HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Hírlevél, RSS

Piackutató, marketinges vagy? Szeretnél e-mailben értesülni a legújabb hírekről, blogon megjelent cikkekről? Iratkozz fel az ingyenes értesítőre itt:

Írd be az e-mail címedet:

Delivered by FeedBurner


RSS-ben követnéd a blogot? Itt felirakozhatsz RSS-re:

Portfolio Blogger

Piackutatás Hírek

Piackutatás Hírek

Nyereményjáték nyertesek

Piackutatás blog nyereményjáték nyertesek (2010):

1. Eliasné Márk Katalin (Nielsen)
2. Cselényi Emese (Gfk)
3. Jakab Áron (BellResearch)
4. Vági Krisztina (Telekom)
5. Kicsi Dóra (Nestlé)
6. Szikla Klára (Dréher-Sabmiller)
7. Repka Karina (Richter Gedeon)

Piackutató állások, álláshirdetések

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (2) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (2) capi (2) casro (1) cati (7) cawi (1) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (35) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (10) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (136) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (14) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (3) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (2) online (34) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online panel (50) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (45) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (350) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (27) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (18) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (7) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (3) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (15) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Portfolio

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Web és kereskedelem: az e-kereskedelem magyar online térben lecsapódó visszhangja

2016.02.01. 18:29 Forecast Research - www.forecast.hu

Sokan még ódzkodnak „vakon” vásárolni, az elektronikus kereskedelem egyre erőteljesebb térnyerése mégis vitathatatlan jelenség. A gyorsaság, kényelem, a kedvezőbb árak egyaránt szólhatnak az online vásárlás mellet, ahogy a szolgáltató egyedülálló megoldása is, a másik oldalon azonban ott van a megfoghatatlanság vagy éppen az emberi interakciók hiányának problémája is.

ecommerce.jpg

Hogy valóban milyen gondolatokat kötünk az e-kereskedelemhez, vagy miért kedvelünk egyes webshopokat, arról az online közzétett vélemények meglehetősen sokat elárulnak. A Neticle egyedi online médiafigyelő és médiaelemző módszertanával ezekre a kérdésekre fókuszálva tekintette át háromhónapnyi webes tartalmat. A vizsgált tartalmak közé tartoznak az online cikkek, blogok, hozzászólások, fórumok és közösségi média oldalak (Facebook, Twitter, Google+) publikus posztjai.

Sarokszámok és azonosított témák az e-kereskedelem webes visszhangja kapcsán

A vizsgált negyedév során a magyar weben megközelítőleg ötvenezer említés született e-kereskedelemre vonatkozóan. (Ez a szám magába foglal minden olyan webes említést, amelyben előfordult a webshop, online vásárlás, e-kereskedelem kifejezés vagy ezek bármely szinonimája.) Ezek túlnyomó többsége, 83 százaléka Facebookon, 7 százaléka fórumokban, 5 százaléka pedig cikkekben tűnt fel. Bár a képet árnyalja, hogy a Facebookos említések egy részét promóciós tartalmú posztok adják, a számokat elnézve vitathatatlan, hogy a téma abszolút benne van a köztudatban, a háromezer feletti fórumos említés pedig már önmagában rámutat, hogy van is mit megvitatni az online vásárlás és az erre lehetőséget adó platformok kapcsán. (Összehasonlításképp az Apple említésszáma azonos időszak alatt húszezer, a Samsung említésszáma közel negyvenezer volt.)

A véleményelemzés rámutatott, hogy a témához kapcsolódó pozitív irányú vélemények aránya magasabb (13%), mint a negatívaké (2%). Az előbbiek azonban sokszor a vásárlás tárgyához kötődnek, míg magára a webshopra vonatkozóan pedig főleg ingyenes és gyors kiszállításhoz, kedvezményes ajánlatokhoz, ajándékokhoz, nyereményjátékokhoz kapcsolódóan jelennek meg elismerő említések. Köztudott, hogy negatív gondolatoknak alapvetően nagyobb előszeretettel adunk hangot, mint elégedettségünknek, magas arányról a témában mégsem beszélhetünk. Panaszokra és hőbörgésre leginkább a webshopok átmeneti elérhetetlensége, kiszállított hibás, nem működő termékek és máshol találhatónál magasabb árak adtak okot.

A szövegelemzés eredményei alapján általánosságban elmondható, hogy e-kereskedelemről, webshopokról a legtöbbet magával a rendelés jellemzőivel kapcsolatban esik szó, kiemelten árra és szállításra fókuszáltan, valamint a megrendelt termék egyediségéhez, ajándékokhoz kapcsolódóan, de ezen felül nagy visszhangnak örvendek az akciók, kedvezmények, hírlevelek, továbbá a játékok és nyereményjátékok is. Az e-kereskedelem témájához kapcsolódó húsz legrelevánsabb témában már egyes termékcsoportok is erősen kirajzolódnak, így a bútorzat, könyv, ruha termékcsoportok jól beazonosíthatóak.

Továbbá számos említés kapcsolódik a vasárnaphoz, vagyis a vasárnapi zárvatartáshoz, hiszen az új szabályozásból fakadóan a hét utolsó napján most a korábbinál nagyobb figyelmet élvezhetnek a webshopok. Ezt támasztja alá az a jelenség is, hogy szombatonként (4800) szignifikánsan kevesebb szó esik a témáról, mint hétköznap (6700-8400), a vasárnapi (6000) említések azonban már közel sem mutatnak ekkora eltérést az átlagtól.

Konkrét esetek: Extreme Digital és a Media Markt

A két vállalat profilja nagyon hasonló és mindkettő rendelkezik hagyományos és online értékesítéssel is, így az őket megnevező említéseknek csak egy része kapcsolódik e-kereskedelemhez. Az Extreme Digital 4254 említésének 52 százaléka fórumon történt, ami kiugróan magas aránynak számít, és nagyrészt akciók, kedvezmények, kuponok és garanciális kérdések megvitatását foglalja magába. A Media Markt 2551 említésének már csak 17 százaléka esett fórumra, ahol az ár és rendelés témája dominált. Amit fontos látni, hogy mindkét vállalkozás említései között jól azonosíthatóan kitűnnek a webshopra, online értékesítésre vonatkozó témák – az említések 5-10%-ában mindkettő esetében konkrétan az online értékesítésre vonatkozó kifejezések szerepeltek, ami azt mutatja, a webshop jól integrált, szerves részét képzi a vállalati működésnek.

eMag

Az eMag (3676 említés) már tisztán webshopként működik, tehát minden említése az e-kereskedelem témájához kapcsolódik. Érdekesség, hogy esetében egy rendszeres feliratkozós nyereményjátéka miatt nem az akció-rendelés-vásárlás témák és nem is a termékek dominálnak, hanem egyértelműen a feliratkozás-sorsolás-nyereményjáték témakörei.

Bónusz Brigád

A Bónusz Brigád (1997 említés) az akciókról, kedvezményekről szól, és jelentős mértékben szolgáltatásokra épít, nem pedig termékekre, „hagyományos”, nem weben működő konkurenciáját nem igen lehet elképzelni. Éppen ebből kifolyólag egészen máshogy kell megközelíteni, mint az előző példákat, illetve természetesen egészen más fókuszú vélemények, említések születnek róla. Nem meglepő módon a Bónusz Brigádról megfogalmazott véleményekből kitűnő legmeghatározóbb tulajdonság éppen maga az ár, ami minden más téma középpontjában áll. Kétezer körüli említése szinte kivétel nélkül Facebookon jelent meg, és jelenős részük ajánlatok vagy a „bónusz kerék megpörgetésének” megosztását takarja, vélemények kis számban az igénybevett szolgáltatásokra, megvett termékekre vonatkoznak vegyes véleményekkel.

Shopline

A Bookline-ból alakult Shopline-ról írt említésekben (546 db) a könyv, ajándék, játék (nyereményjáték) és utalvány témák a legmeghatározóbbak, tulajdonságok közül pedig az ár kérdése dominál. Magára a webshopra vonatkozóan kevés említés született, azok is leginkább akcióhoz kötődően. (Szállításról, minőségi problémákról nincs szó.)

(Piackutatás blog)

Címkék: tartalomelemzés szövegelemzés közösségi média