HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Hírlevél, RSS

Piackutató, marketinges vagy? Szeretnél e-mailben értesülni a legújabb hírekről, blogon megjelent cikkekről? Iratkozz fel az ingyenes értesítőre itt:

Írd be az e-mail címedet:

Delivered by FeedBurner


RSS-ben követnéd a blogot? Itt felirakozhatsz RSS-re:

Portfolio Blogger

Piackutatás Hírek

Piackutatás Hírek

Nyereményjáték nyertesek

Piackutatás blog nyereményjáték nyertesek (2010):

1. Eliasné Márk Katalin (Nielsen)
2. Cselényi Emese (Gfk)
3. Jakab Áron (BellResearch)
4. Vági Krisztina (Telekom)
5. Kicsi Dóra (Nestlé)
6. Szikla Klára (Dréher-Sabmiller)
7. Repka Karina (Richter Gedeon)

Piackutató állások, álláshirdetések

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (2) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (2) capi (2) casro (1) cati (7) cawi (1) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (35) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (10) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (136) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (14) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (3) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (2) online (34) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online panel (50) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (45) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (350) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (27) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (18) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (7) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (3) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (15) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Portfolio

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Kvalitatív piackutatás Észak-Amerikában és Európában

2010.06.14. 07:00 Forecast Research - www.forecast.hu

Mi rejlik a mögött, hogy ennyire más a kvalitatív kutatás értelmezése Észak-Amerikában és Európában? (Ray Poynter, thefutureplace)

Európa kontra Észak-Amerika
Bár az Európára és Észak-Amerikára szűkítés valójában egy egyszerűsítés, mégis helytálló, ha az ott jelenleg elvégzett piackutatási munka mértékét tekintjük. Az ESOMAR által készített 2009-es jelentés (2009 Global Market Research) azt mutatja, hogy a kutatások 49%-át (a globális, összértéket figyelembe véve) Európában, további 30%-ot pedig Észak-Amerikában végzik el. A következő legnagyobb összérték Ázsia-Óceánia, 14%-kal. Nem csak az összérték kisebb Ázsia-Óceániában, hanem az országok és kultúrák is sokkal megosztottabbak, összetettebbek itt, mint Európában és Észak-Amerikában.

Így az alábbi jegyzetek azokra a különbségekre koncentrálnak, melyek az online kvalitatív kutatások végrehajtásában vannak Európában és Észak-Amerikában, utalással más piacokra is, amennyiben azok értelmezhetőek.

Résztvevők toborzása
A nagy különbség (online válaszadók kvalitatív projektekben) abban rejlik, hogy panelekből toboroznak (akár online access panelekből, vagy specifikus kvalitatív panelekből). A toborzás másik alternatívája, ha toborzókon keresztül szerzik be őket (feltételezve, hogy nem ügyfél listákról kapják a résztvevőket).

Általánosítva, Észak-Amerikában inkább hajlandóak panelekből toborozni, míg Európában kevésbé.

A kvalitatív résztvevők toborzásának paneleken keresztül közvetlen hatása van az online kvalitatív kutatások vonzóságára, szimpatikusságára. Az online kvalitatív kutatások, kombinálva az online panelekből való toborzással, sokkal valószínűbben eredményeznek gyorsabb, és költséghatékonyabb előnyöket. Az online kvalitatív kutatások, hagyományos toborzókkal kombinálva, még ingyenes mintavételezés esetén is kisebb költség és gyorsasági előnyöket mutatnak.

Online kontra offline őszinteség
Bár rengeteg olyan kutató van, akik hangot adnak véleményüknek, miszerint az online válaszadók nagyobb valószínűséggel füllentenek, az elvégzett tanulmányok ezt kevéssé támasztják alá. Inkább vannak olyan tanulmányok, melyek szerint némely témában az emberek őszintébbek online.

Egy 2009-es tanulmány azt vizsgálta, hogy mi a véleményük az online közösségek tagjainak Ausztráliában, Kínában, Japánban; és mind Kína, mind Japán esetében az volt a résztvevők véleménye, hogy könnyebb őszintének lenni online, mert kevésbé vannak kitéve a közösség nyomásának (Poynter, Cierpicki, Cape, Lewis és Vieira 2009).

Csoportok mérete
Nincsen kifejezett egyetértés arra vonatkozóan, hogy mekkorának kellene lennie egy online ill. offline fókusz csoportnak. A skála körülbelül négy és tizennégy fő között változik.

Általánosítva, az offline fókusz csoportok nagyobbak Észak-Amerikában, mint Európában. Wendy Gordon hivatkozása szerint az USA-ban a tíz-tizenkettő résztvevő az általános, míg az Egyesült Királyságban inkább a hat-nyolc az elterjedt (Gordon 1999). Gordon arra is rámutat, hogy az USA modellje inkább asztal körülötti, míg az Egyesült Királyság-béli inkább foteleken, vagy kanapén ülő módszert alkalmaz.

Hy Mariampolski arra utal, hogy az USA offline csoportjai általában nyolc-tíz tagból állnak, míg az európaiak inkább hat-nyolc tagból (Mariampolski 2001). Mariampolski ugyancsak felhívja a figyelmet a különbségekre a fókuszcsoportok általános hosszában, az USA-ban egy tipikus offline csoport hossza két óra, míg Európában hosszabbak, akár két, három órásak is lehetnek. Gordon rámutat, hogy az Egyesült Királyságban vannak rövidebbek (két órásak), és az sem ritka, hogy egy este két csoportot is lebonyolítanak.
Bár kevés az egyezkedés az offline csoportok méretére vonatkozóan, általános az a nézet, hogy egy online csoportnak kisebbnek kell lennie egy offline csoportnál, mind Európában, mind Észak-Amerikában.

Terv konformitás
A kvalitatív kutatók eltérnek egymástól abban a tekintetben, hogy mennyire is ragaszkodnak egy bizonyos tervhez. Néhány kutató számára a vita útmutatója egy rövid lista, melyek közül csak néhány pont hat ösztönzőleg. Más kutatók számára az útmutató akár több oldalnyi dokumentum is lehet, jó néhány specifikus kérdéssel, akár az egyes kérdések szövegezésére is kiterjedően.

Általánosítva, a kvalitatív kutatók inkább maradnak hűek a tervezettekhez Észak-Amerikában, mint Európában (de van számos ellenpélda is).
Az online kvalitatív kutatások, kiváltképp az online fókusz csoportok, formailag közelebb maradnak a tervezett kivitelezéshez. Mindaz, amit a résztvevő lát, azok a szavak a képernyőn, a szövegnek kell elérnie mindazt, amit a szemtől szemben ülő moderátor célozna meg hangjával, gesztikulálásával, hanghordozásával és a szituációval. Ehhez hasonlóan, amikor az online csoport elemzését megtervezik, azt is a kutató-moderátor által használt specifikus szavak alapján teszik.

Szavazás a csoportokban
Van egy jelenség, ami nagyon ritka az európai szemtől-szemben való kvalitatív kutatásokban, ami viszont egyáltalán nem ritka Észak-Amerikában, és ez egy kérdés feltétele a csoportnak, annak megszavaztatása (például kézfeltartással), majd a válasz rögzítése.

A teljes körű OLFG és BBG szoftverek rendelkeznek olyan beépített elemekkel, amelyek lehetővé teszik a résztvevőknek, hogy szavazzanak és felmérésekre adjanak választ, ami azt mutatja, hogy néhány kutató szeretné ezt a szavazást belevenni a kutatási módszereibe.

Talán érdekes megemlíteni, hogy bár az online fókusz csoportokon és hirdetőtábla csoportokon (bulletin board groups) belüli szavazás még mindig megosztja a szakembereket, abban általánosan egyetértenek, hogy a közvélemény kutatások, felmérések használata az online kutatási közösségeken belül hasznos eszköznek bizonyul.
 

Címkék: piackutatás fókuszcsoport kvalitatív esomar toborzás fókusz stúdió online fókuszcsoport