Az Amazon.com különböző webes szolgáltatásainak segítségével hatalmas méretű adatmennyiséget gyűjt össze a legkülönfélébb vállalatok részére világszerte. Vajon eljön-e a pillanat, amikor ezek elemzésébe is belevág?
Adatelemzési szakértők szerint az Amazon.com igen jelentős érdeklődést mutat olyan üzleti modellekkel operáló cégek iránt, melyek ún. sablon-felismerő algoritmusokat készítenek és értékesítenek nagy mennyiségű adathalmazok elemzésére. Azt feltételezik, hogy az Amazon.com túl kíván lépni saját felhő-alapú szolgáltatásainak keretein – ami ma jellemzően adattárolók bérbeadásáról és gyenge számítási teljesítményről szól – és olyan elemzői szoftvereket akar létrehozni, melyek bérbe adhatóak és igény szerint módosíthatóak az adott cég kívánalmai szerint.
„Az Amazon.com rendelkezik az ehhez szükséges szakértelemmel és teljesítőképességgel” – mondja Kyle McNabb, a Forrester piackutató cég alelnöke. „Az elemző eszközök negyedévente bérbe adhatóak, az adott cég adatai lehetőség szerint más adathalmazzal párosíthatóak a minél nagyobb siker elérése érdekében.”
Az Amazon.com szóvivője nem erősítette meg ezeket a teóriákat, sőt, mi több: „pletykának és spekulációnak” nevezte azokat.
Az Amazon.com-nak nem jelentene különösebb nehézséget az adatelemzés, mint szolgáltatás bevezetése, hiszen a vállalat legtöbb terméke ma is megjelenik a webes szolgáltatások sorában (Amazon Web Services), kiegészítve azt egyéb alkalmazásokkal. Eszerint az olyan adatvizsgáló eszközök, mint a Map Reduce (az Amazon.com jelenlegi szolgáltatása), a fizetés biztonságát garantáló vagy a csalásokat felderítő szoftver csakúgy, mint az Amazon-termékeket ajánló szoftver mind-mind megtalálhatóak itt.
Bár a konkurens SAS vagy az EMC által fejlesztett előrejelző és elemző szoftverek megjelenése az árak csökkenését hozta, az Amazon szoftverek még mindig drágának számítanak. Az Amazon megtehetné, hogy a magas szabadalmi díjak miatt egy egyszerűsített, olcsó verziót dob piacra, hasonlóan ahhoz, ahogy a Google létrehozta a Google Analytics webes szolgáltatását annak érdekében, hogy a reklámokra építő cégek esélyeit növelje.
„Az Amazon főleg a csalást felderítő szoftver és a termékajánló szoftver iránt érdeklődik, ezek bizonyítottan sikeres eszközök” - mondja egy elemző szoftvereket gyártó cég vezérigazgatója, aki cége nevének elhallgatását kérte az Amazon-nal folyó jelenlegi tárgyalásaik miatt. „Nagyon érdeklődnek a felől, hogyan lehet ezekből az eszközökből a legtöbbet kihozni.”
Az Amazon webes szolgáltatatásai eddig jobbára a nyers adatok tárolására és fejlesztésére helyezték a hangsúlyt, azaz az új szoftverek kifejlesztésében a „back end” vonalat képviselték. Valószínű, hogy a jövőben magasabb hozzáadott értéket képviselő, például a pénzügy vagy a marketing területén dolgozóknak fejlesztett, „front end” termékek felé való elmozdulás fog végbemenni, mind az Amazon-nál, mind a hasonszőrű cégeknél. Az Amazon.com már így is hosszú utat tett meg a könyvárusítástól eljutva olyan szolgáltatásokig, ahol a szerzők saját maguk jelentethetik meg műveiket e-könyv formában, vagy más cégek weboldalának kezelése vagy éppen a Zappo cipő kiskereskedelmi cég felvásárlása azért, hogy az árucikkek minél szélesebb körét tudják kínálni.
Az adathalmaz nyilvánvaló mérete, és az azt értelmezni tudó szakembergárda kis száma miatt „valaki előbb-utóbb kijön egy ilyen szolgáltatással, talán nem is csak egy cég” – mondja Mr. McNabb a Forrester-től. „Az Oracle rendelkezik az ehhez szükséges eszközökkel, de ők nem túlságosan érdeklődnek. Az IBM is meg tudná csinálni, vagy az Apple is, ha akarná, hiszen nagy ismerői a fogyasztói magatartásnak. Mégis az Amazon.com a legvalószínűbb jelölt erre a feladatra.”