HTML

Piackutatás.blog.hu

Piackutató és marketinges szubkultúra. Kortárs piackutatás, cutting-edge technológiák, kutatási konferenciák, kutatási hírek a hazai és az angolszász piacokról - friss gondolatok, friss hírek a kutatási iparágból, első kézből. A blogot a Forecast Research kutatója szerkeszti.

Piackutatás Hírek

Hírlevél! Emailben értesülhetsz a blogon megjelent új cikkekről. A korábbi Feedburner-es hírlevél sajnos nem működik, újra fel kell iratkoznod, pl. ITT vagy ITT. (Csak add meg a blog RSS URL-jét: https://piackutatas.blog.hu/rss és az email címedet.) Még több hír kell? Iratkozz fel erre a csatornára is: https://www.piackutatas-hirek.hu/rss/osszes-hir

Tagek - Főbb témakörök

access panel (9) acnielsen (2) adat (63) adatbányászat (24) adatbázis (24) adatgyűjtés (14) adatminőség (3) adatrögzítés (2) adatvédelem (3) adatvizualizáció (54) ad hoc (3) affectiva (2) agb nielsen (2) agyhullámelemzés (16) agyszkennelés (13) AI (4) algoritmus (2) álláshirdetés (4) antropológia (1) apple (5) arcfelismerés (9) archetípus (2) arckódolás (13) árérzékenység vizsgálat (3) arf (1) árvizsgálat (3) asszociáció (1) asszociatív technika (1) átirat (2) atkári csaba (1) attitűd (1) augmented reality (1) authority site (1) automata tesztelés (1) avatar (2) b2b (2) babocsay ádám (1) bacher jános (1) barcza enikő (2) bar chart (1) bevásárlóközpont (1) big data (24) big mac index (1) bimodális megoszlás (1) biometria (4) bioszenzor (2) blind teszt (4) blog (9) bpto (2) brainstorming (3) brand (4) branding (2) brand equity (1) brand power (1) brand price trade off (1) brief (2) business intelligence (4) buzzword (1) call center (3) capi (2) casro (1) cati (8) cawi (2) célcsoport (7) chart (39) chio (1) chris anderson (2) cint (3) client service (1) coca cola (14) coke (8) conjoint (2) conjoint elemzés (1) conness (1) consumer insight (18) cookie (1) corvinus egyetem (8) crowdsourcing (1) csoportdinamika (5) csoporthatás (2) customer satisfaction survey (2) David McCandles (1) deli (1) deliberative poll (2) demográfia (6) desk research (1) detektívtükör (10) diagram (4) digg (1) digitális etnográfia (8) digitális média (1) digividuals (1) diktafon (1) disney (1) divat (1) diy (19) diy kutatások (38) domino pizza (1) dove (1) Dove (1) do it yourself survey (35) dunnhumby (2) eeg (4) elkísért vásárlás (1) ellenőrzés (1) előteszt (2) emg (1) emlékkonferencia (1) emotimeter (2) ep választás (1) érdekesség (4) érzékszervi teszt (4) érzelemfelismerés (2) esomar (46) esomar price study (2) etnográfia (37) exit poll (1) exit store (1) eye tracking (21) facebook (22) faktoranalízis (1) feitel balázs (1) felmérés (4) fenomenológia (1) field research (1) finn raben (4) fisheye (1) fmcg (10) fmri (6) fogyasztói csoport (2) fogyasztói magatartás (79) fókuszcsoport (102) fókusz stúdió (14) forrester (11) free (2) gallup (3) gallup poll (1) gamification (10) gazdaságkutatás (2) géczi tamás (2) geofencing (3) geolokáció (5) geolokációs marketing (2) geotargeting (1) gfk (15) gfk emo sensor (1) gfk europanel (1) globális kutatás (7) global market research (3) gmail (1) gmi (1) google (15) google consumer surveys (2) Google Glass (1) gps (1) grafikon (6) groupon (2) guide (2) gvh (1) gyorsétterem (1) hackathon (1) hall teszt (1) hálózatkutatás (6) hálózatok (6) hans rosling (2) henry ford (2) hibahatár (1) hibrid kutatás (3) hipotézis (2) hírlevél (6) hoffmann (1) hoffmann márta (3) hólabda módszer (1) home teszt (3) home use teszt (1) honomichl jelentés (1) hőtérkép (2) humor (34) iat (1) idegtudomány (8) időmérleg (1) ifjúságkutatás (5) immersion day (1) immersive research (1) imperium (1) implicit association test (2) implicit technika (3) index (1) infografika (56) innováció (14) insight (24) insight community (3) intellio visiscan (1) interactive voice response (1) interjú (4) interjúkészítő robot (2) interjúvázlat (1) internet (1) internet penetráció (1) internet technológia (1) in store marketing (3) ipad (6) iphone (11) ipsos (19) iskola (1) iso (10) ivr (1) iWatch (1) iwatch (1) jacobs (1) jakab áron (2) jövőkutatás (8) kantar (6) karrier (6) kártyaválogatás (2) képzés (2) kérdezőbiztos (18) kérdőív (38) kérdőíves interjú (14) kérdőívszerkesztés (11) kétnyelvű kérdezőbiztos (1) kindle (2) kisérőlevél (1) kiss bíborka (2) ki kicsoda (7) kkv (5) kkv piackutatás (1) klenovszki jános (9) kognitív lingvisztika (1) kólapiac (3) kollaboratív felmérés (1) kollázs (4) koncepcióteszt (1) konferencia (41) konjunktúrakutatás (1) kontextus (2) konzultáció (1) kördiagram (8) korreláció (1) kozák ákos (4) közbeszerzés (4) közösségi média (59) közvéleménykutatás (134) kreatív online (1) ksh (3) kurucz imre (2) kutatási iparág (115) kutatásmódszertan (7) kutatás konferencia (4) kutatócentrum (1) kvalitatív (55) kvantitatív (13) kvótás mintavétel (1) lifelogging (4) linkedin (4) loréal (1) mácsai tamás (1) márkaépítés (26) márkaerő (17) márkaérték (4) márkaismertségi kutatás (1) márkakutatás (25) márkapreferencia (32) márka kommunikáció (32) marketing (74) marketingkutatás (104) marketingkutató magazin (5) marketingstratégia (9) marketing insight (10) markettools (1) market research (15) marlboro (1) mba (1) mcdonalds (2) mckinsey (1) médiakutatás (12) megfigyelés (9) mélyinterjú (16) mém (5) memetika (1) memetikai marketing (2) memrb (1) mesterséges intelligencia (4) mészáros józsef (2) microsoft (1) milka (1) millenniumi generáció (1) millward brown (10) minőségbiztosítás (11) minőségi piackutatás (7) minőségi piackutatásért egyesület (1) mintanagyság (2) mintavétel (4) mmsz (2) mobil kutatás (21) moderátor (20) moderators guide (3) motivációkutatás (12) motívumkutatás (3) mp3 (1) mra (2) mroc (16) mrsz (1) multimédia (1) műszeres mérés (7) mutf (3) mystery calling (1) mystery shopping (8) mystery visit (1) nano kérdőív (2) napi chart (19) natural language processing (1) near field communication (1) népsűrűség (1) nestlé (1) netnográfia (5) net promoter score (3) neurológia (8) neuromarketing (31) neuroökonómia (2) new mr (10) nézettség mérés (2) nfc (1) nielsen (8) nigel hollis (3) nlp (2) nonverbális kommunikáció (3) nordsee (1) nps (3) nrc (6) nyelvi relativizmus (1) ogilvy (4) okostelefon (11) oktatás (1) omnibusz (3) online (30) online analitika (1) online community (27) online fókuszcsoport (18) online közösség (33) online kutatás (102) online marketing (1) online market research (1) online market research in Hungary (1) online panel (51) online piackutató (1) online video (4) openamplify (1) opinion leader (2) optimus (1) panel (46) panelmenedzsment (2) páros interjú (1) pártpreferencia (1) pay for performance (1) peanut labs optimus (1) pepsi cola (4) persil (1) pet (1) piacbefolyásolás (5) piaci stratégia (4) piackutatás (957) piackutatási diákverseny (9) piackutatás állás (2) piackutatás ázsiában (1) piackutatás blog (7) piackutatás felszabadítási front (2) piackutatás hírek (125) piackutatás képzés (1) piackutatás mém (1) piackutatás napja (5) piackutatás napja konferencia (6) piackutatás története (1) piackutató (352) piackutatók magyarországi szövetsége (8) piackutató bot (6) piackutató intézetek (8) piackutató robot (8) pie chart (17) pilot interjú (1) Pinterest (1) pintér róbert (3) pixer (3) pmsz (26) politikai véleménykutatás (13) populáció (1) portfolioblogger (30) postteszt (1) posztgraduális képzés (1) powerpoint (14) ppt (17) prediktív analitika (2) preteszt (5) prezentáció (19) prezi (3) price sensitivity measure (1) price study (2) primer piackutatás (1) prizma (1) próbavásárlás (7) professzionális piackutatók társasága (6) projektív technikák (2) promedius (1) psm (2) pspp (1) pszichodráma (1) pszichológia (3) qr kód (7) qsensor (1) quantified self (1) quick and dirty (2) readers digest (1) reckitt benckiser (1) red bull (2) reklám (18) reklámkutatás (11) reklámteszt (12) relevant id (1) reprezentatív (8) reprezentativitás (1) research international (1) research liberation front (1) research world (5) retail audit (1) rfid (4) river sample (1) river sampling (1) rlf (1) roi (6) round robin (2) rss (2) sapir whorf (1) sara lee (1) scholl (1) screening questions (1) script (1) second life (3) shopper kutatás (3) Síklaki István (1) síklaki istván (1) skinvertising (1) SMS kutatás (1) social media (30) social network (7) SoLoMo (2) spin doctor (1) spontán márkaismeret (1) spss (9) stan sthaunathan (2) starbucks (1) statisztika (71) steve jobs (4) storytelling (1) superbrands (1) surf (1) survey (4) surveygizmo (1) survey monkey (8) synovate (6) szakértői interjú (1) szakértő válaszol (1) szavazás (7) szegmentáció (5) szekunder piackutatás (1) szekvenciális monadikus (1) szemantika (2) szemiotika (7) szemkamera (20) szemkamerás vizsgálat (18) szemkövetés (12) szemkövetéses vizsgálat (15) szerepjáték (2) szignifikáns (2) szimulált depriváció (2) szociálpszichológia (2) szociodemográfia (2) szociológus (1) szondaphone (3) szonda ipsos (5) szövegelemzés (10) szubkultúra (1) szűrőkérdőív (1) tablet (1) taktikai piackutatás (4) támogatott márkaismeret (1) tanácsadás (6) tanulmány (1) tárki (1) társadalomkutatás (6) társadalomstatisztika (3) társadalomtudomány (6) tartalomelemzés (3) technológia (4) technológiai szingularitás (4) telefonos kutatás (16) telemarketing (6) tematikus ajánló (8) tender (1) terepnapló (1) termékfejlesztés (12) termékteszt (5) tervező team (2) tesco (4) tesco direct (1) tesztáruház (1) tesztpiac (1) tetszési index (1) texting (1) text mining (2) tns (8) tns hoffmann (1) tobii (1) toborzás (2) toluna (6) topline (2) történetmesélés (1) tracking kutatás (1) transzhumanizmus (2) trend (90) trendkutatás (2) triád interjú (1) truesample (3) twitter (21) u&a (1) üdítőpiac (1) ugc (1) ügyfélelégedettségi kutatás (2) ügyfélkapcsolat (2) új piackutatás (7) unilever (3) usage attitude (1) usp (1) utópia (2) vakteszt (2) válaszadó (2) választáskutatás (1) valóságshow (1) valószínűségi mintavétel (3) vásárlóerő (1) vélemény (2) véleményvezér (1) venn diagram (9) vevőelégedettségi kutatás (1) vezérfonal (2) videó etnográfia (2) világpiac (2) virtuális kérdezőbiztos (1) virtuális piackutatás (2) viselhető eszközök (1) viselkedés gazdaságtan (5) visszaemlékezés (2) Vizi Ferenc (1) vizi ferenc (2) vizuális etnográfia (2) vörös csilla (2) web2.0 kutatás (3) web analitika (1) web tracking (1) who is who (7) widget (1) wikipedia (1) wom (1) workshop (3) youtube (1) y generáció (9) závecz tibor (1) zweifel (1) Címkefelhő

Creative Commons licenc

Creative Commons Licenc

Tágra nyílt szemeket kérünk – ez itt szemkamerás piackutatás!

2010.02.22. 07:45 Forecast Research - www.forecast.hu

A szem-követéses (szemkamerás) vizsgáltok kikerülőben vannak a laboratóriumokból a valós világba, egyre inkább kívánatos módjává válva annak, ahogyan a fogyasztók fejébe kívánnak látni. Az alábbi írás ennek lehetőségeit méri fel.

Ha manapság meglátnak néhány utast, ahogyan válltáskával összekötött, túlméretezett védőszemüvegben sétálgat a Heathrow Reptéren, nem kell rögtön riadót fújni.

Csak arra vették rá őket, hogy a beszállítás előtti hosszú órában egy, a JC Decaux számára végzett szem-követéses felmérésben vegyenek részt, hogy megnézzék, a digitális média képernyők a megfelelő magasságban és helyeken voltak-e elhelyezve ahhoz, hogy felkeltsék figyelmüket (így voltak).

Ha a helyi szupermarketbe látogatva az egyik vásárló hasonló szemüvegben sétálgat, akkor jó esélye van annak, hogy ők a Nunwood ’Bioshopping’ (Biovásárlás) paneljéhez tartoznak, melynek célja összekapcsolni azt, ahogyan ránézünk dolgokra azzal, ahogyan érzünk irányukba – és hogy mit veszünk meg ennek eredményeként.

Ez csak kettő a számos új tanulmányból, melyek a szem-követés témakörének, ami már 100 éve képezi akadémiai kutatások tárgyát, a való világba történő átültetését célozzák meg. A szem-követéses kutatások hívei úgy gondolják, hogy végre sikerült olcsó, gyakorlatias és hatékony eljárásokat készíteniük, és amelyek elég jók az olyan cégeknek is, mint a Think Eyetracking, azt kutatják vele, hogyan használják a kétévesek az internetet.

Iain Janes, az Eyetracker igazgatója - aki a kutatást a JC Decaux számára végezte, és aki már 27 éve végez szem-követéses kutatásokat - szerint a laborokból a való világba való kilépés egy előrelépés, nemcsak a technológia ügyfelek számára való vonzósága szempontjából, hanem az eredmények pontossága szempontjából is. “Szeretnénk azt hinni, hogy az emberek az eredmények miatt fordulnak hozzánk, és nem a szem-követés miatt,” mondja, “a laborok ‘csináljunk úgy, mintha a boltban lennénk’ megközelítésének is van némi értéke, de nem az igazi módja a kukoricapehely vásárlásának.”

Körülbelül öt percet vesz igénybe felvenni egy Eyetracker szemüveget (eredetileg QinetiQ védelmi technológiai specialistái fejlesztették ki vonatvezetők segítésére). Egy rögzíthető szalag tartja a helyén, és arra kalibrálták, hogy a falon elhelyezkedő öt fix pont rendszerét keresse. Innentől az a (kissé hátborzongató) élmény következik, hogy tudod, a szemüvegben lévő kamera filmre veszi ami a látómeződben van, és ezzel egyidejűleg azt is, amire a szemeid pontosan néznek.

Az Eyetracker, akinek az ügyfelei között szerepel a Tesco, a Halfords, a Sainsburys, a L’Oréal és a Heineken, ideje 60%-ában piackutató cégekkel dolgozik együtt, erősítendő a már létező kutatásokat, 40%-ában pedig direktben a márka-tulajdonosokkal. Mindkét oldal, magyarázza Janes, jobban szeret specialistákkal dolgozni, mert lett légyen bár a szem-követés egyre inkább elérhető, még mindig szükség van szakértőkre, akik értelmezik a kapott eredményeket.

Annak a rögzítése, ahova a legtöbbet nézett az alany, ismert a katonai szakzsargonból a szem-követésre, a hőtérképekhez hasonlóan. De ennél azért több kell ahhoz, hogy következtetésekre jussunk.

“A hőtérképek remekek, de csak annyit mutatnak, hogy nézünk valamit. Azt nem magyarázzák meg, hogy a szemeid miért néznek pont abba az irányba,” mondja Janes. Rögtön az után, hogy részt vettek egy szem-követéses vizsgálatban, az Eyetracker alanyokkal elkészítenek egy kielemző interjút, ahol elmondják a kutatónak mi is ragadta meg a figyelmüket, mind ha emlékeznek arra mit is láttak, mind ha pozitív vagy negatív érzéseik ébredtek.

A figyelem nem mindig jelenti azt, hogy vissza is emlékezünk, figyelmeztet Janes. “Néha megpihen a szemük valamin, de nem emlékeznek arra, hogy néztek is rá. Néha csak a pillanat egy töredékéig néznek valamire, de visszaemlékeznek rá,” magyarázza. “Egy versenytársunk az alapján vont le következtetéseket, hogy a szem mindig ugyanarra a pontra vonódott oda. Amit ő nem tudott, hogy ez a pont a rendszer kiindulási pontja volt, ahová a rendszer alapból beállt, a szem valódi pozíciójának elvesztése eredményeként.”

Ian Addie, a Nunwood kutatási és fejlesztési igazgatója jelenleg résztvevőket keres a Bioshopping szupermarket tanulmányához. A résztvevő márkák egy olyan panelből fognak adatokat kapni, akik önként áldozzák fel átlagos vásárlásaikból származó biometrikus visszajelzéseiket. Ez nemcsak annak a megismerését teszi lehetővé a résztvevők számára, ahogy a vásárlók az ő és a kategórián belüli más termékekre tekintenek, hanem azt is, amilyen válaszokat adnak a boltra, a termékekre, ajánlatokra és stresszekre. “Ha körülbelül 3/25 másodpercnyi időre odafókuszálnak valamire, akkor már tudjuk, hogy a vizuális megjelenésnek van valamilyen hatása az elmére,” magyarázza Addie. “Ez az, amire többé-kevésbé jut a legtöbb cég. Tudják, hogy az alany látott valamit, tudják, hogy ennek potenciálisan van valamilyen hatása rájuk nézve – de ez nem jelenti, hogy az a hatás pozitív.”

Így Addie kutatása, vagy bármilyen más FMCG ügyfél részére végzett projekt, vagy mint a Bioshopping része, a szem-szkennerből származó visszajelzéseket két másik, az alany ujjára helyezett szenzorból származó adattal fogja kombinálni: a galvanikus bőr válasszal, amely az izzadságmirigyek aktivitását használja fel az éberségi szint mérésére, valamint a 0,01 Fahrenheit fokos hőmérsékletméréssel, mely azt határozza meg, hogy az éberség pozitív (melegebb) vagy negatív (hidegebb) érzelmet jelent-e.

“Ha egyszer elkezdesz egy vásárlót, mint személyt vizsgálni, és nem, mint a márkád egy fogyasztóját, akkor el kell érned viselkedésük megértését. Ennek részét képezik a tudatalatti érzelmeik,” magyarázza. A biometrikus visszajelzések egy lépéssel tovább mennek a tényszerű megállapításoknál, mert lehetővé teszik, hogy megfogj olyan érzelmi válaszokat is, amelyek tudattalanok.

Az Eyetracker, a Nunwood és más kialakulóban lévő szem-követéses specialisták gyakran gyors, olcsó eredményekkel szolgálnak, melyek megragadják az FMCG és értékesítő cégek figyelmét, akik nem vágynak hosszadalmas, bolton belüli faggatásokra, ha van egyszerűbb mód is ugyanazon eredmény elérésére. A szem-követéses tanulmányok általánosan 20 és 40 közötti válaszadóval dolgoznak – ennél több már csak megduplázza az amúgy is nagy mennyiségű adatot.

A szem-követéses eljárások már elterjedtek az internetes márkák körében. Felhasználási vagy média hatékonysági kutatók fel tudják használni a szem-követést egy monitorra épített kamerára alapozva, amit másodpercek alatt be lehet kalibrálni.

Giles Colborne, a Cxpartners ügyvezető igazgatója (akik ügyfelei között szerepel a Tesco, Lastminute.com és Direct Line) használ szem-követést kutatásaiban. “Mára már megszokott technika ez számunkra. Állandóan használjuk. Mialatt odafigyelünk a felhasználó kommentárjaira, valaki a szem-követést kíséri figyelemmel. Észrevehetnek olyan apróságokat, amiket amúgy elszalasztanánk” mondja. “Ez már a részletességnek egy olyan szintje, amit a felhasználók soha nem tudnának elmondani, mivel nincsenek is tudatában.”

De Colborne arra is figyelmeztet, hogy ezek az insightok gyakran nem egyértelműek az átlagos megfigyelőnek, és hogy a szem-követéses eljárások még nincsenek azon a szinten, hogy egy átlagos kutatás hasznos részét képezzék. “Nem vesződnék a szem-követéssel, hacsak nem tudok valamit arról, ahogyan az emberek a dolgokra néznek, ahogyan a vizuális percepció működik, és ahogyan az interjúzási technikák befolyásolhatják, semmint segíthetik a folyamatot.” A felhasználási kutatásokban a résztvevők kommentálják használat közben azt, amit csinálnak, de ezzel egyidejűleg racionalizálják és értelmezik is azt. “Azt hallod, amit hisznek, hogy hisznek. De ha elvégzel egy szem-követéses tanulmányt, azt láthatod, amit valójában gondolnak,” mondja.

Ne feledkezzünk meg a szem-követés hátulütőiről

Fennáll annak a veszélye, hogy túl sokat ígérnek a szem-követéses eljárások, figyelmeztet Doug Edmonds, a 2CV ügyvezetője, aki annak megvizsgálására használta a technikát, hogy a The Times olvasói észreveszik-e és emlékeznek-e az Old Speckled Hen sör reklámjaira. Néhányan csak igen csekély vizuális figyelmet szenteltek a hirdetéseknek, de még így is emlékeztek a márkára, még ha más, hosszabban megnézett márkát nem tudtak felidézni. “Óvatosan kell kalibrálni. Nem adhatjuk csak úgy oda a technológiát valakinek, és várhatjuk el, hogy elboldoguljanak vele,” mondja. “Technikai szempontból érdekesek az eredmények, de gyakran csak azokat a dolgokat erősítik meg, amiket már amúgy is nagyjából tudtunk. Ez egy nagyon nagy kalapács ahhoz, hogy diót törjünk vele.”

Arra hívja fel a figyelmet, hogy az ügyfelek jelenleg még óvatosak az új eljárásokkal kapcsolatban, hacsak azok nem mutatnak valamilyen előnyt gyorsaságban vagy költségekben. “Néha az ügynökségek csak azért használnak technológiát, hogy színesítsék tevékenységüket, de ez nem járul hozzá a közös tudáshoz.”

Ez a színesítés magában foglalja a látás során a direkt agyi stimuláció befogásának szükségességét, valós idejű EEG vagy MRI szkennerek használatával, kiegészítendő a szem-követést. Annak a problematikája, hogy elektródákat rögzítsünk valakinek a koponyájára, aki a heti bevásárlást jött elvégezni, nem teszi túl praktikussá a módszert a laboron kívül, teszi hozzá Addie. “Az EEG-hez több elektródát is a koponyához kell erősíteni, és a jó elektromos kapcsolódáshoz valamilyen vezető gélre is szükség van. Nehéz rávenni az embereket, hogy belemenjenek. Ráadásul még egy szempillantás is hatással lehet a szerzett adatokra, tehát nagyon kifinomult algoritmusokra van szükség, hogy kiszűrjük a zajokat. Vizsgálódunk, de nagy kétségeim vannak.”

Janes-nek szintén vannak fenntartásai. A terepen való szem-követéses eljárások gyorsan alátámaszthatnak egyszerű igazságokat: reagálnak-e az emberek a csomagolás dizájnjára? Hová kellene elhelyezni őket a boltban? Hová helyezzük el ’vétel’ gombot? Ehhez ritkán szükséges betekinteni az emberek agyába. “MRI szkennerben feküdni – nem az a mód, ahogy általában a katalógust olvasgatom.” mondja Janes. 

Szólj hozzá!

Címkék: piackutatás marketingkutatás szemkamerás vizsgálat szemkamera eye tracking szemkövetéses vizsgálat

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása