Ismét a Nyest.hu (Nyelv és Tudomány) portál kutatási vonatkozású ismeretterjesztő és szórakoztató cikkeiből ajánlunk olvasnivalót.
Nicsak, ki beszél? - kutatásmódszertan
Bármilyen jó kérdéseket teszünk is fel egy interjú során, a végén lehet, hogy nehezen tudunk mihez kezdeni a kapott válaszokkal. Érjük be bizonytalan következtetésekkel, vagy gondolkodjunk másként arról, hogy mire is jó egy interjú?
Egy interjúról készült felvétel nagyon pontosan visszaadhatja az elhangzottakat, ilyen szempontból objektív, ez azonban nem jelenti automatikusan azt, hogy választ kaphatunk belőle azokra a kérdésekre, amelyek kedvéért az interjút készítették.
Kiket kell megkérdezni? - kutatásmódszertan
A kérdőíves felmérésekről számos téves elképzelés él a köztudatban. Talán a legelterjedtebb az a tévhit, hogy minél több embert kérdezünk meg, annál pontosabb eredményt kapunk. Az a fiatal vállalkozó, aki először rájött a tévedésre, bekerült a történelembe...
Hogyan lehetséges, hogy a közvélemény-kutatók csak pár száz embert kérdeznek meg, és mégis határozottan állítják, hogy eredményeik pontosak? A válaszadók számával együtt növekszik a felmérések megbízhatósága, vagy ez nem igaz? Tényleg nem érnek semmit a webes kérdőívek? A titok nyitja ismét a kutatásmódszertan!
Vonalak és emberek, avagy befolyásolás fókuszcsoportokban - kutatásmódszertan
A fókuszcsoport hatékony piackutatási módszer: emberek kreatív, gyakran kellemes, inspiráló hangulatú együttgondolkodása. Ha azonban néhány ember együtt csinál valamit, óhatatlanul felmerül a szerepek, a dominancia, a befolyásolás kérdése.
A fókuszcsoportos beszélgetés nem mindennapi kommunikációs helyzet, amely szokatlan feladatokkal jár. Egyes alapvető beidegződések azonban ebben a helyzetben is megjelennek. Egy csoportos beszélgetés minőségére döntő befolyással lehet a környezet, illetve a résztvevők összetétele. Egyes kommunikációs technikák megkönnyítik, mások szinte lehetetlenné teszik a szabad gondolkodást.