A kutatóegyetemi projekt keretein belül ljubljanai konferencián mutathatta be kutatási területét az ELTE Társadalomtudományi Kar tíz survey statisztika mesterszakos hallgatója.
A survey statisztika mesterképzést az ELTE Társadalomtudományi Kar Statisztika Tanszéke és az ELTE Természettudományi Kar Valószínűségelméleti és Statisztika Tanszéke 2008 októberében indította. Az itthon és Európában is egyedülálló képzésen a társadalmi jelenségek elemzésére a matematika szabályait alkalmazzák, a survey statisztikai program elméletének és gyakorlati alkalmazásának széles körű elsajátítására nyílik lehetőség.
Pulay Eszter szociálpolitikai aspektusból számolt be az ifjúságkutatás jelentőségéről. „Véleményem szerint minden jó kutatásnak a jó módszertan az alapja” - mondta el Pulay Eszter, aki három problémás kérdést vetett fel a kapcsolódó hazai kutatásokkal kapcsolatban: a torzítás veszélyét, az életkorból adódó mérhetőségi problémákat, illetve az ifjúság elérhetőségének nehézségét. A ’90-es években születettekkel kapcsolatban kiemelte: szüleiknél tágabb lehetőségekkel bírnak az egyéni életutak kialakítására, a korai individualizálódásra. Az MSc-s hallgató, aki demonstrátorként statisztikai gyakorlatokat is vezetett már a Tanszéken, mesterszakos szakdolgozatának alapját ismertette a konferencián.
Dajka Máté a magyarországi online piackutató cégek adatfelvételeit elemezte mintavételi és módszertani szempontból. A kutatás során a legnagyobb újdonság az volt a számára, hogy a szakirodalmak állításával ellentétben az online piackutatás nem bizonyul olcsóbbnak a hagyományos módszereknél. „Több általam is vizsgált cégnél azt a választ kaptam, hogy amennyiben az online adatfelvételt minőségi módon végzik, az semmivel sem lesz olcsóbb a korábbi eljárásnál. Igaz viszont, hogy a módszer számos egyéb pozitív tulajdonságát nem lehet figyelmen kívül hagyni.” Dajka Máté már korábban is közreműködött egy kutatásban, az ELTE-n oktató Kabos Sándor kutatási asszisztense volt 2010 márciusától decemberig. A konferencia legfőbb tapasztalatának az angol nyelvű prezentálást, illetve a hasonló témában kutató szlovén PhD-s hallgatóktól kapott értékes szakirodalmi ajánlásokat tartja.
Tóth Viktória Ibolya szakdolgozati témáját mutatta be Szlovéniában, amelyet az iskolaválasztás, az iskolapiac, tehát az oktatási szegmensben megjelenő szolgáltató felek, illetve a diákok teljesítményének kapcsolatáról ír majd. „Az iskolapiac szegmensei külön-külön is hatással vannak a különböző hátterű diákok iskolaválasztására és teljesítményére” - mesélt kutatási témájáról Tóth Viktória Ibolya, aki egyelőre a szakdolgozata vázlatos felépítését ismertette, hiszen elemzési munkája még folyamatban van.
Hajdu Miklós évfolyamtársával, Bencsik Pankával tartotta meg előadását Ljubljanában, melyben a kutatásokat befolyásoló nem tudatos tényezőkről számoltak be. Az elsőéves mesterszakos hallgató elmondta: korábban nem mélyült el a témájában, így a kutatás folyamata sok érdekességgel járt. "Annak ellenére, hogy a szakértők hangsúlyozzák a minőségi fordítások elkészítéséhez szükséges kritériumokat, a kutatók megpróbálnak spórolni a fordítási procedúrán. Pedig a megfelelő fordítás nélkül romlik az egész kutatás minősége" - mondta Hajdu Miklós, akinek nem ez volt az első külföldi konferenciája, hiszen Ausztriában is részt vett már egy nemzetközi találkozón.
Társaihoz hasonlóan Csipke Adrienn is szakdolgozatához végzett kutatást, amely során a magyarországi szívbetegek egészség-egyenlőtlenségét vizsgálta. „Egészség-egyenlőtlenségnek nevezik az elkerülhető és egy adott társadalomban igazságtalannak tartott egészségbeli egyenlőtlenségeket” - magyarázta Csipke Adrienn. A kutatás során figyelembe vette például a nem, az életkor és a lakóhely tényezőjét is. Bár a végleges elemzések még most zajlanak, a hallgató felhívta a figyelmet egy fontos eredményre: „A szívbetegek egészség-egyenlőtlenségét érintően a nem és kor interakciójában a férfiak, közülük is a 35-44 éves korosztály a leginkább veszélyeztetett a 85 év felettiek mellett.” Csipke Adrienn mérföldkőnek tartja a konferencián való részvételt, hiszen először adott elő az egyetemen kívül, angol nyelven pedig még eddig nem prezentált. (kp.elte.hu)