Az Országos Piackutatási Diákverseny sorozat 2009-ben indult útjára, az idei évben harmadik alkalommal került megrendezésre. Ebben az évben a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézete a Ringier Kiadóval együttműködésben szervezte meg a diákversenyt. A verseny célja, hogy támogassa az egyetemi és főiskolai hallgatók körében a piackutatás gyakorlati alkalmazásának megértését, és elősegítse a szakma népszerűsítését. A Ringier célkitűzései is hasonlóak, a cég minden évben több piackutató gyakornokot fogad, hogy a gyakorlati tapasztalatszerzést elősegítse. A Ringier az OPDV verseny támogatásával, az idei témakiírással közelebb akarta hozni a média világát és ennek a területnek az érdekes kutatási kérdéseit ehhez a korosztályhoz. Az idei év feladata tehát egy, a Ringier Kiadó által megfogalmazott piackutatási briefen alapuló kutatás elkészítése volt, témája: Az online médiafogyasztás és az online vásárlási szokások összefüggéseinek a vizsgálata. Feladat volt a 15-39 éves célcsoporton belüli, eltérő jellemzőkkel rendelkező csoportok feltárása, a különbségek értelmezése. Ebben az évben a verseny menete két ponton is eltért a korábbi évektől: két fordulóban szerveztük meg, illetve a második (döntős) szakaszba jutott csapatok az NRC és az Ipsos segítségével 500 fős online reprezentatív mintán kérdezhették le a kérdőíveiket.
Az első fordulóban az NRC Kft által készített Visitor Media Research adatbázis elemzése és primer kutatási terv készítése volt a feladat, majd az elődöntőn továbbjutott csapatok számára a kutatás lebonyolítása és az eredmények bemutatása volt a további feladat. A versenyre összesen 20 csapat jelentkezett, akik a Budapesti Corvinus Egyetem, Budapesti Gazdasági Főiskola, Eötvös Loránd Tudományegyetem, Eudutus Főiskola, Nyugat - Magyarországi Egyetem, Pécsi Tudományegyetem, Szegedi Tudományegyetem és a Zsigmond Király Főiskola hallgatói. A pályázatokat minden évben szakmai zsűri értékeli, a tagok többsége a kezdetek óta tagja a zsűrinek, így több évre visszatekintve is látják a hallgatók munkáját. Az idei évben a zsűri tagjai: Lengyel Emőke, zsűrielnök, Máth András Ringier, Géczi Tamás Ipsos, Hoffmann Márta TNS-Hoffmann, Jakab Áron BellResearch, Klenovszki János NRC és Körmendi György SPSS.
A döntő április 6.-án, pénteken 10 órakor kezdődött a Ringier székházában a három döntős csapat részvételével. A döntőbe jutott csapatok a Budapesti Corvinus Egyetem (WWW csapat), a Pécsi Tudományegyetem (Solar csapat) és az Eudutus Főiskola (Press On csapat) hallgatói közül kerültek ki.
Elsőként a Press On csapata mutatta be a munkáját. A prezentáció végig magabiztos, a csoportdinamika jó volt, a harmóniára ráerősített az egységes lila öltözet és a letisztult slide-ok. Az elemzés legfőbb gyenge pontja korán kiderült: a brief-ben szereplő célcsoporttal szemben a 25-40 évesekre szűkítették le a kutatásban vizsgált csoportot a fiatalabbak gyengébb fizetőképességére hivatkozva. Ez persze részben igaz, de egyrészt a brief a tágabb célcsoport vizsgálatát kérte, másrészt ez a csoport hosszabb távon érdekes lehet, így egy feltáró jellegű kutatást emiatt leszűkíteni nem szerencsés. A prezentációban szépen kiemelésre kerültek a fő üzenetek, főleg a kvalitatív kutatás esetében. Az elemzés külön hangsúlyt helyezett a férfi és női különbségekre, többek között az információkeresés területén. A prezentáció néhány pontja azonban nem volt túl meggyőző és az interpretáció esetenként spekulációt sejtetett. A csapat erőssége a jól felépített mondanivaló és a stratégiai gondolkodás volt, ugyanakkor a célcsoport leszűkítése és a több ponton pontatlanul megfogalmazott mondanivaló gyengítette a teljesítményüket.
Csapattagok:
Kolbe Kriszta
Németh Róbert
Németh Zsuzsanna
Felkészítőtanár: dr. Bernschütz Mária
A második prezentáló a Solar csapat volt. Az előadás rögtön a megcélzandó célcsoport becsült méretével indult: szokatlan és figyelemfelkeltő kezdés. A szakértői megkérdezések alapján kialakított becslés értékét sajnos csökkenti, hogy később kiderült, hogy a vásárlási hajlandóság mértéke, amelyet használtak nem a kutatáson, hanem saját elképzelésen alapul. Az elemzés az aktuális hazai trendek feltárásából indul ki összegyűjtve a legfontosabbakat, benne az online trendeket. Három online irányt nevesítenek, amelyet különböző iparági szakértők körében végzett interjúk alapján határoztak meg, ezek a közösségi média, a mobileszközökön történő fogyasztás és az e-kereskedelem. Szépen kivitelezett mind a VMR, mind a saját adatbázison végzett szegmentáció, külön érték, hogy a korábban nevesített szcenáriók potenciálját megpróbálták számszerűsíteni, illetve mérték a vizsgált csoport innovációelfogadását. Sajnos az elemzés a kiíráshoz képest túl nagy hangsúlyt helyezett a Ringier Kiadó termékeire, így jelentősen beszűkítette az eredetileg meghatározott célt. Emellett a javasolt termék, amely egy online szerencsejáték portál elindítása sajnos jogi akadályokba ütközik. Ügyes volt a prezentáció, kár, hogy az előző két pont rányomta a megoldásra a bélyegét, akárcsak a néhol túlzó kijelentések.
Csapattagok:
Akkermann Róbert
Heilmann Kitti
Nyilas Roland
Felkészítőtanár: dr. Szűcs Krisztián
Az utolsó döntős prezentáció a WWW csapatáé. A prezentáció logikusan felépített, jól áttekinthető volt. A megoldás középpontjában a co-creation és a közösségi vásárlás állt, kutatásuk elsősorban ezek tesztelésére irányult. A csapat a feltáró szakaszban online tartalomelemzést és fókuszcsoportos interjúkat készített. A prezentáció érdekes, az ötlet, amelyet a munkájuk fókuszába állítottak ígéretes, de sajnos az elemzés során a célcsoport médiafogyasztása nem derült ki, így nincs összekötve a közösségi vásárlás és a co-creation iránti érdeklődés a vizsgált csoportok média használatával. A csoport faktor- és klaszterelemzést egyaránt végzett, figyelve a 15-19 és 20-29 éves csoportokra egyaránt. További pozitívum, hogy a csapattagok okosan reagáltak a zsűri kérdéseire, gyengeség, hogy a tesztelt ötlet elszakadt a média világától, így a brief szempontjából nem tudott teljes választ adni.
Csapattagok:
Farkas Judit
Kovács Adrienn
Szatmári Dóra
Felkészítőtanár: dr. Nyírő Nóra
A prezentációkat követően a zsűri döntéshozatalra visszavonult, miközben a prezentálók és a jelenlévő érdeklődők ebéddel lazíthattak.
Eredményhirdetés:
A zsűri elnöke gratulált a csapatoknak az elvégzett kiváló munkáért, a feladat megoldása során nyújtott magas teljesítményért. A prezentációkon jól látszott, hogy a hallgatók magabiztosan tudják használni mind a kvalitatív, mind a kvantitatív kutatási módszereket, a prezentációk pedig magabiztosan előadottak, jól felépítettek voltak.
Mindennek ellenére a zsűri úgy döntött, hogy mivel a feladatot egyik csapat sem oldotta meg maradéktalanul, így az első helyezett díját nem adja ki. A bemutatott elemzések nagyon hasonlóak voltak, minden csapat tévedett valamilyen módon a feladat megoldása során, így nem volt olyan megoldás, amely kimagaslott volna. A második helyre a Press On, a megosztott harmadik helyre a Solar és a WWW csapata került.
A nyeremények között a Ringier Kiadó minden csapatnak nyereménycsomagot ajánlott fel, illetve felkínálta a 2. helyezettnek, hogy átdolgozott prezentációját bemutathatja az Internet Hungary konferencián. Az átdolgozáshoz 1 hónapos gyakorlati hellyel az NRC biztosítja támogatását. Emellett ebben az évben is kiosztásra került az SPSS népszerű ajándéka az SPSS tanfolyamokon való részvétel lehetősége minden döntős számára.
A versenyt dr. Simon Judit, a Budapesti Corvinus Egyetem Marketing és Média Intézet igazgatójának összegző gondolatai zárták, aki megköszönte minden érintett részvételét (benne a zsűri, a hallgatók és a szervezők munkáját) és gratulált a hallgatók prezentációihoz.
Mi is gratulálunk ezúton is a döntős csapatoknak a magas színvonalú teljesítményükhöz és további sikereket kívánunk nekik a piackutatás területén!
Fényképek a versenyről (nagy méretben való megtekintéshez kattints a képre!)
1. Csoportkép
2. A Press On csapata
3. A Solar csapata
4. A WWW csapata
5. A zsűri
(A beszámolót Piskóti Marianna és Neulinger Ágnes készítették, a blog olvasóinak nevében is köszönjük!)
SPSS-tanfolyam · http://spsstanfolyam.hu/ 2012.07.31. 21:09:47