A kvalitatív marketingkutatással szemben új elvárások jelentek meg, ezért változóban vannak az alkalmazott módszerek, technikák is.Erről szól, ennek megértésében segít az alábbi írás.
"Szemléletváltás van kibontakozóban a kvalitatív adatnyerés módjában is. A fogyasztói válaszreakciók feltárásában az érzésekre, motivációra való direkt rákérdezés helyett egyre elterjedtebbé válik a közvetett megközelítés. Korlátozottabban alkalmazzák a termékek direkt vizsgálatát és értékelését, e helyett projektív technikákat, vizuális ingereket, sztorikat (történetalkotást s narratívumelemzést), szimbólumokat és fantáziaképeket használnak, illetve pszichodramatikus megjelenítésen keresztül közelítik meg a fogyasztói motivációkat. Ezt az indirekt utat R. Feder a „facilitáló” technikákban gyökerezőnek látja, amelyek akkor alkalmazhatók, ha a vizsgálatnak a nehezen megközelíthető érzések, meggyőződések, személyes élettörténetben gyökerező motivációk tisztázása a célja. Az ilyen technikák nagyobb szabadságra, mozgalmasságra (fizikai, testi mozgásra is) serkentik a résztvevőket, s ezáltal indirekt módon a csoporttagok fokozott bevonódása érhető el. Feder és Henderson felhívják a figyelmet arra, hogy az ilyen típusú csoportok vezetése tapasztalt, pszichológus végzettségű moderátort igényel.
A gyors válaszkészség kívánalmával összefüggésben tapasztalható az adatnyerés intenzitásának növekedése:
- Az „azonnali belemerülés” technikáját alkalmazó fókuszcsoportok (Immediate Immersion) jó példák erre a tendenciára. Az ilyen eljárásokban a csoporttagok – bevezetés, cél-ismertetés és „bemelegítés” nélkül – azonnal a stimulusokkal kerülnek kapcsolatba. Ez abban a felfogásban történik, hogy a közvetlen és befolyásmentes találkozás az exponált ingerekkel, hitelesebb válaszreakciót ad és az előkondicionálásokat is minimálisra csökkenti.
- A mélyinterjúk nemcsak számukban növekedtek, hanem stílusukban, mélységükben is változások érzékelhetők. Ezt a „mélyebbre hatolást” az intenzív mélyinterjúk” (IIDI Intensive In-Depth Inteviews) képviselik. Főként akkor alkalmazzák, amikor a kutatott téma egy vagy több értékelési mozzanatot tartalmaz, amelyeknek megismerése feltehetően a mélyebb motivációk megismerése révén érhető el (a mindennapi, közhelyszerű vélekedéseken való áthatolásra használják)."
/Forrás: HIK/