Megjósolni a jövőt mindig bonyolult és mindig izgalmas, különösen akkor, amikor eljön az ideje, hogy megnézzük, milyen pontosak is voltak a jóslatok. Így tett nemrég egy piackutató magazin is. Nézzük, mire jutottak.
A 2003 novemberi címlapsztorijuk elképzelte, milyen fajta cikkeket lehet majd olvasni a 2013-as magazinban. Még mindig van addig három évünk, de egy legutóbbi blogposzt Ian Lewis-tól (a piackutatás 2020-as víziójáról) arra ösztönözte őket, hogy újra elővegyék saját előrejelzéseiket és megnézzék, abba az irányba haladunk-e vagy teljesen másfelé.
Az alábbiakban az általuk tett jóslatok következnek majd az, hogy milyen pontosak voltak.
Jóslat 1: Az utolsó tanácsadó óriást is bekebelezik a piackutató cégek
Az, amit mondtak: Megszólalt a lélekharang a menedzsment tanácsadó cégek felett, a Refresh Research bejelentette a Sholto Douglas Consultingnak, a világ legnagyobb menedzsment-tanácsadó cégének megszerzését, 2.7 milliárd dollárért. A Sholto Douglast már régóta veszélyeztetettnek tekintették a cég átvételét illetően, miután elvesztette piaci részesedésének nagyobb hányadát a piackutató riválisokkal szemben.
Pontosság: Nem túl jó. A vezetői tanácsadó cégek továbbra is a kutatási ügynökségek versenytársai maradtak, de különböző körökben működnek. Ha valami változik a következő három év alatt, az valószínűleg az lesz, hogy a vezetői tanácsadó cégek egyre inkább benyomulnak a kutatás területére, és nem pedig fordítva.
Jóslat 2: Helyszíni információs technológia
Az, amit mondtak: A PunterVista radikális lépésként bevezette a ‘BodyMatrix-Techno Chairs’ eszközt. A székek felveszik a válaszoló testének formáját és lehetővé teszik mind a moderátor, mind a megbízók számára, hogy a testhőmérsékletben, pulzusszámban és pupilla méretben bekövetkező apró ingadozásokat is megfigyeljék.
Pontosság: Majdnem. A technológia még nem ennyire kifinomult, de a biometrikus adatok egyre nagyobb tért hódítanak a piackutatás területén.
Jóslat 3: Fogyasztókba ültetett szilícium-chip
Az, amit mondtak: A BodySurveys cég olyan tervet jelentett be, mely alapján 50 emberbe szilícium-chip-technológiát (implantátumot) ültetnek be, elektromágneses jeleket használ arra, hogy több fogyasztói adatot gyűjtsenek. A vásárlókat szkennerrel letapogatják, amint belépnek egy boltba vagy elhagyják azt, termékeket vásárolnak vagy reklámok előtt haladnak el. Egy rejtett elektronikus (vagy a média által sugárzott) kód használatával a készülék azt is rögzíti, az egyén milyen műsorokat vagy reklámokat tekint meg.
Pontosság: Bár jelen van már valami ebből, az erre a jóslatra vonatkozó elismerésük legnagyobb részét Steven Spielberg 2002-es Minority Report című filmjének kell kifejeznünk. Létezik az a technológia, mely lehetővé tenné, hogy a fogyasztók ilyen megfigyelése megtörténjen. Úgy hívják, Near Field Communication, és hamarosan megjelenik a mobiltelefonokban, vagy a hitelkártyákban. Tényleges testi implantátumokra nem lesz szükség, de a fogyasztók valószínűleg továbbra is meg fognak ijedni attól a perspektívától, hogy egy vállalat nyomon kövessen mindent, amit tesznek a fizikai világban, mintegy ellenhatásaként annak, hogy a cégek már jelenleg is nyomon követik online módon a fogyasztói viselkedésüket.
Jóslat 4: A papír alapú kérdőívek eltűnése
Az, amit mondtak: A Herculaneum Research, az utolsó kutatási ügynökség az Egyesült Királyságban, mely papír alapú kérdőíveket használt, bejelentette, hogy valamennyi szolgáltatását kézi számítógépekre telepíti az ügyfelektől érkező kitartó presszió eredményeképpen. A papírról a számítógépre való átállás után az alkalmazottak nagyobb részét kérdőív-programozóvá képezték át.
Pontosság: A "papírmentes iroda" víziója, nos nem vagyunk még teljesen ott. De hamarosan ott lehetnénk, ha Steve Jobs folytatja nyomulását az iPad-dal.
Jóslat 5: A mesterséges intelligencia ősrégi kérdésekre ad választ
Az, amit mondtak: Egy skót kutatás ügynökség elindított egy ‘elektronikus válaszadó’ nevű szolgáltatást, melyet mesterséges intelligencia működtet. A FutureViews Research az Edinburgh-i Egyetemmel közösen azon dolgozik, hogy egy olyan új rendszert fejlesszen ki, amely lehetővé teszi a kutatók számára, hogy mesterséges elektronikus válaszadót hozzanak létre azáltal, hogy egyéneket kérnek meg, töltsenek ki egy részletes kérdőívet, azután a válaszokat betáplálják a mesterséges intelligencia-programba. A program ezután meg tudja jósolni a válaszadó bármilyen témáról alkotott véleményét.
Pontosság: Első pillantásra úgy tűnik, ezzel mellé lőttek. De várjunk csak! Mi a helyzet a DigiViduals-szal, a kutatási robotokkal, melyeket a BrainJuicer cég hozott létre? Ezek bizonyos demográfiai jellemzők összeillesztését követően folyamatosan kutatják a világhálót olyan emberek után, akik olyanok mint ők, összegyűjtve gondolataikat, blogjaikat, képeiket, zenéjüket és videóikat, és alkalmazzák azokat mint a robot sajátjait, hogy élő, lélegző, egyszemélyes szintézisét hozzák létre a több ezer embernek, akikre illeszkedik a profil. Elég közeli? Tudj meg többet róluk itt!
Jóslat 6: A zsaruk elkapják a csaló piackutató-anarchistát
Az, amit mondtak: Anglia egyik legismertebb anarchista válaszadóját, Jonas DeScaro-t, lakása közelében letartóztatta a rendőrség. DeScaro-t, aki az „Emberek a Kíváncsi Intézmények és Vállalatok ellen” nevű piackutatás-ellenes szervezet helyettes vezetője, később egy csalássorozat elkövetésének bűncselekményével vádolták meg. Az a vád ellene, hogy másokat kényszerített arra, hogy információkat hamisítsanak meg, ezeket aztán olyan kutatóügynökségeknek adták át, melyek a világ legnagyobb vállalatainak dolgoznak.
Pontosság: Borderline fantázia, bár van benne egy komoly pont valahol ott, hogy a kutatóügynökségek és vállalatok ahhoz már eleget tudnak a vevőikről, hogy így tegyék őket boldoggá, de ha túl sokat akarnak tudni, akkor az emberek azt érzik, betörtek a magánéletükbe. Nem kétséges, hogy 2013-ig ez a vonal egyre vékonyodik majd, így csak óvatosan az elkövetkező években!