HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Beszélsz vagy megfigyelünk?! (A piackutatás jövőbeli irányvonalai)

2008.09.01. 09:21 Forecast Research - www.forecast.hu

Jelenleg a piackutatás három jól megfigyelhető trendje a válaszadási hajlandóság és a valószínűségi (reprezentatív) mintavétel szerepének csökkenése, valamint az online kutatási módszerek terjedése. A legtöbb egyéb folyamat, mely a kutatói szakmát érinti, többnyire levezethető ebből a három tényezőből. A fogyasztók elzárkózása leginkább a fejlett piacokon figyelhető meg és ebből a szempontból jelenleg Magyarország egyfajta átmenetet képez a fejlett és fejletlenebb régiók között. Az online kutatások térnyerését, a technológiai váltást az internet széles körű elterjedése tette lehetővé és az említett válaszadói kedv erodálódása valamint a megbízói oldal erőteljes költségcsökkentésre vonatkozó igénye kényszerítette ki.

A piackutatás elmúlt évtizedei a fogyasztók MEGKÉRDEZÉSÉRŐL szóltak, a következő évtizedek pedig nagy valószínűséggel a fogyasztók MEGFIGYELÉSÉRŐL fognak szólni. Nézzük meg, mivel is lehet ezt alátámasztani?:

  • A fogyasztók elzárkózása a hagyományos kutatási technikáktól arra kényszeríti a kutatókat, hogy újabb – nem megkérdezésen, hanem többnyire megfigyelésen alapuló – módszereket fejlesszenek ki.
  • Napjainkra az internetből – a legtöbb piacon - mainstream média lett, az emberek tömegesen használják hírek olvasására, fórumozásra, blogolásra, vásárlásra, ismerkedésre, közösségépítésre. A digitális etnográfiának nevezett megfigyeléses módszerek segítségével tömegesen gyűjthetőek adatok a fogyasztók viselkedéséről, véleményéről, online vásárlási szokásokról. Az adatok egy része könnyebben feldolgozható és értékelhető (pl. weboldalak látogatottsága, keresők adatai, stb.), más részüknél (pl. blogbejegyzések, hozzászólások) a strukturálatlan adathalmazok feldolgozása és értékelése nehézségekbe ütközhet, de nem megoldhatatlan. A technológiai fejlődés idővel könnyebbé teheti ezen adatok értelmezését is.
  • Megjelent a piackutatás területén a neuromarketing, mely az agyhullámok, szemmozgás, a bőr állapotának változásainak megfigyelésével von le hasznos következtetéseket. A technológia még nem kiforrott, de sokat elmond, hogy a világ legnagyobb piackutató cége érdemesnek találta, hogy befektessen ebbe a speciális kutatási területbe.
  • Küszöbön áll az RFID-chipek bevezetése. A rádiófrekvenciás technológia megjelenése – melynek során hétköznapi termékeken, árucikkeken jelenhet meg a chip – ugyancsak egy újfajta lehetőség a kutatók kezében, melynek segítségével a fogyasztók megkérdezése nélkül gyűjthetők vásárlási információk.
  • A különféle számítógépes szoftverek fejlesztése is abba az irányba folyik, hogy lehetőség legyen a fogyasztók megfigyelésére. (Arról ne is beszéljünk, hogy ez részben már jelenleg is működik.) Minél inkább az internetre terelődik a mindennapi élet (ennek csak egy része az áruvásárlás!), annál inkább érdemes lesz ilyen technológiát fejleszteni és üzemeltetni elsősorban a technológiai cégeknek. A legnagyobb internet-böngészők fejlesztése is egyértelműen ebbe az irányba mutat, mind a Firefox, mind az Explorer következő generációi fel lesznek már szerelve olyan megoldásokkal, melyek segítségével adatokat gyűjthetnek a fogyasztók szokásairól, viselkedéséről az interneten. Az ilyen adathalmazok számos célra használhatók, ezek egyike nyilván a piackutatás.
  • Egyre kedveltebb piackutatási módszer a szemkamerás vizsgálat, melynek során az emberi szem mozgását figyelik meg, miközben az hirdetéseket, reklámújságot, tévéreklámot vagy egy weboldalt szemlél. Ez a kutatási forma olyan releváns információkkal szolgál a kutatók számára, melyek hagyományos megkérdezésen alapuló módszerekkel egyszerűen nem elérhetőek.
  • Amerikában és Nyugat-Európában egyre terjed az un. shopper-kutatás, amikor a bevásárlókocsikra szerelhető kamerával figyelik a vevő útját, és viselkedését. Ez a módszer is szükségtelenné teszi a fogyasztó megkérdezését.
  • Egyre terjedő és egyre népszerűbb piackutatási módszer a próbavásárlás (mystery shopping). Ez ugyancsak megfigyelésen alapul, az un. résztvevő megfigyelés során történik a helyszín adottságainak, a személyzet viselkedésének, stb. felmérése.
  • A legújabb kutatások szerint a vásárlási (és egyéb) döntésekben a tudatosság szerepe nem túl nagy, inkább emocionális döntéseket hozunk. Ez kiegészül a fogyasztók inkonzisztens viselkedésével, vagyis mást teszünk, mint amit mondunk, amikor megkérdeznek például a piackutatók. Amennyiben ez helytálló, akkor részben megkérdőjelezhető a megkérdezésen alapuló információk relevanciája.

Ha a fogyasztók elzárkóznak attól, hogy megkérdezzék őket a kutatók, az nem jelenti a piackutatás végét. A megbízók információéhsége korlátlan, egyszerűen az fog történni, aminek jelenleg is tanúi vagyunk, vagyis ha nem beszélsz, akkor majd jól megfigyelünk. Jobb lesz így?

/FR piackutatás/

2 komment

Címkék: rfid piackutatás megfigyelés neuromarketing próbavásárlás mystery shopping digitális etnográfia szemkamera shopper kutatás

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

offsider 2008.09.01. 12:13:34

hello
én erről az rfid-chipről kérdeznék..
ezt úgy kell értelmezni,hogy pl a boltban a termékeken rajta van ez a chip,megfogom,megnézegetem,stb és közben a chip impulzusokat fogad a testemből amiket elemeznek ,hogy mi zajlik bennem a termék szemlézése során?vagy ez inkább a neuromarketing?
az érdekelne,ha igy van ahogy én értelmezem akkor az nem vet fel személyiségi jogokat?ha usában élnénk és ügyvéd lennék,alig várnám,hogy elterjedjen a módszer mert azonnal perelnék hogy az ügyfelemről esetleg intim információk birtokába jutott egy piackutató cég.
ha mondjuk az ügyfél megfog,megnéz egy-mondjuk-fakanalt vagy egy cipőt vagy bármit amitől akármilyen indittatásból szexuális ingert vált ki a bensőjében és ezt érzékeli ez a piackutató chip vagy mi akkor akaratán kivül vadidegenek esetleg a róla pulzált információval visszaélhetnek vagy épp csak jogtalanul birtokolhatják a személyes titkát.
Vagy ezekben a neuro,rfid dolgokban önkéntes alapon fognak résztvenni?
bocs ha baromságot kérdeztem..

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2008.09.01. 14:02:32

Szia,

"ezt úgy kell értelmezni,hogy pl a boltban a termékeken rajta van ez a chip,megfogom,megnézegetem,stb és közben a chip impulzusokat fogad a testemből amiket elemeznek ,hogy mi zajlik bennem a termék szemlézése során?"

Az RFID chipek szerepe más, ez már inkább neuromarketing (bár idővel akár vegyíteni is lehet a két módszert). Az RFID-chipről itt olvashatsz részleteket:
piackutatas.blog.hu/2008/06/30/a_piackutatok_titkos_fegyvere_rfid_chip

Jelenleg inkább csak arról van szó, hogy értékesítési információkat lehet gyűjteni ilyen módon (és ezt esetleg összehozni a vevők demográfiai adataival, pl. milyen korú/nemű/státuszú stb. vevők vásárolják az xy árucikket, stb.)

A neuromarketing megint más, ehhez egyelőre bonyolult, helyhez kötött készülékekre van szükség és nyilván beleegyezéses alapon folyik a vizsgálat. Az nem biztos, hogy ez így is marad, a nem túl távoli jövőben elképzelhető, hogy mikor megállsz egy kirakat/reklám/árucikk stb. előtt, hőkamerával és egyéb cuccokkal vizsgálhatják majd a bőröd elektromosságának változását, agyhullámaidat, pulzusodat, szívverésedet, stb. - aztán okos emberek ebből vonnak le következtetést. Még nem tartunk itt, de..

A személyiségi jogok kérdése - ebből a szempontból - nem a piackutatókra tartozik. A politikusok és a jogalkotók dolga kialakítani a kereteket, melyek között a cégek - piackutatók - működhetnek.

Neuromarketingről:
piackutatas.blog.hu/2008/02/13/agykutato_cegbe_fektet_a_nielsen
piackutatas.blog.hu/2007/06/14/jon_a_gondolatolvaso_gep
süti beállítások módosítása