HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iwatch (1) iWatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) síklaki istván (1) Síklaki István (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Cipősdoboz, diós patkó, kukoricás pizza (marketing válság idején)

2012.08.29. 14:07 Forecast Research - www.forecast.hu

fyou.jpgRövid történetek különösebb kommentár nélkül. Ahol ilyen a marketing, ott nincs szükség piackutatásra. (Vevőkre se, többnyire.)

Magyar Posta

1) A Postafutár klasszikus futárszolgáltatás volt a Magyar Postától. Elégedettek voltunk vele, évekig csak velük dolgoztattunk. Gyorsak, pontosak és olcsók voltak. Egy szép napon az ingyenes vonal végén közölte a kisasszony, hogy mostantól csak akkor jön a futár, ha előbb bemegyünk a Postára és szerződést kötünk velük. WTF??? Ráadásul vállalni kell havonta több tízezer forintos forgalmat. Nem kötünk, nem vállalunk. Ezer futárcég vár megrendelésre éppen. Bye-bye Posta!  

2) Angliába adtam volna fel egy kisebb csomagot az egyik bp-i postán. Párbeszéd közvetlenül a posta melletti Posta Shopban, a látványosan unatkozó eladóval:

-Jónapot kívánok, egy kisebb dobozt vennék. Csomagfeladáshoz lesz.
-Legjobb lenne, ha otthon tetszene keresni egy üres cipősdobozt, ugye...
-.....????? Nem tartok otthon üres cipősdobozokat. Tessék adni valamit.
-Nem tartunk ilyesmit, ugye...
-Akkor ki tart? Itt van egyből a bolt mellett a posta, ahol sokan adnak fel csomagot. Mások nem keresik?
-Jajj, dehogynem! Minden nap. De mi nem tartunk. Csak nagyméretű doboz van. De az se sok.
-De az akkora, hogy egy TV beleférne! Nekem kis doboz kellene...
-Akkor inkább otthon egy cipősdobozt, ugye...
-Bassz..........!

Hipermarket étterem (Il Treno)

Többféle szelet pizza van, de leginkább csak kukoricás. Abból mindig van kimaradva, a többit elkapkodják a szerencsésebb vevők. Amíg a kukoricást nem adják el, nem sütnek frisset semmiből. Utána is többnyire csak kukoricást. Tíz vevőből tíz nem díjazza ezt, sokan reklamálnak. Tucatnyi ilyen ingerült párbeszéd passzív végighallgatása után óvatosan én is érdeklődtem.

-Miért csak mindig kukoricás pizza van, tessék mondani?
-A kolléganő – aki süti – azt szereti. Szerinte az a legjobb.
-És a vevők?
-Legtöbben tényleg nem szeretik... De amíg el nem fogy, nem sütünk mást. (Hátraszól a kolléganőjének: Már megint kukoricást sütöttél, pedig látod, hogy nem kell a vevőknek! Megbeszéltük már, hogy mást is sütsz! Kolléganő válasza, ideges vállrándítás után: én szeretem...majd elfogy...)  

Javaslom kiírni: „Mindenféle pizzát árulunk, amennyiben az kukoricás!”

Converse

-A kirakatban láttam egy cipőt, 43-as méretben kellene.
-Az utcai sportcipőink már csak 41-es vagy kisebb méretben vannak. Csak tornacipő van nagyobban.
-De nekem nem tornacipő kell.
-Sajnos... Külföldön van ezekből nagyobb méret is, de az importőrnek az üzletpolitikája az, hogy csak 41-es méretig hoz be... Később sem lesz. Egy szép tornacipőt?
-Kösz, nem. Majd rendelek az Amazonról. (Később meg is találtam a cipőt az Amazonon, de ezt a terméket Mo-ra nem szállítják, pech.)

A Converse jelmondata pedig lehetne ez:

„Mindenféle cipőt árulunk, amennyiben az 41-es méretű vagy kisebb.”

Pannon klíma

(Honlapjuk tetején kiírva: KLÍMASZERELÉS BUDAPESTEN ÉS VIDÉKEN EGYARÁNT)

-Klímát szeretnék...
-Helyszín?
-Vidék, xy város. (vidéki rokonok kértek meg, hogy intézzem...)
-Mi? Vidék? Oda nem!
-De a weboldalukon az van...
-Melyik város?
-Xy. Az M3-as mellett van egyből. Néhány tíz kilométerre Bp-től, nincs messze.
-Na, oda meg végképp nem!
-Mi?????
-Na jó, megkérdezem a kollégát, majd visszahívom.

Azóta is várom a hívást a Pannon klímától.

Bank

-150,000 forintot szeretnék felvenni, mondanám a címleteket.
-Uram, a címleteket 24 órával előbb be kell jelenteni! (gesztikulálva, emelt hangon, méltatlankodva, ingerült hangnemben)
-Biztos rosszul tetszett érteni. Nem 150,000 eurót vagy 15 millió forintot mondtam, hanem 150,000 forintot.
-Az mindegy.
-Nem tízfilléresekben kérem, teljesen átlagos címletekben. Egyharmad ezres, egyharmad ötezres, egyharmad pedig tíz- és/vagy húszezres.
-Akkor is előre be kell jelenteni, nem érti??!!
-Feltételeztem, hogy egy bankfiókban van ennyi pénz, eltérő címletekben is. Meg azt is, hogy udvariasan bánnak az emberrel. Mindkettő naiv elképzelés volt. Most mi lesz? Jöjjek vissza egy hét múlva, addigra összeszedik a pénzt?

Végül megkaptam a kért címleteket, bőven volt a kasszában. Amit udvariasan, mosolyogva is odaadhatott volna a pénztáros hölgy, hiszti nélkül. De inkább hisztivel adta. Úgy jobban esett a lelkének.

Mobilszolgáltató

Napijegyet kínál, külföldi internetezéshez, roominghoz: napi 990 Ft-ért napi 50 Mb adatforgalom (internet); kösz, kispajtások, de inkább veszek Horvátoszágban 20 kunáért (=800 Ft) egy sim kártyát, 500 Mb adatforgalommal (amihez gyakran +500 Mb-ot adnak grátisz), amit úgy használok le, ahogy nekem tetszik. Ez kevesebb, mint egytizede a magyarországi szolgáltató árainak. Az olyan finomságokról inkább nem is beszélek, hogy ha a Napijegyes konstrukcióban valaki túllépi a napi 50 Mb-os korlátot, akkor nettó 60Ft/100 Kbyte díjat számláznak (minden 1 Mb 600 Ft+ÁFA). Bocs, hülye azért nem vagyok. Ti viszont annak néztek engem, meg a többi embert. Olyan dolgokat engedtek meg magatoknak, amit egyik szomszéd országban sem, csak itt. Miért van ez így?

(Azt egyébként mondtam már, hogy a Kindle olvasómon - 3G - életfogytig tartó ingyenes internet van a világ összes országában? Csak bekapcsolom és megy. Kösz, Jeff!)

Nescafe frappé

Jeges kávéként is ismert. Minek utána egész nyáron nem volt kapható, augusztus legvégén tették ki a Tesco pultjaira; nincs is jobb, mint a szeptemberi-októberi hőségben jeges kávét kortyolgatni – a nyári 38 fokban ki kívánta volna? Javaslom még a téli időszak alatti árusítást, viszont legkésőbb május közepén tessenek majd bevenni a polcokról.

 Diós-mákos

(Kis pékáru üzlet, vállalkozó hölgy üzemelteti, ő is szolgál ki. Diós-mákos kifli délelőtt 10 óra után nincs.)

-Tessék mondani, miért nincs 10 óra után?
-Addigra elfogy.
-Sokan keresik?
-Sokan. Egész nap, még este is. De csak reggel van.
-Esetleg, ha többet tetszene rendelni...maradna délutánra is...
-Tessék inkább reggel jönni. Nem rendelek többet.
-Értem. Vagyis nem. Mindegy...

A végére egy pozitív példa: Oakley

Napszemüveg üzlet a Westendben, sok neves márkát árulnak. Mielőtt beléptem, egy dolgot határoztam el: bármilyen márka jöhet, kivéve Oakley. Képen nem tetszettek a napszemüvegeik, valamiért ellenszenves volt maga a brand is. A sztori: az eladók 10 perc alatt eladtak nekem egy Oakley-t. Ez szép teljesítmény, azt kell mondjam.

Összesen négyen foglalkoztak velem: belépés után azonnal „felvett” egy eladó kisasszony. Mikor látszott, hogy komoly vevő vagyok, 1-2 perc után átvett tőle a kollégája, egy fiatal srác, aki elképesztően profi volt minden szempontból. Később – mikor 2 Oakley maradt fenn a rostán – előkerült egy éltesebb hölgy (talán a boltvezető vagy a tulaj), aki mereven nézte, hogy próbálgatom a szemüvegeket, majd rövid idő múlva közölte, hogy az egyik nem illeszkedik pontosan az orromra, 1-2 milliméter híján. Majdnem hanyatt dobtam magam – pontosan így volt, de nem szóltam, kíváncsi voltam ők mit mondanak. Meg voltam győzve. A pénztárnál pedig egy extrém lenge öltözetű bombázó engedett extrém mély – előrehajolva, köldökig – betekintést ruházatába (eldönthetetlen, hogy erős izgalmi állapotban volt-e vagy csak fázott:-)), így terelve el a figyelmet és kompenzálva a fájdalmat, amit egy Oakley kifizetése a legtöbb embernek okoz. Nem tudom, hogy tudatosan történt-e mindez, vagy csak jó napot fogtak ki az eladók? Ha tudatos, akkor ez a legösszeszokottabb és legprofibb csapat, akivel valaha is találkoztam. Hónapok teltek már el, a vásárolt napszemüveggel még mindig elégedett vagyok – ez már nem kognitív disszonancia, tényleg baromi jó a napszemüveg, a következő is Oakley lesz.

Arról is elgondolkodtam a fentiek kapcsán, hogy mennyire keveset tud a tudomány a vásárlói döntésekről, hátterükről, az egész mechanizmusról. És hogy mennyire keveset tudok én magam a saját döntéseimről. Gyakorlatilag semennyit, ma sem tudnám biztosan megmondani, hogy történhetett ez, miért vettem éppen Oakley-t? Hogy lehet valakit 10 perc alatt rávenni, hogy megvásároljon egy addig gyűlölt terméket, brandet? Mennyire konzisztensek vagy éppen formálhatóak döntéseink, mennyire befolyásolható az ember? Miért dönt valaki egyik vagy másik márka mellett, mennyi időre szól ez a döntés, milyen körülmények szükségesek a döntés átfordításához, eltereléséhez, megváltoztatásához vagy éppen megerősítéséhez? Még mindig csak a sötétben tapogatózunk, ez az igazság.

(Megjegyz.: a fentiek kizárólag a poszt írójának személyes – magánjellegű – véleményét, tapasztalatait tükrözik.)

(Piackutatás blog)

2 komment

Címkék: marketing marketing insight fogyasztói magatartás márkapreferencia márkaépítés márka kommunikáció

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rabbit · http://rabbitblog.hu 2012.08.30. 08:41:12

és ez megy minden nap... (az oakley-s kivételeknek meg nagyon tudok örülni :)

Forecast Research - www.forecast.hu · http://piackutatas.blog.hu 2012.08.30. 09:06:35

Vegyél te is egy Oakley-t. Bár a fizetés nem lesz akkora élmény, mint nekem volt:-)))
süti beállítások módosítása