Vezethet-e a piackutatás értékes eredményekre még akkor is, ha korlátozott a rendelkezésre álló idő és költségkeret? (Egy Esomar Research World cikk magyar átirata.)
Mindenki számára ismerős lehet a szituáció a mindennapi munka során: egy váratlan probléma felmerül és ennek megoldására gyors döntéshozatal szükséges. Van sok találkozó, eredménytelen beszélgetések arról, hogy melyik opció legyen kiválasztva, az idő lassan lejár, de döntést csak nem hoznak. Kívánhatjuk persze, hogy egy bölcs király – Salamonhoz hasonló – megjelenjen és meghozza helyettünk a végső döntést, de a marketingben csak egy bölcs Salamon van: a fogyasztó! A piackutató szempontja nem fontos - a kutató adatai és prezentációi csupán az eszközök ahhoz, hogy a fogyasztók hangja elhallatsszon a menedzsmentig. Meghallani a fogyasztók hangját, mindazonáltal nem mindig könnyű ilyen helyzetben. Gyakran további információra lenne szükség, mert az elérhető adatforrások nem elégségesek. Egy kiterjedt piackutatási-tanulmányt kellene készíttetni, de sokszor nem áll rendelkezésre megfelelő költségkeret, mivel a költségvetés már egyéb projektek számára van lekötve, a rendelkezésre álló idő pedig egyre fogy. Akkor tehát mi legyen?
Három opció
Az első opció a legjobb: a szükséges pénz rendelkezésre áll, így a tanulmány akadály nélkül elkészülhet. De ennek az opciónak a valószínűsége meglehetősen alacsony, mióta sok vállalatnak a piackutatási büdzséje már évekre előre le van kötve, főleg folyamatos hosszú távú kutatásokra. Leggyakrabban nincs rendelkezésre álló keret gyors kutatásokra, melyeket ráadásul úgy terveznek, hogy egy speciális, egyszer felmerülő problémát oldjanak meg.
A második lehetőség a legkönnyebb, de egyben a legrosszabb opció: egyáltalán nem készül semmiféle kutatás, így történik döntéshozatal. Ez a gyakorlat meglehetősen általános, mivel a döntéshozók gyakran büszkék jó megérzéseikre. De a pszichológusok sok kutatást folytattak ezzel kapcsolatban, ami bebizonyítja, hogy a megérzésünk sokszor tréfát űzhet velünk, különösen ha kivetítjük saját értelmezéseinket arra, amit gondolunk a fogyasztók elképzeléseiről.
Ott van mindazonáltal egy harmadik opció is, mely valahol a két választás közé esik. Ennek a legpragmatikusabb opciónak a lényege: el kell kezdeni egy ad-hoc kutatást és a lehetséges módon csökkenteni kell a tanulmány (kutatás) komplexitását (bonyolultságát). A tanulmánynak nem kell tökéletesnek lennie, de releváns információkkal kell szolgálnia egy specifikus probléma megoldásával kapcsolatban, és elég gyorsan el kell készülnie ahhoz, hogy segítséget nyújthasson a döntés meghozatalában. A kutatócsoport viszont el kell hogy mondja a menedzsmentnek, hogy ez egy un. 'quick and dirty' tanulmány. Természetesen gyors (quick), mert a döntéshozatali-határidő előtt eredményeket kell szolgáltatnia. De nincs ok, ami miatt a kutatásnak szükségszerűen 'piszkosnak' (dirty) is kell lennie! Jobb lenne gyorsnak és relevánsnak nevezni ('quick and relevant').
Szerencsére van néhány egyszerű szabály, melyek követése javíthatja a határozathozatali eljárás hatékonyságát, megerősítheti az ügyfél-ügynökség-kapcsolatot, és megerősítheti a márka pozícióját és a vállalatot.
Ha követed ezeket a szabályokat, gyors és tárgyhoz tartozó inputokat nyújthatsz klienseid döntéshozatali folyamatának támogatásához. Ezzel a megközelítéssel tudjuk biztosítani, hogy a fogyasztó szavát mindig meghallják és végül a fogyasztó mondja ki az utolsó szót az ellentmondásos marketing kérdésekben.
Öt egyszerű szabály
1. Gondolkodj probléma-orientáltan, nem pedig project-orientáltan!
Vállalati piackutatók és különösen a kutatóügynökségek általában kedvező időarányokkal, megbízható módszertanokkal és elegendő finanszírozással akarnak projekteket vezetni. Utálják a ’gyors és piszkos’ tanulmányokat, amelyek elgondolásuk szerint nem felelnek meg a legmagasabb módszertani elvárásoknak, ezért inkább jobban szeretik azokat a folytonos kutatóprojekteket, melyeket hosszú idő alatt bonyolítanak le. A kutatóügynökségek ajánlanak ugyan általános eszközöket, módszereket az ad hoc-kutatásokhoz, de ezeket gyakran nem könnyű a speciális és egyedülálló marketingproblémákhoz átalakítani, melyekkel a marketingosztálynak szembesülnie kell. Ráadásul amikor kapunk egy olyan briefet, ami úgy néz ki, mint egy normális kutatóprojekt, rádöbbenhetünk arra, hogy a döntéshozók nem teljesen biztosak benne, mi az igazi probléma.
2. Vond be a folyamatba a valódi marketing döntéshozót, ne csak a piackutatót!
Ha nem a project, hanem a probléma oldaláról közelítjük meg a kérdést, akkor azt találjuk, hogy a marketing manager involváltsága sokkal fontosabb, mint a kutatóé. A kutató ugyanis jobban le van foglalva módszertani kérdésekkel; a marketing manager viszont az eredményekkel! A kutatók gyakran ott buknak meg, hogy nem tudják eladni a kutatás fontosságát a menedzsmentnek. Hogy elkerüld ezt a kelepcét, jó minden döntéshozót bevonni a teljes kutatási folyamatba. Ez azt jelenti, hogy részleteket kell megvitatnod olyan emberekkel, akik nem lehetnek nagyon gyakorlottak a piackutatásban, de ez egyúttal azt is jelenti, hogy teljes elkötelezettséget fogsz kapni a kutatásod iránt mindenkitől, aki számít a folyamatban.
3. Használj egyszerű tanulmányokat és kutatási eszközöket – így segítsd a döntéshozók munkáját!
Az a tendencia figyelhető meg bizonyos típusú piackutatóknál, hogy mindent a szükségesnél egy kicsit komplikáltabban akarnak végrehajtani. Kerüld el a túlbonyolítottságot nemcsak akkor, amikor az eredmények prezentálására kerül sor, hanem már a tanulmány megtervezésénél.
4. Alakíts ki rugalmas és bizalomteljes együttműködést az ügyfél és kutatóügynökség között!
Azért hogy a dolgok megfelelően történjenek, biztosítanunk kell, hogy a munkában minden érintett fél képes legyen együttműködni. Mikor egy olyan piackutatási-ügynökségnek küldenek ajánlatkérést, mellyel korábban még nem dolgoztak együtt, általában ez a viszontválasz: "Két napon belül küldjük az ajánlatunkat." Nos, ez elég jó időzítés egy nagyobb project esetében, mely hosszú hónapokig fog tartani. De egy ad-hoc kutatásnál, kétnapos várakozás két nappal közelebb hoz a döntéshozatali határidőhöz. A kutatóügynökségek képesek arra, hogy ilyen ajánlatot korábban elkészítsenek, de ehhez pontosan tudniuk kell, hogy az ügyfél mit akar. És gyakran sajnos az ügyfél által elküldött brief mindennek nevezhető, de témába vágónak nem! Fontos lenne olyan gyakorlatot kialakítani, ami felgyorsítja az idő- és a költségkalkuláció elkészítésének folyamatát, hogy aztán a teljes kutatási folyamat tervezése is (időben) megtörténhessen.
5. Ne feledkezz meg a költség-hatékonyságról és a határidő betartásáról!
Ez a szabály annyira nyilvánvaló, hogy kevéssé van szükség további magyarázatra. Természetesen, egy kutatóügynökségnek mindig be kell tartani a vállalt határidőt. És az is magától értetődő, hogy egy ügyfél sem szereti pocsékolni a kutatási keretet. Mindazonáltal, néha amikor egy projekten dolgozol, elveszted a célok fókuszát és maga a projekt foglalja le a figyelmed egészét. Ugyanakkor nem szabad megfeledkezned a céljaidról, a sebesség egy kulcsfontosságú változó a kutatás alapú döntéshozatali eljárásában.