INDIA – Kemény kérdésekkel néz szembe Indiában egy cég, mely arra kéri az embereket, hogy fizessenek előzetes díjat az esélyért, hogy később majd pénzt kereshessenek online felmérésekben való részvételükkel.
A szingapúri székhelyű Speak Asia cég az elmúlt néhány hét folyamán az indiai Premier League krikettmérkőzései között sugározott tévéhirdetéseket, melyekben azt állította, online paneltagsággal pénzkeresetre lehet szert tenni (online felmérésekben való részvétellel) - de csak előzetes díj fizetése után.
A Speak Asia honlapján három módon lehet regisztrálni a panelba - 60 dolláros díjért a „Teszt és interjú” szekcióba, vagy előfizetést lehet vásárolni a „Mai online felmérések” elektronikus hírlevélre, 120 dollárért hat hónapra vagy 220 dollárért 12 hónapra.
Az egyetlen lehetőség, amely nem igényel befizetést, ha valaki igazolja, hogy évente 1000 dolláros vagy annál magasabb jövedelme származik (felmérésekben való részvételért) a legnagyobb 20 online kutatásokkal foglalkozó globális vállalat bármelyikétől.
A Speak Asia azt állítja, hogy lehetséges egy nap alatt 20 dollárt keresni felmérésekben való részvétellel, de a résztvevők nagy mértékben tudják növelni jövedelmüket azáltal is, ha rávesznek más embereket a csatlakozásra.
Az indiai újságírók kritizálták a Speak Asia üzleti modelljét és gyakorlatát. Kirit Somaiya, aki az ellenzéki párt vezetője, panaszt nyújtott be a cég ellen gazdasági bűncselekmény miatt a Mumbai rendőrségen.
A Speak Asia képviselői tagadták, hogy multi-level marketingről lenne szó, magukat úgy jellemezve, mint marketing szolgáltató céget. A vállalat megtagadta, hogy a tulajdonosi köréről vagy pénzügyi helyzetéről bármilyen részletet nyilvánosságra hozzon, hacsak a riporterek nem írnak alá titoktartási megállapodást.
A cég korábbi állítását, miszerint ügyfelei közé tartoznak olyan cégek, mint a Bata, Nestlé, Bharti Airtel, ICICI Bank, ING Vysya, az említett vállalatok cáfolták, mondván, hogy semmilyen kapcsolatuk nem volt a Speak Asia céggel. A Speak Asia képviselői erre azt mondták, hogy nem kaptak ugyan megbízást munkavégzésre ezektől a vállalatoktól, de együtt dolgoztak velük...
Egy nyilatkozatban, mely a média birtokába jutott, a cég azt állította, hogy 80.5 millió dolláros forgalma volt az elmúlt három negyedévben, és 52 millió dollárt fizetett ki egymilliónál több paneltagjának a felmérésekben való részvételért, valamint 9 millió dollárt költött marketingre, képzésre és üzletfejlesztésre...
Más vállalatok is vannak, melyek regisztrációs díjat kérnek a leendő paneltagoktól, például a Ram Survey, mely azt állítja, hogy "India legnagyobb piackutató vállalata", és arra kéri tagjait, hogy előre fizessenek 3500 rúpiát (78 dollár), hogy csatlakozhassanak a panelhez és esélyük legyen megkeresni hetente 500 rúpiát (11 dollár) online felmérések kitöltésével, és még sokkal többet újabb tagok beszervezésével.
Az Esomar szóvivője azt mondta, a kutatásban résztvevők mindig ellenőrizzék, hogy a vállalatok betartják-e a szakmai sztenderdeket, de elutasította, hogy bármilyen további megjegyzést fűzzön az esethez.
Az Indiai Piackutató Szövetség megtagadta, hogy véleményezze az ügyet.
(Research-live)