásokról, melyek hatnak vásárlási szokásaikra. A kutatók tesztelik ezeket a véleményeket és attitűdöket, hogy ki tudják választani közülük azokat, melyek kiemelt fontossággal bírnak a márka és termékválasztásban. A vevőelégedettség-vizsgálatok többnyire ezen a fajta kérdésfeltevésen alapulnak.