HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Piackutatás Hírek

Piackutató állások, álláshirdetések

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (2) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (2) capi (2) casro (1) cati (7) cawi (1) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (37) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (3) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (101) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (954) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (351) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (15) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Portfolio

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Piackutatás tippek

2009.12.29. 08:52 Forecast Research - www.forecast.hu

Nemrég kétrészes postban mutattuk be, milyen lehetőségeket kínál a piackutatás az üzleti élet résztvevői számára (Piackutatás – kulcs az üzleti sikerhez 1.,2.). Most néhány tippet adunk azoknak, akik piackutatási szolgáltatások megrendelésén gondolkodnak.

1. Pontosan határozd meg, miért akarod végrehajtani a piackutatást és milyen információt remélsz attól. Ha te sem tudod mit akarsz, a kutató sem fogja tudni.

2. Keresd meg azokat az információkat, melyek ismertek és publikusak a témában, iparági elemzések, statisztikák, publikációk, szakdolgozatok, vállalati belső elemzések, korábbi kutatások eredményei. Ezzel nem kevés pénzt és időt takaríthatsz meg.

3. Határozd meg egyértelműen a célcsoportodat. Ideális esetben kik a potenciális vevőid?

4. Pontosan határozd meg a kutatóügynökség számára, hogy milyen formában és mikor van szükséged a kutatás eredményeire.

5. Ha nagyon gyorsan van szükséged az eredményekre, gondolkozz egyszerűbb, kisebb mintás kutatásokban. Egy 200-300-500 fős kvantitatív kutatás hamar elkészülhet és releváns eredményekkel szolgálhat a probléma megoldását illetően. Kvalitatív kutatások esetében – bár a legtöbb ügynökség minimum 4-6 fókuszcsoportot ajánl – már 2-4 csoport is meglepően alapos insight-okat nyújthat, rövidebb idő alatt. További értékes időt nyerhetsz, ha beéred egyszerűbb elemzéssel, amely gyorsan elkészülhet. Ha valóban nagyon kevés a rendelkezésre álló idő, feltétlenül tekintsd meg a fókuszcsoportot, közvetlenül utána pedig konzultálj a moderátorral. Már a kutatás ezen fázisában is minden lényeges kérdésre választ fogsz kapni és nem kell megvárnod az átirat, majd a végső elemzés elkészültét. Ha gyors kutatásra van szükséged, keress olyan piackutató céget, ahol jobban figyelembe tudják venni ilyen irányú egyedi igényeidet. Bármilyen céget bízol meg, a profi moderátorhoz ragaszkodj - nélküle nincs színvonalas fókuszcsoport. Bármiből engedhetsz - ebből nem.

6. Ha kevés a rendelkezésre álló büdzsé, ugyancsak kisebb volumenű kutatás lehet a megoldás. Ez esetben is elvárhatod (sőt, el is kell várnod) a jó adatminőséget, keress taktikai kutatásokban tapasztalt ügynökséget. Az igényelt elemzés fajtája is befolyásolhatja esetenként az árat, de ez persze sok egyéb tényezőtől is függhet. Kvantitatív kutatásnál: ha nem szükséges, ne ragaszkodj a reprezentativitáshoz, a kérdések (különösen a nyílt kérdések) számának drasztikus csökkentése is jótékonyan befolyásolhatja a költségek alakulását. Idegen nyelvű anyag elkészítése jelentős pluszköltséggel járhat, különösen terjedelmesebb kvalitatív elemzések esetében.

7. A költségcsökkentésre vonatkozó szándék dicséretes, de irreálisan alacsony árat ne várj el a piackutató cégtől! A költségek lefaragása egy bizonyos ponton túl már az adatminőség rovására megy, ezért nem biztos, hogy extrém alacsony árakon dolgozó piackutató jelenti a legjobb megoldást számodra. Keress egyensúlyt a minőségi szolgáltatások és az értékarányos ár között.

8. Ha nem vagy benne egészen biztos, hogy milyen típusú piackutatásra van szükséged, akkor lehetőleg fullservice ügynökséget keress (ilyet a kisebb és nagyobb piackutató cégek közt egyaránt találsz). Az egyetlen módszert (pl. csak fókuszcsoportot, csak mystery shoppingot, csak online kutatást) kínáló, arra szakosodott cégek akkor is megpróbálnak majd rábeszélni az általuk kínált egyetlen módszerre, ha a te problémád megoldására egészen más kutatási módszertan lenne megfelelő. Akinek kalapácsa van, az mindenhol szöget lát...

9. Az online kutatások megítélése ellentmondásos, a hazainál lényegesen fejlettebb piacokon is sok piackutatási szakértő bírálja az ilyen kutatások adatminőségét (ha visszaolvasol, erről a Piackutatás blogon is találhatsz publikációkat, külföldi újságcikkek átiratát, stb.). Vannak természetesen ellenvélemények is, ugyancsak megbízható, neves kutatási szakértők részéről. Ha nincs olyan nagy piackutatási tapasztalatod, hogy ezt a szakmai vitát átlásd és kialakítsd saját álláspontodat, akkor inkább válaszd a hagyományos, offline kutatási módszereket (a kutatások döntő többsége jelenleg is ezen a módon történik). Az online kutatás egyébként sem minden esetben használható, komoly módszertani ismeretek nélkül ezt nem leszel képes eldönteni. Mellesleg: az online kutatás - minden híresztelés ellenére - nem feltétlenül olcsóbb. Fókuszcsoport esetében például egy egészen minimális költségelőnyért szerinted érdemes lemondani azokról az előnyökről, melyek ezt a módszert naggyá tették? Személyes jelenlét motiváló hatása, non-verbális kommunikáció, szinergencia, stb. Kvantitatív kutatásnál is lehet ezer példát mondani arra, hogy az offline kutatás hasonló árfekvésű vagy olcsóbb lehet, sok esetben pedig nincs jelentős árelőnye az online módszernek.

10. Ha mégis ragaszkodsz az online kutatáshoz, akkor vedd figyelembe, hogy egy több tízezres online panel felépítése, karbantartása, menedzselése nagyon komoly feladat, ennek költségei több tízmillió (!) forintra rúghatnak. Kisebb cégek esetében esély sincs arra, hogy megfelelő minőségű legyen a panel... (Ezt inkább nem részleteznénk – jól megvagyunk per nélkül is – , de az interneten csuda dolgokat lehet találni, hogy milyen hazai piackutató cégek rendelkeznek állítólag több tízezer válaszadóból álló panellal...) Válassz olyan nevesebb céget, mely régóta online kutatóként ismert, pl. rendszeresen publikálja online kutatások eredményét (a mi tippünk: NRC), vagy fordulj valamelyik multihoz! A DM paneleket messzire kerüld el, ezek általában NEM megfelelőek piackutatásra (ennek ellenére – extrém olcsósága miatt – rendszeresen folynak kutatások ilyen paneleken, gyakran multinacionális megrendelők számára, no comment, ez valóban a piackutatás "sötét oldala")!

11. Ha cégeket tendereztetsz, ügyelj arra, hogy lehetőség szerint ne mindig ugyanaz az egy cég legyen a nyertes... Nagyon hamar megtapasztalhatod ugyanis, hogy azok a cégek, amelyek már a negyedik-ötödik-sokadik tenderen indultak, de soha nem nyertek, egy idő után már egyáltalán nem fognak ajánlatot tenni. Ha korrekt cégeket választasz és jók az ajánlatok, inkább váltogasd a cégeket, minél több piackutatóval dolgozol együtt, annál több tapasztalatot szerezhetsz te magad is (és megőrizheted jó híredet a szakmában).

12. Ha van rá lehetőséged, oszd meg a büdzsét: a stratégiai jellegű kutatásokat végezzék a multik, a taktikai kutatásokat ne félj kisebb piackutató cégekre bízni, így jársz a legjobban.

13. Cipőt a cipőboltból, piackutatást csak piackutató cégtől! Ha már valaha is belekóstoltál a low-end piackutatás rejtelmeibe, akkor tudod, hogy kik NEM piackutatók: diákszövetkezetek, egyetemek, marketing / tanácsadó / pr / honlapkészítő / minőségbiztosító / fordító / pályázatíró stb. cégek, melyeknek nem FŐ és EGYETLEN profiljuk a piackutatás. (Továbbá sajnos ide kell sorolnunk azokat a volt instruktorok által alakított vállalkozásokat is, melyek adatfelvételi munkára ugyan megfelelhetnek, de a teljes kutatási folyamatot nem célszerű rájuk bízni, ugyanis általában nem rendelkeznek profi kutatói-elemzői háttérrel.) Ha ilyen cégektől rendelnél piackutatást, jobban jársz ha inkább befizeted az összeget a Gyermekétkeztetési alapítvány számlájára. A pénzt ugyanúgy elköltötted, de legalább nem hiszed azt, hogy piackutatást kaptál érte.

/Forecast Research - piackutatás, fókuszcsoport, próbavásárlás/
 

4 komment

Címkék: közvéleménykutatás piackutatás mélyinterjú fókuszcsoport marketingkutatás brief kérdőíves interjú