A ’csináld magad’ módszerek megnyitották a piacot a tömegek számára. De néhányan vitatják, hogy a DIY (’csináld magad’ vagy ’Do-It-Yorself’) irányzat több lenne puszta kutatási eszközöknél, és hogy nagy hatással lenne a kutatás üzleti életben betöltött szerepére.
A DIY kutatások nem annyira új fiúk, mint azt sokan hiszik. Ami új, az, hogy végül is kialakulóban van egy valódi vita, mely ezek jogosságát vitatja, valamint azt, hogy van-e helye azoknak az eszközöknek, melyek lehetővé teszik működésüket. Sok megjelent cikk segített ezt a témát szélesebb közönség elé tárni, de valójában csak a DIY 1.0-t vizsgálja. Nem hisszük, hogy eljutottunk már a DIY 2.0-ra
Mit jelent a DIY 2.0? Először is ingyenesnek kell lennie, ha a cél a párbeszéd kezdeményezése, és az ilyen eszközök működtetéséhez szükséges megfelelő mennyiségű felhasználó elérése. Ingyenes felmérések és jelentési eszközök lennének az elsők, melyek közül a SurveyMonkey az egyik legnépszerűbb. De a SurveyMonkey csak bizonyos felhasználások számára ingyenes – lényegében még mindig egy előfizetéses modell. Létezik még számos ingyenes web-alapú eszköz, csak be kell gépelni a Google-ba, hogy ‘ingyenes felmérési minták’, és 1,5 millió találatot kapunk. Ez önmagában is felvet jó néhány kérdést, leginkább azt, hogyan válasszuk ki a legmegfelelőbbeket.
Másodszor: automatikus, önkiszolgáló megközelítést igényel. Jelentős előrehaladást láthatunk az önkiszolgáló kutatási csomagok fejlesztésében, melyeknek fő célja nyilvánvalóan olyan kis- és középvállalkozások, lakossági fogyasztók és vállalati ügyfelek közvetlen megnyerése, mint amilyenek például a piackutató ügynökségek is. Ezek legáltalánosabban véve rövid, szellemes PR és gyorstesztek. Léteznek olyan ügyfélportálok is, ahová az ügyfelek bejelentkezve hozzáférhetnek ajánlatokhoz és projekt információkhoz, lekérdezhetnek terepi munkákat, automata adatvételezést és vizsgálati módszereket, melyekkel hatékonyabbá tehetik mind költségileg, mint kivitelezésileg mintáik felhasználását és feldolgozását.
Harmadszor: a DIY azt is jelenti, hogy a minta elérhető bárki számára. Az egyik legfontosabb dolog, amit meg kell érteni a DIY kutatásokkal kapcsolatban, hogy amit eddig a cégek éveken keresztül megvásároltak a piackutató cégektől nagyrészt nem más, mint hozzáférés a fogyasztókhoz. A hozzáférhetőség az utolsó nagy akadálya annak, hogy igazi piackutatást végezhessen valaki önállóan, és a DIY-nak meg van a lehetősége, hogy ezt elérhetővé tegye a nagyközönség számára: piackutatóknak, kis-és középvállalkozásoknak, kis és nagy ügyfeleknek. De nem csak bármilyen mintához – minden kutatás mintavételezésénél a minőségnek alapvetőnek kell lennie, és nincs ok arra, hogy a DIY eszközök miért ne tudnák ugyanazt a színvonalú mintát nyújtani. A kutatók helyesen fókuszálnak az adataik forrásának minőségére, és jobban meg is vizsgálják majd azt DIY módszerekkel, hozzáférést biztosítva a szükséges nagyméretű, megbízható, használható mintákhoz, ha ezen eljárások elterjednek.
A hozzáférés egy mindenki által elérhető árucikké változott, kihívás elé állítva a piackutató ügynökségeket, hogy jobban fókuszáljanak kulcsfontosságú tevékenységeikre, insight-aikra. Sok máshoz hasonlóan, a legfontosabb ügyfeleink közé tartoznak a piackutató cégek, akikkel nagyon sikeresen működünk együtt, de komoly üzleti lehetőséget látunk abban is, hogy a technológiát kihasználva új csatornákat nyissunk meg. Egy példa widget alkalmazások megnyitása külső honlapokon, melyeket arra használnak, hogy megtaláljanak, és kutatásokhoz kapcsoljanak embereket.
Az igazi DIY forradalom ujjaink közelébe hozza majd a fogyasztókat, és ez talán már nincs is olyan messze. Az, hogy a piackutatás elérhetővé vált például egy diplomamunkáját készítő diák számára, vagy egy 1000£ költségvetéssel, szomszédos országokra vonatkozó fogyasztói magatartást vizsgáló kis- és középvállalkozás számára, hozhat némi változást a kutatásokban.
Tehát mik a veszélyek, és hogyan használjuk fel a DIY eszközöket, miközben megóvjuk a piackutatást mint tudományt? Annak a képessége, hogy kiválasszuk az adott kutatáshoz a legmegfelelőbb módszert mind a mai napig a legkritikusabb, és az is marad. A DIY kutatások mindenki számára lehetővé teszik, hogy egyszerű, gyorsan lebonyolítható felméréseket végezzenek, összetett, kifinomult kutatások helyett, amikhez szigorúan megtervezett mintavételi eljárások és precíz minőségi mérőeszközök szükségesek. Szintén jogos az érv, miszerint némely DIY eszközöket alkalmazó ember nem rendelkezik a megfelelő statisztikai tudással arra vonatkozólag, hogy a megfelelő következtetéseket vonja le a kutatásból, vagy kellőképpen megtervezett és mintavételezett vizsgálatokat végezzen el.
Persze ez függ attól, hogy kiket és kinek is vizsgálunk, mik a célok, és mekkora a költségvetés. A jelenlegi nehéz gazdasági helyzet a DIY eszközöknek kedvezhet. A DIY megközelítés gyors, pontos és nem túl drága szolgáltatást jelenthet a felhasználóinak, egy olyan időben, amikor a marketing költségvetéseket szigorúan nyomon követik, és amikor az információhoz való hozzáférés kritikusabb, mint valaha. És amennyiben a kutatók ismerik ügyfeleik iparát, betölthetik a marketing stratéga szerepét, értékes stratégiai ajánlásokat téve az adott eredmények alapján.
Az ingyenesség lesz az új üzleti modell a piackutatásban is? (2/2.)
2009.10.19. 07:07 Forecast Research - www.forecast.hu
Szólj hozzá!
Címkék: free piackutatás diy kutatások do it yourself survey kutatási iparág chris anderson
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.