USA – A Harris Interactive elkezdte arra használni a RelevantView digitális ujjlenyomat-vizsgáló eszközét, hogy online felmérésekben csalárd módon és többszörösen részt vevő válaszolókat távolítson el.
Neil Phillips, a Harris Interactive panelszolgáltató üzletágának globális vezetője szerint: “Ez a kapcsolat támogatja a Harris Interactive elkötelezettségét a panelek integritása iránt és kiegészíti a létező belső rendelkezéseinket. Panellisták millióival a kezünkben az a legelső dolgunk, hogy megbízható és pontos globális panel erőforrásokat biztosítsunk az ügyfeleinknek.”
A digitális ujjlenyomat-vizsgáló eszköz olyan algoritmusokat használ, melyek olyan információkon alapulnak, amiket a számítógépek rutinszerűen hozzáférhetővé tesznek az online alkalmazások számára – mint például a hardver és szoftverkonfiguráció egyes részletei – , így pedig egy teljesen egyedi, digitális ‘ujjlenyomat’ keletkezik. Az un. rossz válaszadók és azok, akik megpróbálnak csatlakozni egy panelhez vagy kitölteni egy felmérést egynél többször, azonosítva és blokkolva lesznek.
A RelevantView RelevantID eszközét máris használják cégek, köztük az Ipsos, a Globalpark és Authentic Response, emellett pedig egyéb digitális ujjlenyomat-vizsgáló eszközök is jelen vannak a piacon, például a MarketTools és a Peanut Labs eszköze.
Klenovszki 2009.12.04. 14:57:51
Egyébként érdekes ez a digitális "ujjlenyomat" módszer vizsgálat, amelyet – ezen cikk alapján - inkább jó marketingnek tartok (talán nekünk is kellene ebbe az irányba marketingezni) és nem egy nagy előrelépésnek az online panelek megbízhatóságának növelése érdekében. Ahogy a szakmai cikkben is írtam az sokkal nagyobb előrelépés lenne, ha nem jutalmaznánk minden válaszadót a válaszaiért, ha nem adnánk lehetőséget neki arra, hogy gyűjtögethessen stb.
Egyébként az a legérdekesebb, hogy a többszörös válaszadás (válaszadó) kizárása egy kérdőívről a fenti módszer nélkül is könnyen megvalósítható (jó pár éve ezt használjuk a www.netpanel.hu panelünknél), sőt mi a saját módszereinkkel nem csak a válaszadó gépét, de a válaszadót magát is ki tudjuk zárni (pontosabban egyszeri kitöltésre kárhoztatni) az adott kutatásból.
Ennek ellenére, természetesen az ilyen „rendszerek”, „megoldások”, „módszerek” fontosak, mert mint a jó bornak, az online adatfelvételnek is szüksége van a jó marketingre.