HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

A profi válaszadók és a DIY kutatások romboló hatásáról

2010.03.03. 06:06 Forecast Research - www.forecast.hu

Komoly piackutató cég NEM AD minden egyes kérdőív kitöltése után pontokat, pénzt, ajándékot. Ez olyan alapelv, amelyen nem is érdemes vitatkozni. Erről nagyon helyesen ír Klenovszki János a blogjában, ezért most nem is akarom ezt tovább ragozni. Viszont ennek ellenére ez a módszer rohamosan terjed, igaz elsősorban külföldi cégek által üzemeltetett kvázi-panelekben. Ezek a cégek nem piackutatók, csak annak álcázzák szolgáltatásaikat, mégis egyre nagyobb részt harapnak ki a kutatási piacból. Gyakorlatilag nincs olyan szakmai előírás, melyet ne szegnének meg, de olcsóságuk csábító lehet az olyan megrendelők számára, akik ennek veszélyeit nem mérik fel vagy egyszerűen nem látják át vagy átlátják de nem érdekli őket. Tegnap egy korábbi posztunkhoz érkezett hozzászólás nyomán jutottam el erre az oldalra. Képként is elmentettem, hátha később már nem lesz elérhető, a kép ITT tekinthető meg. Az oldal otthonról végezhető munkaként hirdeti a kérdőívkitöltést, mellyel napi néhány óra „munka” után egész jól lehet keresni. Néhány idézet a hozzászólásokból:

„Ha rászánsz napi 20-30 percet és lelkiismeretesen kitöltöd a kérdőíveket amikről emailben értesítenek, akkor kereshetsz 50-100 fontot havonta. Ha kiszámolod ez milyen órabérre jön ki akkor rájösz hogy nem is olyan rossz munka ez…”

„Ha bejelölsz 10 terméket, hogy ismered, akkor mind a tízről feltesz milliónyi kérdést...nem is gondolkodom el a válaszon, csak ikszelek...”

„...£1.00 alatt én hozzá se kezdek a kitöltéshez. Okosan kell csinálni néha, de ezt mindenki kitapasztalja hamar…”

Ez nyilvánvalóan éppen az a módszer, ahogy nem lenne szabad csinálni – és nyilvánvalóan semmi köze a valódi piackutatáshoz. A profi válaszadók pénzt akarnak, bármit kitöltenek, ikszelnek dühödten, hogy jöjjön a csekk. Vajon ki az a megbízói oldalról, aki ilyen módon lebonyolított kutatások eredményeire akar üzleti döntéseket alapozni? Tudják egyáltalán az ilyen szolgáltatások megrendelői, hogy milyen háttéren megy az adatgyűjtés? Melyik angol/amerikai/stb. cég az, ahol kíváncsiak mondjuk kispistabéla véleményére Nyíregyháza-alsóról, aki hiányos vagy éppen semmilyen angolnyelv-tudással (és fogazattal:-) ikszelgetett, miközben gatyában lecsót evett a kempingasztalnál és fél szemmel a Maunikasó-t bámulta? Ha senki, akkor viszont hogy lehetséges, hogy 2009-ben az ilyen pszeudo-kutatások élharcosaként ismert Toluna cég 49 millió fontos forgalmat csinált? (Ez kb. 15 Mrd forint, nagyjából a teljes magyar piackutatási szektor éves forgalma!!! És a Toluna csak egy cég, van még több tucat.) Miért nem érdekel senkit, hogy ezek a cégek már rövid távon is rombolják a kutatás presztízsét, hosszú távon pedig fenyegető veszélyt jelentenek az egész iparágra? Miért nem lépnek fel erélyesen a külföldi és a hazai szakmai szervezetek?

És igen, ezek azok a bizonyos DIY („do-it-yourself”) kutatási módszerek, eszközök, melyeknek elterjedését némely ügyféloldalon dolgozó olyannyira várja. Ezek az eszközök valóban le fogják törni a valódi piackutatók árait, egyértelműen errefelé haladunk. Mégpedig a fent körülírt háttéren. És nincs olyan profi kutató a megrendelői oldalon, aki ilyen kaotikus, etikátlan, teljes mértékben szakmaiatlan adatfelvétel után bármilyen módon értelmezhető adatokhoz jutna. Az erős IT alapokon nyugvó cégek háborút indítottak a tradicionális kutatási szektor ellen és a fegyvereket részben mi adtuk a kezükbe; az internet terjedésével (ez vis major) és az online kutatás megjelenésével (ebben már részünk van). Az arra való törekvés pedig, hogy a kutatások túlnyomó részét mihamarabb toljuk át az internetre, mert olcsó és gyors, ugyancsak az említett cégek malmára hajtja a vizet végső soron. Ki fogják énekelni a sajtot a szánkból: egyik oldalról a DIY kutatások szorongatnak, másik oldalról meg a stratégiai tanácsadással foglalkozó cégek akarják amblock annektálni a kutatási ipart. Esélyes, hogy válságos idők elé nézünk...

Egyébként az említett oldalon szereplő cégek: NewVista, GlobalTestMarket, Toluna, Ciao, Survey Savvy, American Consumer Opinion, Lightspeed. (Jövőre a lista hosszabb lesz.)

4 komment

Címkék: panel online piackutatás online kutatás online panel toluna diy kutatások do it yourself survey

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

petimi · https://www.styledthemes.com 2010.03.03. 15:59:54

Kedves cikkíró!

Felháborodva olvastam a válaszcikkét a HUNUKon megjelenített otthoni munkákat promótáló publikációnkra reagálva.

Első kérdésem: dolgozott e már valaha a fent említett internetes piackutató cégek valamelyikének? - Mi személyes tapasztalatokat osztunk meg a HUNUK-on, nem légbőlkapott feltételezéseket...

2. Hogyanan definiálná a "Komoly piackutató cég" fogalmát - a Toluna a 49millió fontos forgalmával véleményem szerint elég komolynak tekinthető!

3. Hogyan hasonlíthatja a m.o.-i piackutatást ezekhez a nemzetközileg elismert és globális méretű hálózatokhoz?

4. Miért rossz az internet? nem az a fontos hogy minél szélesebb köröket elérhessen egy kutatás?

5. "Melyik angol/amerikai/stb. cég az, ahol kíváncsiak mondjuk kispistabéla véleményére Nyíregyháza-alsóról" - ha a cikk írója töltött volna egyszer is ki internetes kérdőívet a fenti cégek megbízásából akkor tudná hogy vannak szűrőkérdések minden piackutató kérdőiv elején ami biztosítja hogy a megfelelő célcsoport tagja adja véleményét az adott témához.

6. "Ez nyilvánvalóan éppen az a módszer, ahogy nem lenne szabad csinálni " - ugyan miért? Nagy nemzetközi márkák máshogyan gondolják... töltöttem ki klrdőívet Nike-nak, Honda-nak, Nokia-nak... sztem ők tudják mit akarnak.

7. "A profi válaszadók pénzt akarnak, bármit kitöltenek, ikszelnek dühödten, hogy jöjjön a csekk." - honnan jön ez a sok rosszindulat ezekkel a negatív feltételezésekkel? Én személy szerint becsületesen, őszinte válaszokat adva végzem ezt a munkát. Pénz akarok érte? PERSZE! Őn miből fizeti a számláit???

utószóként:
Mielőtt negatív cikket írna egy témáról, legyen már valami fogalma arról miről beszél. Rosszhírét kelti egy munkalehetőségnek amiről megcáfolható a tudása.

A "csalo_kerdoivkitoltok.gif" elmentett képét pedig kérjük távolítsa el az oldaláról, mivel a kép tartalmának szerzői jogait fenntartjuk.

Imre Petrohai
HUNUK főszerkesztő

kbellfan · http://rkbc.blog.hu 2010.03.03. 16:35:17

en csak annyit fuznek hozza hogy mult heten kaptam a 3. csekkem a GlobalTestMarkettol legkozelebb majd beszkennelem... ugyan nem nagy penz (atlag 30 font/ 9-10e FT arfolyamytol fuggoen) de zsebpenznek pont jo, egyszeri bevasrlas megvan belole vagy 1-2 buli :)
En csak a GTM -et csinalom tehat ha valako tobbet nyom kaphat tobbet. csak ennyit tennel hozza a nagy fikaesohoz a postiro reszerol
(nem tudom mennyi valos tapasztalata van vagy csak jo magyar szokashoz hiven mindent fikazunk valos tudas/tapasztalat nelkul ami szembe jon)

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2010.03.03. 18:08:40

@petimi: a felháborodása értelmetlen. Elöször is ez nem válaszcikk volt - ugyan mire válaszoltam volna?? - hanem egy post a profeszionális kérdőívkitöltők és a bemutatott kutatások szakmailag káros hatásáról. Ez ugyanis egy piackutatással foglalkozó blog.

Válasz a kérdéseire:

1. Nem, nem dolgoztam a bemutatott internetes cégeknek; már itt fogalomzavar van, ezen ön biztos azt érti, hogy töltöttem-e ki nekik kérdőívet...természetesen nem. Én piackutató-elemzőként dolgozom, több mint 15 éve, nem én vagyok, aki a kérdőívet kitölti...
2. A Toluna, teljesen mindegy, mekkora forgalma van, a piackutató szakma szabályai szerint NEM PIACKUTATÓ cég, csak annak látszik. A komolyságot pedig nem a forgalom adja önmagában, az a kínai piacon is nagy... Komoly piackutató cégeket például ezen a listán találhat, ha érdekli:
piackutatas.blog.hu/2010/02/24/a_gallup_vezeti_a_piackutato_cegek_superbrands_2010_listajat

3. A Tolunát komoly nemzetközi kutatói körökben szitokszóként emlegetik - többször írtunk már róla a blogban. A Tolunához hasonló ál-piackutatók ugyanis tönkreteszik a szakma hírnevét.

4. Az internet nem rossz, de lehet rosszra is használni. Mint ebben az esetben. De azt hiszem, alapvető tévedésben van a post mondanivalójával kapcsolatban: az ugyanis nem a kitöltőket ítéli el - ők csak eszközök ebben a bizniszben - hanem azokat a cégeket, akik ilyen módon gyűjtenek adatokat és mindenek felett magát a módszert. De mivel ön nem hivatásos piackutató, így nem várhatom el, hogy az írás szakmai mondanivalóját megértse és ön sem várhatja el, hogy néhány mondatban megértessem önnel.

5-6-7. Az idézetek mindent elmondanak, ezeket nem lehet kimagyarázni:
"...nem is gondolkodom el a válaszon, csak ikszelek...”
"Okosan kell csinálni néha, de ezt mindenki kitapasztalja hamar…”
Teljesen egyértelmű, hogy miért káros ez. Ha ön nem érti, az nem az én problémám.

A post nem negatív hangvételű, hanem egy tárgyilagos bemutatása egy igen sajnálatos, terjedőben lévő módszernek, ami veszélyt jelent arra a szakmára, ahol még nagyon sokáig szeretnék dolgozni. A munkalehetőségnek nem keltettem rossz hírét, én szakmai (kutatói) szempontból írtam le a véleményemet, felőlem ezek az emberek annyi ilyen kérdőívet töltenek ki pénzért, amennyit akarnak, nekik nyilván jó ez, a Tolunának is, csak éppen a kutatói szakmának nem az, én pedig ebben a felállásban ez utóbbit képviselem.

A polémiát ezzel lezártnak tekintem, jó kérdőív kitöltést, pontosan érkező csekkeket kívánok!

petimi · https://www.styledthemes.com 2010.03.03. 19:29:57

Köszönöm a válaszait még ha nem is értek minddel egyet. Mindenek felett az hogy ön piackutatóként dolgozik nem jogosítja fel arra, hogy becsületes embereket csalónak állítson be. Ez volt a sérelmem. További sikeres blogolást.
süti beállítások módosítása