Folytatjuk a marketingeseknek szóló sorozatunkat, mely piackutatási fogalmakat mutat be.
Populáció
A ’populáció’ szó a piackutatásban azon emberek közösségét jeleni, akiket megcéloztak a kutatással. Röviden: ez a célközönség az adott felmérés esetében.
Mintanagyság
A mintanagyság azoknak a résztvevőknek a száma a mintában, akiket ténylegesen megkérdeznek a felmérésben. Ez a szám nagyon fontos, mert meghatározza konfidencia-intervallumot a kvantitatív kutatások esetében.
Konfidencia-intervallum
Közvélemény-kutatási eredményeknél gyakran lehet találkozni a plusz-vagy-mínusz hibahatár-alakkal. Ez egy képletből származtatható, oly módon, hogy a teljes populációnak a méretét összevetik a minta méretével (melyet felmértek), ez meghatározza, hogy a kutatási eredményeket milyen pontosan alkalmazhatják a felmérés mintájára, úgy mint a teljes populációra. Például egy 10,000 marketingesből álló teljes populációból a vizsgálat keretében megkérdezünk 370 főt, +/- 5 százalék hibahatár mellett. Ha a 370 fő 40 százaléka azt állítja, hogy az X piackutató céget preferálja, akkor a +/- 5 százalék hibahatár azt mutatja meg nekünk, hogy egészem biztosak lehetünk abban, hogy a teljes populáció (ez esetben 10,000 marketinges) preferenciája 5 százalékponttal az alá vagy fölé fog esni, mint a mintában szereplők preferenciája. Vagyis a konfidencia-intervallum (melyet legtöbbször feltűntetnek a kutatásoknál) jelzi, hogy valahol 35 és 45 százalék között a teljes populáció is ugyanazt a preferenciát mutatná, mint a a vizsgálatban megkérdezettek.
Szűrő kérdések (screening questions)
A szűrő kérdések a piac-/közvéleménykutatás során biztosítják, hogy a megkérdezettek közé csak az előzetesen meghatározott feltételeknek megfelelő személyek kerülhessenek. Ezek a feltételek legtöbbször az életkorra, nemre, iskolai végzettségre, egyéb demográfiai vagy pszichográfiai jellemzőkre, bizonyos termékhasználati (fogyasztási) szokásokra, stb. vonatkoznak. A szűrő kérdések a kérdőív elején találhatóak, amennyiben a megkérdezett megfelel a szűrőkérdésekben definiált jellemzőknek (melyek természetesen felmérésenként változnak), akkor és csak akkor töltheti ki a fő kérdőívet.
/FR piackutatás/
Rabbit · http://rabbitblog.hu 2008.12.01. 10:50:00
- Mi a pontos képlet ennek a számítására? Ha pl. 300 főt kérdeznek meg, akkor mekkora lesz a hibahatár?
- Mekkora az a hibahatár, ami elfogadható? Ez a 10%-os elég soknak tűnik.
Józsa Gyula · http://www.forecast.hu 2008.12.01. 13:57:02
Egyszerűbb megoldásként a kutatók előre elkészített táblázatok (vagy statisztikai programok) segítségével is meghatározhatják a hibahatárt. A kérdezett 300 fő esetében általában - anélkül, hogy most bonyolult matematikai/statisztikai magyarázatokba bonyolódnánk - a hibahatár +/- 5,8%, de bizonyos esetekben ettől eltérő is lehet.
Mi az elfogadható? Kinek mi. Nincs rá definíció, sok mindentől függ, hogy adott esetben milyen értéket tekintünk elfogadhatónak. A médiában publikált politikai felmérések esetében 1.000 fős mintanagyságnál a hibahatár általában +/- 3,2%, ezt jellemzően fel is szokták tűntetni és a közmegegyezés ezt elfogadhatónak tekinti.
Jelentősége - akárcsak a reprezentatív kutatásoké - csökkenőben van...
Fontos: a postban szereplő példa - a benne lévő számokkal - csak a megértést szolgálta, a számokat hasraütés alapján írtam be - mivel magát az elvet akartam bemutatni.
Józsa Gyula · http://piackutatas.blog.hu 2008.12.01. 19:05:56
+/- 3,1% (nem pedig 3,2), 300 főnél pedig 5,66% (5,8 helyett...), de nyilván függ a teljes populáció méretétől.
Rabbit · http://rabbitblog.hu 2008.12.01. 21:28:35
Vizi Ferenc · http://www.forecast.hu 2008.12.02. 07:19:40