Kathryn Korostoff elmélkedik az autóvezetés, a jogosítvány és a piackutatás összefüggéseiről.
16 éves gyermekünk jövőre autót fog vezetni. Ez kicsit ijesztő, de fel lesz készülve rá. Tanult, megírta a tesztet és gyakorlati órákat fog venni, mielőtt meghódítja az utakat.
Bárcsak lenne egy ugyanilyen rendszerünk a marketing tanulmányokhoz is. Ha jogosítványhoz kötnék a kérdőíves felmérések végzését, az megelőzné a „baleseteket” és sok-sok hibát.
Ha vannak olyan munkatársaid, akik előnyben részesítik az ingyenes vagy olcsó (DIY) eszközök használatát online kérdőíveikhez, vedd fontolóra saját „jogosítványt adó iskolád” elindítását. Néhány ajánlott teendő:
1. Adj nekik útmutatót
Ebben az esetben ez vezérelveket jelent. A józan észt követő elvek lejegyzése sok bosszúságtól tud megkímélni. Az útmutató tartalmazhat szabályokat, mint:
- Ösztönző eszközök
- Kérdőív hossza
- Speciális skálák használata
- A cég bizalmas információinak kezelése
- A nyílt kérdések helyes értelmezése
2. Hagyd, hadd szerezzenek tapasztalatot
Mielőtt az elkészített kérdőív az ügyfelek számára elérhetővé válik, engedd őket gyakorolni. Vedd fontolóra, hogy csináltatsz velük egy kisebb kérdőívet működési területükön vagy részlegükön belül azért, hogy megtapasztalják a teljes folyamatot. Ez érzékelteti számukra, hogyan kezeljék a kérdőív készítésének kérdését, miután saját munkatársaik gyakran túl szégyenlősek ahhoz, hogy elmondják, a kérdéseik homályosak, utasításaik pedig zavarosak.
3. Kösd „jogosítványhoz” a tevékenységet
Vedd fontolóra egy olyan rendszer létrehozását, melyben minden elkészített kérdőív a piackutatási részleg jóváhagyására szorul. Az elfogadási folyamat magában foglalhat formális tanulmányokat, mentorral való együttműködést, sőt teszt megírását is. Mindezek működni fognak abból a szempontból, hogy az önkéntes kutatók biztosak legyenek a dolgukban, mielőtt élesben is kipróbálják magukat.
4. Adj meg néhány „közlekedési” jelzést
Nos, nem engedhetjük meg ezeknek a „sofőröknek”, hogy csak úgy végig süvítsenek az úton, nemde? Természetesen nem. Hozd a tudomásukra, hogy néha bizony le kell lassítaniuk, és a fékre lépniük. Bizonyosodj meg róla, hogy könnyen elérik azokat a bizonyos embereket, akik szakértő szemmel átnézik kérdőíveiket és visszajelzést nyújtanak, mielőtt az a kérdőív zöld utat kapna. A cél nem a folyamat megnehezítése (ami csupán azt eredményezné, hogy „átmennek a piroson”) hanem a segítségnyújtás.
Napjainkban a piackutatás olyannyira fontossá és elérhetővé vált, hogy még az azt nem végzők is elismerik. Nekünk, kutatóknak az a feladatunk, hogy meggyőződjünk „sofőrjeink” tudásáról. Emlékezz, nem csak rossz oldala van a dolognak: már várom, hogy a gyerekeim ugorjanak el nekem a tisztítóba! (Kathryn Korostoff, greenbook)