Néhány ember tántoríthatatlan abban, hogy soha nem lenne szabad felolvasnod a PowerPoint-os diáidon lévő szöveget. Miért? Részben Richard Mayer kutatása miatt, aki a Multi-Media Learning szerzője. De a kutatását félreértelmezték és rosszul idézték, miközben kialakult a "Mayer mítosz".
A híres tanulmányában azt találta, hogy a diákok hatékonyabban tanultak, mikor az előadó képeket használt a slide-okon, ellentétben azzal, mikor ugyanaz az előadó képet és szöveget is használt a prezentáció során. A következtetés: amikor az élő beszéd és dián lévő szöveg azonosak, távolítsd el a szöveget a diákról – ez az úgynevezett redundancia elve.
Néhány ember úgy értelmezte, hogy ez azt jelenti, soha nem olvasd fel a diáidon lévő szöveget. De az nem Mayer álláspontja. Ez csak akkor érvényes, amikor arra használod a képeket, hogy illusztrálják, mit mondasz. Például, ha a villámok kialakulásáról magyarázol, csak mutasd meg a folyamatot képekben és a saját hangodon fűzz hozzá magyarázatot ahelyett, hogy pontosan ugyanazt a szöveget feltűntetnéd a diákon is.
Valójában, Richard Mayer a Multi-Media Learning 159. oldalán világossá teszi ezt:
"A redundancia hatását nem kell figyelembe venni annak indokaként, hogy soha ne mutassanak be nyomtatott és beszélt szöveget egyszerre... Ugyanannak a szövegnek a beszélt és nyomtatott alakban való prezentálása káros lehet néhány helyzetben – amint a tanulmányban le van írva, – de nem más helyzetekben, mint például amikor a prezentáció ritmusa lassú vagy amikor nem mutatnak be egyidejűleg képszerű anyagot is. Például hasznos lehet a slide-ok összegzését elmondani (vagy a legfontosabb megállapításokat felírni egy táblára) a szóbeli prezentáció vagy előadás során. Ez egy olyan kutatási kérdés, amely további vizsgálatot igényel."
Szerintem a jövőbeni kutatási meg fogja mutatni, nem kedvez a tanulásnak, ha a prezentációs diáról bekezdés hosszúságú szöveget olvas fel az előadó, vagy sűrű, 12-es betűmérettel írt szöveget pontokba szedve, vagy éppen hátat fordít a közönségnek, miközben felolvassa a slide-ok tartalmát.
De azt is megtudjuk majd, hogy jobban segíti a tanulást, ha 5-6 szót pontokba szedve olvasnak fel, vagy egy hosszú mondatot, melyet több sorba tördelnek, soronként 5-6 szóval, mintha egyáltalán nem használnának szöveget a diákon.
Ne idézzük hibásan szegény Dr. Mayert. Dr. Mayer kutatási csak azokra a képet tartalmazó diákra vonatkozik, melyről az előadó éppen magyaráz. Valójában, éppen az ellenkezőjét mondja: valószínűleg arra használhatod a szöveget, hogy körvonalazza és összefoglalja az előadást. Szóval állítsuk meg a "Mayer mítosz" terjedését. (sp)