HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) Dove (1) dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) vizi ferenc (2) Vizi Ferenc (1) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Ebben a hónapban... hamis válaszadók lettünk

2010.11.29. 05:04 Forecast Research - www.forecast.hu

Az újságíró álruhát ölt, és feliratkozik több online panelre is. Igyekszik minden felmérést kitölteni. Megbánja.

Vajon az online válaszadók azok, akiknek mondják magukat? Vajon rendesen kitöltik a kérdőíveket? Jók egyáltalán ezek a felmérések bármire is? Úgy döntöttünk, hogy a legjobban úgy lehet ezt megállapítani, ha mi magunk iratkozunk fel több panelre is. Egy hónapra hamis válaszadóvá válok.

Azzal kezdtem, hogy kitaláltam egy hamis nevet és email címet, és úgy döntöttem, hogy foglalkozásomat, mint IT menedzser adom meg, hogy biztosan ne utasítsanak el, lévén újságíró vagyok a piackutatási iparágban. Ettől eltekintve annyira őszinte voltam, amennyire csak a kérdőívek lehetővé tették. Kétségkívül távolról nincsen semmi tudományos ebben a tanulmányban – mindössze egyetlen személy tapasztalatainak kivonata – így megelőzendő, hogy bárki bármilyen, megalapozatlan következtetéseket vonjon le, úgy döntöttünk, nem nevezzük meg egyik céget sem, akiknek a kérdőíveit kitöltöttük. Nagyzolás lenne azt állítani, hogy ha a kutatásban dolgozol, akkor ismered is mindegyiket. Azt is el kell mondanunk, hogy nem váltottuk be egyik ösztönzőt sem, pedig elég pénzt kerestem ahhoz, hogy vehettem volna magamnak majdnem két sört is a helyi kocsmában.

1. nap
Azzal kezdtem ezt a kalandot, azzal töltöttem délutánomat, hogy felkerestem minden panel honlapot, ami csak eszembe jutott, és feliratkoztam rájuk. Tizenegyet próbáltam meg, de csak tízre sikerült – az utolsó csak amerikai lakosokat fogadott el. Ha csatlakoztál, akkor elsőnek ki kell töltened egy csomó profilozó kérdőívet életedről és érdeklődési körödről – mintha kereszteznénk a Facebook profilunkat és az adóbevallásunkat. Az egyik cégnek 15 ilyet kellett kitöltenem, összesen 90 kipipálandó rubrikával, míg egy másiknál 11 kérdést kellett megválaszolnom az autómról, amim nincs is. Elég kemény hónapnak nézek elébe.

2. nap
Ma négy kérdőívet töltöttem ki, és meghívást kaptam még sok másikra is. Az egyiknél megígértették velem, hogy “minden kérdést alaposan elolvasok, és azokra átgondoltan és őszintén fogok válaszolni”. Kicsit kellemetlenül éreztem magam, hogy pont nekem kellett megígérnem azt, hogy viselkedem, és nem pedig a kérdőívnek kell így tennie, de mindegy, mert úgyis kitették a szűrömet. Ebéd után nekiálltam egy másiknak, amit 50%-ban sikerült kitöltenem, mielőtt kirúgtak, mondván “megtelt”. Van valami rendszer ebben?

3. nap
A nap a legbénább kérdéssel kezdődik, amit valaha láttam: “Kérjük, válassza ki a pockot az alábbi listából: macska, kutya, madár, pocok, egér.” Semmilyen magyarázat sincs.

4. nap
Kaptam egy emailt az egyik cégtől, ahova az 1. napon iratkoztam fel, amiben néhány igen kemény szűrőkérdést tettek fel. Én vagyok az egyetlen ember, aki azt az email fiókot használja, ahová a meghívót küldték? Miért csatlakoztam a panelhez? Mennyi online kérdőívet töltök ki egy hónapban? (30-at mondok, bár még 27 nap van hátra, így ezt lehet, hogy alulbecslem). Meglátjuk majd, hogy küldenek-e még kérdőíveket, most, hogy bevallottam, hogy panelőrült vagyok.

9. nap
Visszajövök hétvégéről, és 18 meghívót találok a bejövő levelek közt. Vajon ez sok? Van egy egész jó felmérés egy online ital promócióról, egy másik a YouTube-ról, ami egy ügyes kis interfészt használ az oldal utánzására. Aztán a dolgok rosszra fordulnak: megosztom érzéseimet azzal kapcsolatban, hogy milyen autókölcsönző szolgáltatásokat vennék igénybe, milyen célokra és milyen területeken, hogy aztán azt mondják nekem, az adott kérdőív megtelt. Ugyanez történik a következőnél is. Mire végre találok egyet, ami el is fogad, az olyanokat kér tőlem, hogy rangsoroljak állításokat, mint “Olyan háztartási eszközt keresek, ami a barátom lehet” és “Mókát és szórakozást akarok háztartási eszközöm használatakor”. Azon gondolkodom, hogy ha ezek a felmérések emberek lennének, akkor milyen emberek is lennének?

10. nap
Három kérdőív dobott ki ma reggel, pedig a szívemet nyitottam meg előttük a ropikkal és más személyes dolgokkal kapcsolatban. Rájöttek volna, hogy hamiskodom? Ha igen, akkor miért engedik, hogy elkezdjem a kérdőívet?

11. nap
Egy jó tanács: nem minden kérdőív bizonyult elég érdekes lehetőségnek véleményem kifejtéséhez, illetve felel meg az elvárásoknak. A könyvemben leírt, különféle üdítőitaloknak különféle árakon való, különböző kombinációkban való összehasonlítása nem számít véleményem érdekes kifejtésének.

17. nap
Kezdeti lendületem egyre csökken, és egyre ritkábban nézem meg a felmérés meghívóimat. Mégis az, amelyiket ma kiválasztottam, szokatlanul jó volt. Minden válaszsor csak akkor jelenik meg, ha már kitöltöttem az előzőt, így állandóan az alsó sorban vagyok. Jó, hatékony kivitelezés. Aztán kidobott.

22. nap
Egy felfedezés ezen a reggelen: egy felmérés, ami elmagyarázza vizsgálati módszerét, és figyelmeztet, nem biztosan garantálja, hogy meg fogok felelni. Eredményképpen nem annyira aggasztó, amikor kidob pár másodperccel később. Később, egy vezető piackutató cég által futtatott felmérés megdönti a rádió gombok számának rekordját: 1,302 egy 217¥6 kérdéssoron. Hoppá.

31. nap
Pár perccel azelőtt, hogy lejárna az egy hónap, ráklikkelek az utolsó kérdőívre és elkezdem kitölteni. Mint kiderül, a gombok és billentyűk erdejével van dolgom, és 20 perc után feladom anélkül, hogy befejeztem volna. Micsoda megkönnyebbülés.

Kilépve a fénybe


Hamis válaszadó személyiségem 31 napja alatt 150 meghívó emailt kaptam, 99 felmérésre klikkeltem rá, 73-at kezdtem el, 39 dobott ki, 30-at fejeztem be, elaludtam hármon, és feladtam egyet.

Tehát mit tanultam meg? Azt, hogy rájöttek-e, hogy csak egy imposztor vagyok, az nem tiszta. Az általam feliratkozott tíz cég felétől kaptam és töltöttem ki felméréseket, de kiszűrt több mint a megkezdett kérdőívek fele, általában a demográfiai kérdések kitöltése után, illetve gyakorta a viselkedést és véleményt felmérő kérdések után. Az, hogy rájöttek a csalásomra, vagy duplikációnak vettek, vagy, hogy csupán csak a válaszaim miatt utasítottak el, nem tudom.

Párszor megkérdeztek a felmérés kitöltési szokásaimról. Két cég kérdezte meg feliratkozáskor, hogy tagja vagyok-e más paneleknek. Miután megmondtam, hogy tagja vagyok jó párnak, az első nem küldött több meghívót, de a második továbbra is meghívott felmérésekre (beleértve olyan tanulmányokat is, melyeket az első végeztetett).

Egy másik cég két felmérése szűrt ki, miután megmondtam nekik hány tanulmányban vettem részt a közelmúltban – de ugyanez a cég előtte már számos felmérést engedett megcsinálnom anélkül, hogy megkérdezte volna ezt.

Több felmérés elvégzése egy hónapon keresztül nem elegendő ahhoz, hogy megítéljük a cégek panelmenedzsmentjét, de elegendő az online kérdőívek általános minőségének megítélésére. Az első dolog, ami feltűnt, az a meglehetősen szegényes tervezés, mind használhatóság, mind kreativitás szempontjából. Néhány kérdőív elég gördülékeny volt, könnyen lehetett navigálni rajtuk, de a legtöbb nem ilyen. A legrosszabb estekben a béna rendszerek, hanyag megjelenítés, rátarti utasítások és idétlen kivitelezés a felhasználó irányába tanúsított tiszteletlenség, akár udvariatlanság érzését keltik.

Gyakran az is béna, ahogyan a felméréseket kezelik. A linkek még akkor is aktívak maradtak a panel honlapokon, ha azokat már bezártam, illetve azon esetekben is, amikor azok alapján, amit a cég tudott rólam, nem is voltam alkalmas.

A második dolog, amit észrevettem, hogy a felmérések nem túl jók abban, hogy egyenesek és őszinték legyenek a felhasználóval. A leges leggyakoribb eredménye egy felmérés elkezdésének (és a leges legidegesítőbb is) az volt, hogy időmet töltöttem a kérdések megválaszolásával, azért, hogy aztán azt mondják nekem, nem vagyok megfelelő, alkalmas. Azért utasítottak el, mert nem vagyok valódi? Talán azokban az esetekben, amikor rögtön az elején letiltottak, de sok esetben alaposan belemélyülhettem a felmérésbe, mielőtt kitúrtak minden magyarázat nélkül, és megtagadták tőlem az ösztönzőt is.

A harmadik dolog az, hogy a felmérések ritkán adnak teret az igazságnak, arra kényszerítve a válaszadókat, hogy válasszon egy lehetőséget, mikor az egyetlen ésszerű válasz az lenne, hogy Nem tudom / Nem érdekel. Amellett, hogy frusztráló a felmérés kitöltőjének (Inkább ne kérdezzék meg a véleményemet, minthogy megkérdezik, de nem adhatok választ), biztosan olyan adatokat eredményez majd a kutatóknak, melyek teljesnek tűnnek, de nem azok. Mindenfelé azt halljuk 2010-ben a marketinggel és a piackutatással kapcsolatban, hogy a márkák és a márkaüzenetek iránti közömbösséget meg kell érteni, és nem szabad alábecsülni. A legtöbb online felmérés nem segít.

Ha bárki egy hónapon át, naponta több kérdőívet tölt ki, biztosan megundorodik tőlük, tehát érzelmeim lehet, hogy eltúlzottak egy átlagos paneltagéhoz képest. De ha a piackutatási iparág célja az, hogy a válaszadók akarjanak, és ne csak hajlandók legyenek kérdőíveket kitölteni, akkor az elmúlt hónapra alapozott tapasztalataim szerint ez nem fog működni.

Szólj hozzá!

Címkék: panel online piackutatás online kutatás online panel

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása