Az ESOMAR, a piackutatók nemzetközi szervezete, éves jelentésében (Global Market Research 2009) számolt be a piackutatás helyzetéről a világban. A jelentést az NRC hírlevele ismertette, illetve a HVG is beszámolt az eredményekről részletesen. Mi most rövidre fogva tekintjük át a jelentés sarokszámait, trendjeit.
A piackutatás helyzete a világban:
1.) A piackutatási iparág összesített forgalma 2008-ban 32 milliárd dollár volt. Ez 4.5 százalékos növekedésnek felel meg a 2007-es évhez képest, inflációs hatás nélkül viszont csak 0,4 százalékos a növekedés. Több érett piacon, mint Belgiumban, Olaszországban, Finnországban visszaesés tapasztalható.
2.) A forgalom 49 százaléka Európában, 30 százaléka Észak-Amerikában, 14 százaléka Ázsiában bonyolódik. Latin-Amerikára csak a forgalom 5, a Közel-Keletre és Afrikára pedig 2 százaléka jut.
3.) Kvalitatív kutatásra jelenleg a költések 14 százalékát fordítják a világon, a bevételek 80 százaléka kvantitatív kutatásból származik, 6 százalék pedig egyéb módszertannal készül. Az online kvantitatív kutatásokra jutó költés 21 százalék.
4.) Az online kutatások bevételét tekintetve a listavezető Kanada – ahol a bevételek 35 százaléka származik ebből a forrásból –, illetve Japán, Ausztrália és Németország.
5.) A gazdasági válság hatására a piackutatásban nő a megbízhatóság iránti igény, ami a konzervatív módszereknek kedvez.
6.) A vállalatok újragondolják kutatási költéseik hatékonyságát, több multi (Philips, Nestlé, P&G) elégedetlenségének adott hangot ezzel kapcsolatban. Ez a hozzáállás a kisebb, rugalmasabb kutatócégeknek és az új, leginkább kvalitatív módszereknek kedvez.
Hazai helyzetkép:
7.) A magyar piackutatás forgalma a PMSZ adatai szerint 2008-ban elérte a 17 milliárd forintot.
8.) 2008-ban a kutatási büdzsék 84 százalékát kvantitatív, 10 százalékát kvalitatív, 6 százalékát egyéb kutatásokra költötték. Továbbra is domináns a személyes megkérdezés (41 százalék), a telefonos lekérdezés visszaszorulóban van (12 százalék), az online kutatásoknak csak kis szeletet sikerült kihasítania (6 százalék) 2008-ban, a postai önkitöltéses megkérdezések pedig még kevésbé népszerűek (5 százalék).
9.) Forgalom kutatási típusonként: az ad hoc kutatásokból származó bevétel aránya 49 százalék (a nemzetközi átlag 60 százalék), a panelekre fordított kiadások aránya az átlagnál kisebb, más folyamatos lekérdezési módok aránya azonban magasabb.
10.) A jövőben az online kutatási költések növekedése várható.
11.) A reprezentativitás és a költséghatékonyság szempontjai pedig a hibrid kutatásokat és a vegyes access paneleket teszi várhatóan népszerűbbé.
12.) A jelentés konklúziója: a költség racionalizáció a válság enyhülése után is folytatódik. Talán még soha nem volt olyan nagy szükség a piacra vonatkozó friss információra és fogyasztók jobb megértésére, mint most.