Nemrég beszámoltunk az Esomar Global Market Research 2011 jelentés sarokszámairól a Research elemzése alapján, most újabb adatokat, tényeket közölt ezúttal az Rwconnect a piackutatási iparág 2010-es helyzetéről. Ezekből tallózunk most.
Az online kutatási technikák használata tovább növelte népszerűségét. Bulgária áll az élen, mint olyan piac, ahol a kutatások legnagyobb részét (59 százalék) online végezték. Egyéb jelentős online kutatási piacok közé tartozik Kanada, Japán, Hollandia és Németország.
Online kutatásokra közel 7,5 milliárd dollárt költöttek globálisan, mivel az ügyfelek keresik a fogyasztói hangulat felmérésének nem csak olcsóbb, de gyorsabb módját.
A cégfúziók és felvásárlások szempontjából csendes 2009-es év után 2010-ben a piaci konszolidáció újra megjelent. Figyelemre méltó esemény volt az IMS Health átvétele 5,2 milliárd dollárért, egy privát befektetési konzorcium által; az InfoGroup megszerzése 635 millió dollárért, mely mögött egy magán befektetési csoport, a CCMP Capital állt; a Gartner pedig 56 millió dollárért vásárolta meg a Burton Group-ot. A GMR jelentés szerint a legnagyobb hat kutatóvállalat ellenőrizte az iparág 48 százalékát 2010-ben (2006-ban ez még 45 százalék volt). Most, 2011-ben is több hasonló akvizíciót láthattunk már, többek között az Ipsos felvásárolta a Synovate-et. A piaci konszolidáció valószínűleg folytatódik.
Az idei GMR jelentés ugyancsak vizsgálja a vitát, mely a piackutatási iparág lábnyomának "helyes" formájáról és méretéről alakult ki. Mivel egy rakás új cég és számos új – elsősorban web-alapú – módszer új választási lehetőséget kínál az ügyfelek számára és fokozza a versenyt a kutatási büdzsék tekintetében, a jelentés vizsgálja, hogy a tradicionális kutatószektor hogyan látja a kockázatokat és lehetőségeket a kutatás definíciójának kibővítésével kapcsolatban. David Barr, az MRS (Market Research Society) angliai vezérigazgatója azt mondja: "Az történik velünk, hogy új fickók jönnek kívülről – jöhetnének akár az űrből is – és ugyanazokért az erőforrásokért versenyeznek, mint a piackutató cégek és a tradicionális iparág nem igazán készült fel arra, hogy magunkhoz öleljük őket vagy inkább a tradíciókra való fenyegetést lássunk bennük."
A közösségi média, a felhasználók által létrehozott tartalmak és az e-kereskedelem rohanó világa fokozzák a törvényhozók és a nyilvánosság aggodalmait azzal kapcsolatban, hogy a személyes adatok védelmének határait hol kellene meghúzni. George Pappachen, a Kantar/WPP adatbiztonsági főnöke a kutatók és a válaszadók közötti átláthatóság fenntartásában látja a kihívást, mely új média kontextusban jelenik meg: "Amit a piackutatás történelmileg ígért az érdekelteknek, az olyan mint egy jól megvilágított szoba. A fő kihívás pedig a továbbiakban is fenntartani ezt a paradigmát..."
Kilátások 2011-re
Az elmúlt időszakban nagy volt a bizonytalanság az eurozóna stabilitásával kapcsolatban, és a világ pénzügyi piacain is tükröződött ez a félelem. Egészen a közelmúltig azonban az ESOMAR tagok jelentései világszerte következetesen pozitívak voltak. A túlnyomó többség arra számít, hogy a piackutatási iparág rekord növekedést ér el 2011-ben.
A feltörekvő piacok kifejezetten növekedést mutattak, Brazíliával, Oroszországgal és Indiával, mely országok az előrejelzések szerint egy újabb erőteljes növekedést hozó év előtt állnak. Ázsiában a legtöbb piacon arra számítanak, hogy a piackutatás forgalma növekedni fog. A legizmosabb fejlődést Vietnam, Szingapúr és Indonézia esetében jósolják. Afrika esetében szintén úgy látszik, hogy valószínűleg nőni fog a piac.
Mindazonáltal figyelmeztető hangok is hallatszanak, mégpedig néhány nagyobb, rugalmasabb piacról. Még mindig érződik idegesség az iparágban, méghozzá néhány jelenlegi makrogazdasági mutató alapján.
Mindezeknek a nem jelentéktelen kihívásoknak ellenére, a legutóbb közzétett pénzügyi jelentések alátámasztják az iparág általános optimizmusát. Az ESOMAR azt jósolja, hogy a globális kutatási ipar 4 százalékkal fog nőni 2011-ben, amennyiben a gazdasági helyzet Európában nem destabilizálódik tovább.