A 2008-as MRA konferencián számos olyan előadás elhangzott, mely a piackutatás jövőbeli trendjeivel foglalkozott. Ezekből a – ma is aktuális – gondolatokból elevenítünk fel most néhányat.
Doug User, Ph.D., a Widmeyer Research & Polling elnökhelyettese arról beszélt, hogy a fogyasztói fregmentáció (a mind kisebb csoportokra való széttöredezettség) egyre nehezebbé teszi a célcsoport megtalálását és megértését. "A tradicionális piackutatási módszerek egy teljesen más kulturális közeg vizsgálatára lettek tervezve. A hagyományos módszerek megbízhatósága egyre romlik és ez felveti az adatminőség kérdéseit. A szakmának és a megbízóknak új metrikára és módszerekre van szüksége: videó blogok, online portálok, érzelmi mérés, adatbányászat, online fórumokban levő megjegyzések elemzése és privát online közösségek."
Mary Ann Packo, a Milward Brown North America ügyvezető igazgatója, áttekintette az eladókat, fogyasztókat és kutatókat érintő kihívásokat, és 10 olyan változást nevezett meg, amely hat a piackutatás jövőjére. Az eladókat érintő legnagyobb kihívás a márkaépítés egy hihetetlenül gyorsan változó környezetben; a fogyasztóknak leginkább a sok opció és lehetőség közti választás okozhat gondot; a kutatóknak pedig – mindezekre tekintettel – a kihívás abban áll, hogyan teremtsenek kapcsolatot az eladók és a vevőik között. Mary Ann szerint a piackutató szakmát érintő top 10 kihívás a következő:
1. A marketing új felelősségi köre
2. Integrált marketing és média
3. Digitális „robbanás”
4. Növekvő fogyasztói kontroll
5. Adatvédelmi aggodalmak
6. A népesség és közönség elmozdulása
7. A következő nemzedék fogyasztói
8. Globális evolúció
9. Szervezeti adaptáció
10. Együttműködés
C. Frederick John, a MasterCard magas rangú tisztviselője a piackutatás jövőjével és a szakmát érintő kihívásokkal való szembesüléshez egy végfelhasználó perspektíváját ajánlja. Szerinte az iparág vakvágányra került azon elvárások következményeként, melyek a kutatókra nehezednek: idő- és pénzügyi nyomás, melyek különösen együttesen hatva csökkentik az adatminőséget. Ő nagy valószínűséggel abba kisebbségbe tartozik, akik abban hisznek, hogy az iparág az Internet túlzott dominanciájának irányába mozdult el az utóbbi időben és a (megfelelő adatminőséghez szükséges) véletlenszerű mintavételezés nem lehetséges az Interneten keresztül. Ő meg van győződve arról, hogy a professzionális válaszadók demográfiai tekintetben reprezentatívak lehetnek, de semmiképpen nem reprezentálhatják a célpopulációt! Fred egyáltalán nem bízik a B2B panelekben sem, ahol a legtöbb tagot fogyasztói panelekből toborozzák. Arról van meggyőződve, hogy a minőség-ellenőrzés a legtöbb adatgyűjtő panelnél egyszerűen hiányzik. Szerinte a piackutatási iparágnak a gyökerekhez való visszatérésre van szüksége, a különböző módszertanok előnyeinek kihasználására. Hangsúlyozta a projektcentrikus megközelítés és az RDD (Random digit dialing) fontosságát is.
A három fő előadó után a „kérdések és válaszok” órája következett a konferencián. Egy kevés - a weboldal-használat viselkedéselemzéséről való - vitát követően egy résztvevő azt mondta, hogy a web-analízis önmagában nem elég. Korábban megrendelt egy ilyen elemzést, és az eredmények alapján részletekbe menően érthetővé vált, hogy a látogatók mit csinálnak a szervezet weblapján, de arról semmit nem mondott az elemzés, hogy miért cselekedtek így. Szerinte a jövőben a web-analízis és a hagyományos piackutatási módszerek integrációjára van szükség (ebbe az irányba mutat a Vovici WhyClicked terméke).
A legtöbb vita arra irányult, hogy a jövőt nem csupán az „Internet vs. CATI” küzdelemként kellene leírni, inkább a hibrid technológiák tanulmányokban való alkalmazásán kellene gondolkozni. Egy résztvevő említette azt, hogy az ő vállalatánál több különböző fajta ember vett részt papír alapú felmérésben és internetes felmérésben, és ezek kombinációjának használatával a válaszolók sokkal gazdagabb nézőpontját sikerült megismerni. Egy másik résztvevő vitatta azt, hogy a telefonos felmérések már nem reprezentálják a mainstream népességet.
A telefonos kutatások esetén a mintavétel kevésbé reprezentatív, mint a múltban volt, állították sokan. Azért, mert a szövetségi törvények az USA-ban tiltják a mobiltelefonok automatikus tárcsázását, számos CATI felmérés kizárja a mobil-használókat; ennek eredményeképpen a CATI felmérések mintáiban jellemzően alulreprezentáltak a főiskolai hallgatók és a 18- 24 éves fiatal felnőttek.